Website laten maken
Verhogen van jouw autoriteit

Linkbuilding uitbesteden voor
een hogere domein waarde

Linkbuilding is een essentieel onderdeel binnen jouw SEO strategie. Je wilt natuurlijk zo hoog mogelijk in de zoekmachine resultaten ranken. De kracht van interne links. Het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel. Wat is het verschil tussen externe en interne linkbuilding? Hoe werkt linkbuilding? Dat leggen we je op deze pagina in detail uit. Wil jij hulp bij jouw linkbuilding? Schakel dan 2manydots in voor advies op maat.

Wat is linkbuilding?

Wat is linkbuilding nou precies? Laten we de definitie er gewoon even bijpakken. Linkbuilding is het actief verkrijgen van kwalitatieve backlinks van externe websites naar jouw website. Dit klinkt misschien nog een beetje vaag, maar het doel van linkbuilding is om een spreekwoordelijke vertrouwensband op te bouwen met zoekmachines zoals Google. Wanneer Google jouw website namelijk vertrouwt, komt dit de ranking van jouw website in de zoekresultaten van Google ten goede. En we weten inmiddels dat een hoge positie in Google erg belangrijk is voor de vindbaarheid van jouw website.

wat is linkbuilding

Verschil backlinks en referring domain

Backlinks en referring domains zijn termen die je veel terug gaat zien wanneer je je gaat verdiepen in linkbuilding. Referring domains, ook wel bekend als verwijzende domeinen, zijn domeinen die naar je website toe linken. Deze link noemen we backlink. Het kan zijn dat je vanuit één domein, meerdere backlinks krijgt, vanaf verschillende pagina’s. Daarom is het aantal backlinks vaak hoger dan het aantal referring domains. Om meer autoriteit op te bouwen zijn het aantal referring domains belangrijker dan het aantal backlinks. Het is beter om twee links vanuit twee verschillende websites te krijgen, dan vier links vanuit één website.

De voordelen onder elkaar

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO om de vindbaarheid van jouw website te vergroten. Wij geven je drie voordelen van linkbuilding:

Vergaar meer online autoriteit

Het vergaren van online autoriteit is één van de belangrijkste pijlers binnen linkbuilding. We noemen dat Domein Autoriteit (DA). Hoe meer domein autoriteit een website heeft, hoe beter dit is voor de vindbaarheid van jouw website. Websites met een hogere autoriteit zijn volgens zoekmachines namelijk van meerwaarde, waardoor je hoger vertoond zal worden. Met elke follow link wordt domein autoriteit doorgegeven. Hoe hoger de DA van de website is die naar jouw linkt, hoe beter dit is voor de DA van jouw website, er wordt dan meer waarde doorgegeven.

Verbeter je online vindbaarheid

We hameren vaak op de online vindbaarheid van jouw website. Ruim 90% van de zoekers op Google kijkt niet verder dan de eerste pagina. Het is dus al bijna funest voor jouw website wanneer deze niet op de eerste pagina te vinden is. Als je het van organische zoekresultaten moet hebben, is de online vindbaarheid een nóg grotere uitdaging dan wanneer je gebruik maakt van Google Ads. Gelukkig is jouw online vindbaarheid te beïnvloeden. Er zijn veel manieren om de online vindbaarheid van jouw website te vergroten. Een kwalitatieve linkbuilding strategie is zo’n manier waarop de online vindbaarheid positief wordt beïnvloed.

Meer traffic op jouw website

Zoals hierboven beschreven kijkt negen op de tien mensen enkel naar de eerste pagina van Google. Wanneer jouw website net buiten die eerste pagina valt, moet het dus met de hele tweede pagina strijden voor één bezoeker. De kans op veel bezoekers daalt dan enorm. En bezoekers zijn nou eenmaal belangrijk voor een website. Meer organische bezoekers betekent automatisch meer traffic. En meer traffic leidt tot meer conversies. Dat is voor veel bedrijven het ultieme doel van hun websites. Linkbuilding helpt hierbij.

Wat mag je verwachten van 2manydots?

Snel resultaat

Een voordeel van linkbuilding uitbesteden is het snelle resultaat dat je ervaart. Door niet eerst zelf in de materie te duiken, maar in plaats daarvan de linkbuilding uitbesteden, komt het resultaat vanzelf.

Groot netwerk / partners

2manydots heeft van linkbuilding een specialisme gemaakt. Verschillende gerenommeerde bedrijven klopte bij ons aan om de linkbuilding op orde te krijgen. Door vervolgens linkbuilding nauwkeurig toe te passen konden wij rekenen op veel tevreden opdrachtgevers.

Ruime ervaring

Al zestien jaar doet 2manydots waar het goed in is. Eén van die specialiteiten is het toepassen van een linkbuilding strategie. Omdat we dit al bij vele opdrachtgevers hebben toegepast, is de ervaring tegenwoordig enorm. Met onze specialisten op het gebied van Search Engine Optimization (SEO) passen wij de linkbuilding strategie toe met het gewenste resultaat als einddoel.

Maandelijkse rapportages

De linkbuilding uitbesteden betekent dat je veel werk uit handen geeft. Hierdoor kun je onbewust een afstand tot het project creëren. Dat willen wij tegenaan. Binding met jouw eigen linkbuilding is namelijk wel zo prettig. Door jullie elke maand op de hoogte te houden met een maandelijkse rapportage, weet je precies wat er achter de schermen gebeurt met jouw linkbuilding. Je ziet dus overzichtelijk terug waar elke uitgegeven euro naartoe gaat. Transparantie is voor ons zeer belangrijk.

Interessante tools

We noemen ons een linkbuilding specialist, maar de linkbuilding doen we natuurlijk niet allemaal uit de losse pols. Om linkbuilding zo nauwkeurig mogelijk uit te voeren, maken wij gebruik van verschillende geavanceerde en bewezen tools om analyses uit te voeren en rankings te meten. Alles voor het beste resultaat

Verkrijg vandaag nog links!

Wil jij linkbuilding inzetten voor jouw website? Plan een afspraak in met onze experts of vraag een gratis quick linkbuilding scan aan. Je gaat met onze SEO en linkbuilding specialist om tafel. Zij geeft dan vakkundig advies op maat over de mogelijkheden en kansen die linkbuilding biedt voor jouw website. Linkbuilding is onderdeel van het Resultsmatter®-traject. Op basis van jouw gekozen Resultsmatter®-pakket gaan we met jouw hele SEO strategie aan de slag.

linkbuilding-uitbesteedt

Onze SEO specialist aan het woord

Eline: “Linkbuilding wordt vaak vergeten, omdat mensen er geen kennis van hebben, het heel tijdrovend is of er niet in geloven. Dat is echt een gemiste kans, want Google beoordeelt je website zeker ook op autoriteit. Je kan elke link zien als een like onder een social media post. Hoe meer likes hoe populairder. Zo werkt het ook met linkbuilding: hoe meer links, hoe hoger de autoriteit.”

“Let wel op een goede kwaliteit/kwantiteit-verhouding. Zo snel mogelijk veel links verkrijgen is niet de bedoeling en kan worden afgestraft door Google. De kunst is daarom om op ‘natuurlijke wijze’ links te verkrijgen. Dat wil zeggen: niet te snel, niet te veel en van relevante websites met autoriteit. Een link van de site van de bakker naar de site van een autodealer is niet relevant, dan heb je liever een link vanuit dezelfde branche. Als je van een ander domein een link naar je pagina krijgt, geeft die aan dat er nuttige informatie op jouw pagina staat. Hoe meer domeinen naar je pagina linken hoe relevanter Google jouw pagina vindt en dus hoger positioneert in de zoekresultaten.”

Advies Analytics AVG Beveiliging Blog Branches Breadcrumbs Call To Action Candidate Journey Content Conversie-optimalisatie Cookies Coronavirus Corporate website Customer Experience Customer Journey Data Database Dienstverlenende Websites Digitale toegankelijkheid Downloads E-mailmarketing Employer Branding Gedragsmodellering Google Google Analytics Google Tag Manager Hackers Informatief Internetbureau Koppeling Laadsnelheid Linkbuilding Marketing Mobile first Online Tools Oplossingen Overheid Page Experience Passkeys Plugin Privacy Problemen Resultsmatter SEO Server Side Tagging Social Media Support websites User Experience User Interface Webdesign Webshop Werken bij website WooCommerce WordPress Yoast
Advies Analytics AVG Beveiliging Blog Branches Breadcrumbs Call To Action Candidate Journey Content Conversie-optimalisatie Cookies Coronavirus Corporate website Customer Experience Customer Journey Data Database Dienstverlenende Websites Digitale toegankelijkheid Downloads E-mailmarketing Employer Branding Gedragsmodellering Google Google Analytics Google Tag Manager Hackers Informatief Internetbureau Koppeling Laadsnelheid Linkbuilding Marketing Mobile first Online Tools Oplossingen Overheid Page Experience Passkeys Plugin Privacy Problemen Resultsmatter SEO Server Side Tagging Social Media Support websites User Experience User Interface Webdesign Webshop Werken bij website WooCommerce WordPress Yoast
Advies Analytics AVG Beveiliging Blog Branches Breadcrumbs Call To Action Candidate Journey Content Conversie-optimalisatie Cookies Coronavirus Corporate website Customer Experience Customer Journey Data Database Dienstverlenende Websites Digitale toegankelijkheid Downloads E-mailmarketing Employer Branding Gedragsmodellering Google Google Analytics Google Tag Manager Hackers Informatief Internetbureau Koppeling Laadsnelheid Linkbuilding Marketing Mobile first Online Tools Oplossingen Overheid Page Experience Passkeys Plugin Privacy Problemen Resultsmatter SEO Server Side Tagging Social Media Support websites User Experience User Interface Webdesign Webshop Werken bij website WooCommerce WordPress Yoast
Advies Analytics AVG Beveiliging Blog Branches Breadcrumbs Call To Action Candidate Journey Content Conversie-optimalisatie Cookies Coronavirus Corporate website Customer Experience Customer Journey Data Database Dienstverlenende Websites Digitale toegankelijkheid Downloads E-mailmarketing Employer Branding Gedragsmodellering Google Google Analytics Google Tag Manager Hackers Informatief Internetbureau Koppeling Laadsnelheid Linkbuilding Marketing Mobile first Online Tools Oplossingen Overheid Page Experience Passkeys Plugin Privacy Problemen Resultsmatter SEO Server Side Tagging Social Media Support websites User Experience User Interface Webdesign Webshop Werken bij website WooCommerce WordPress Yoast

Het stappenplan van 2manydots

In het onderstaande stappenplan wordt kort en bondig uitgelegd hoe linkbuilding bij 2manydots in zijn werk gaat. Er zijn verschillende linkbuilding technieken, maar dit is volgens ons het juiste stappenplan. Heb je achteraf nog vragen over linkbuilding? Neem dan contact op met 2manydots en onze specialisten geven advies op maat.

1 2 3 4 5

Linkanalyse maken

Voor je aan de slag gaat met het implementeren van de linkbuilding maken we eerst een uitgebreide linkanalyse. We onderzoeken dan met welke pagina’s je al goed vindbaar bent. Sleutelen aan een goedlopende pagina is namelijk zonde van de al reeds voltooide indexering.

Daarnaast is het ook belangrijk om je concurrentie altijd in de gaten te houden. Zo ook de linkbuilding van de concurrentie. Concurrentie maakt je namelijk sterker. Door te bekijken hoeveel backlinks en referring domains zij hebben en van welke kwaliteit deze zijn, zie je waar zij wel of juist niet op scoren. We meten dit met behulp van programma’s als Serprobot of Semrush.

Vaststellen linkbuildingstrategie

Voor de grootste bedrijven ter wereld is het vaststellen van een effectieve linkbuilding strategie misschien niet zo waardevol. Deze bedrijven krijgen genoeg backlinks door de grote naamsbekendheid die ze hebben opgebouwd. Als kleiner bedrijf link je dan sneller naar zo’n multinational omdat zij vaak als voorbeeld gelden.

Voor kleinere of volledig nieuwe bedrijven is het vaststellen van linkbuildingstrategie des te belangrijker. Het is dan vrijwel onmogelijk om genoeg backlinks te vergaren zonder zelf actief op zoek te gaan naar die gewenste backlinks. Met het vaststellen van een linkbuildingstrategie leg je voor jezelf een basis in de zoektocht naar backlinks. Dat is van essentieel belang, want voor niets komt de zon op.

Maandelijkse rapportage

Jouw vooronderzoek is gedaan en de linkbuildingstrategie ligt klaar om in praktijk te worden gebracht. We gaan beginnen met het verkrijgen van de eerste relevante backlinks. We zorgen dat andere websites naar jouw website linken. Aangezien linkbuilding een zeer resultaatsgebonden werkwijze is, wil je natuurlijk ook op de hoogte zijn van deze resultaten. Dit doen we door een maandelijkse rapportage op te stellen. Zo laten we onze opdrachtgever zien welke links we hebben gemaakt en wat voor effect de linkbuilding heeft. We noteren niet enkel de verkregen backlinks, maar we laten ook zien wat voor positief effect linkbuilding op jouw website heeft.

Content creatie als ondersteuning van jouw linkbuilding

Content creatie is een essentieel onderdeel van linkbuilding. Je wil namelijk externe linkbuilding verkrijgen door waardevolle backlinks. Dan is waardevolle content heel belangrijk. Externe websites linken namelijk vrijwel nooit naar pagina’s waar niks interessants op staat. Door een baanbrekend blog of een informatieve landingspagina op te stellen, geef je externe websites een reden om naar jouw website te linken.

Aanvullende modules inzetten

Linkbuilding is dus erg belangrijk, maar het staat niet op zichzelf. Linkbuilding is onderdeel van de complete SEO strategie. Andere onderdelen uit de SEO strategie zijn zoekmachine optimalisatie, content creatie, technische SEO of copywriting. Wanneer al deze onderdelen samenkomen, kun je echt gaan voor die hogere posities op de ranglijsten van Google en zal jouw vindbaarheid groter worden. Dit alles is vrij complex en enorm tijdrovend voor een bedrijf zonder de kennis en/of ervaring in pacht, dus uitbesteden is in dit geval geen overbodige luxe. 2manydots heeft een SEO specialist in huis die al deze onderdelen van de SEO strategie al voor vele bedrijven heeft geïmplementeerd. Kijk eens naar onze Resultsmatter®-trajecten. Die omvatten een volledige SEO strategie.

Een goede linkbuilding strategie

Je hebt al veel gelezen over hoe belangrijk een linkbuilding campagne is, maar wat behelst een linkbuilding strategie dan precies? We beschrijven de belangrijkste factoren.

Begin pas met linkbuilden als laatste fase van SEO

Zoals hierboven beschreven is linkbuilden slechts een onderdeel van de SEO strategie. Een belangrijk onderdeel, dat wel, maar SEO strategie omvat zoveel meer. Zorg er daarom eerst voor dat de technische optimalisaties website breed zijn uitgevoerd en dat de te optimaliseren pagina’s voorzien zijn van waardevolle content. Pas dan kan linkbuilding zijn werk doen en zorgen voor het resultaat waar je vooraf op hoopt.

Maak verschillende linktypes aan

Een natuurlijk linkprofiel bevat veel verschillende linktypes. Door bijvoorbeeld een gastblog te schrijven op een externe website, verkrijg je relevante backlinks. Daarnaast kan het een impuls geven aan de naamsbekendheid van jouw bedrijf. Maar denk ook eens aan advertorials of de oude bekende startpagina’s die door de jaren heen veel domein autoriteit hebben opgebouwd en nog steeds waarde doorgeven. Dit maakt jouw linkprofiel veelzijdig en dat stelt Google op prijs.

Kies voor de juiste anchorteksten

Een anchortekst is het stukje tekst dat je te zien krijgt wanneer je naar een andere pagina linkt. Dit stukje tekst is vaak voorzien van een opvallende kleur en is klikbaar. Als voorbeeld hiervan laten we je de achortekst zien naar onze landingspagina over online marketing. Deze tekst is klikbaar en zorgt ervoor dat je op de juiste pagina terechtkomt. Verwerk het focus zoekwoord in de anchortekst. In bovenstaand voorbeeld is het focus zoekwoord namelijk ‘online marketing’. Maar let op dat je niet overoptimaliseerd. laat dus ook de merknaam, URL en andere alternatieven terugkomen in de anchortekst.

Geen links ruilen (ab)

Links ruilen straft Google meteen af. Trap er dus niet in als iemand aanklopt met de vraag of je links wil ruilen met het oog op een betere linkbuilding. Dit lijkt een makkelijke manier van linkbuilding maar Google is, zoals zo vaak, weer de slimste. Zij zien dit als niet-waardevolle backlinks en dus schiet je er in je linkbuilding helemaal niks mee op. Sterker nog, doe je dit heel veel, dan wordt het afgestraft en kom je zomaar niet meer voor in de zoekresultaten. Zonde van je tijd.

Goede domein autoriteit

Autoriteit is een erg belangrijk begrip binnen linkbuilding. Een backlink vanuit een domein met een hoge domein autoriteit geeft namelijk een deel van die waarde door. Hierdoor stijgt je eigen domein autoriteit. Hoe hoger de autoriteit van een website is, hoe meer waarde een backlink doorgeeft. Het is daarin belangrijk dat je niet tientallen externe links verkrijgt van gloednieuwe websites. Nieuwe websites hebben nog niet de tijd gehad om autoriteit op te bouwen. Google twijfelt dan nog aan de waarde van zo’n nieuwe website waardoor je backlink geen resultaat zal geven. Je wilt dus liever kwalitatieve backlinks van grotere en toonaangevende websites met een hoge domein autoriteit. Als Google ziet dat veel sterke domeinen naar je verwijzen, is dat een indicatie dat je zelf ook een waardige autoriteit bent op dat gebied.

proces

Hoe snel zie je resultaat?

Linkbuilding is geen sprint maar een marathon. Een juiste linkbuilding strategie staat echt in het teken van de langere termijn. Afhankelijk van het gestelde doel en de positie waarin je begint, kan de werking van linkbuilding wel drie tot zes maanden op zich laten wachten. Daarna pluk je er echter wel de vruchten van.

Al deze informatie over linkbuilding kan wat overweldigend zijn. De boodschap die we je willen meegeven is dat linkbuilding een essentieel onderdeel is binnen de SEO strategie. Ondanks dat linkbuilding zonder ervaring of kennis complex en tijdrovend is, kun je het niet links laten liggen.

Wij staan voor je klaar!

2manydots is een bedrijf dat al veel linkbuilding heeft toegepast voor verschillende bedrijven en wij willen graag dat linkbuilding bureau voor jouw organisatie zijn. Neem daarom contact met ons op en samen met onze SEO specialist gaan we de mogelijkheden bekijken. Tot snel!

Anouk
Onderhoudt 23 trajecten
Weet hoe jouw pagina op #1 komt te staan