Aan de slag met Yoast SEO: Een stappenplan

Photo Sanne Jorna

Het schrijven en optimaliseren van content op jullie website kan een lastige klus zijn. Er bestaat geen kant-en-klaar plan voor zoekmachine optimalisatie. Daarnaast verandert het algoritme van Google continu. Yoast SEO is daarom een handig hulpmiddel voor het toepassen van relevante zoekwoorden.

In deze blogpost delen we een stappenplan voor Yoast SEO. Dit geeft houvast bij het optimaliseren van blogposts en landingspagina’s. De Yoast SEO plug-in is een veelgebruikte uitbreiding voor WordPress-websites. Dit zit dus niet standaard in jullie WordPress-website. Deze tool geeft ondersteuning op het gebied van Search Engine Optimization (SEO), ofwel zoekmachine optimalisatie. Dit maakt het proces van zoekwoorden doorvoeren in jullie content eenvoudiger.

SEO is gericht op het verbeteren van de organische vindbaarheid van jullie website, op basis van verschillende criteria. Dit is anders dan Search Engine Advertising (SEA), dat gericht is op het plaatsen van advertenties in Google. Het gaat er bij SEO om dat jullie website, op een organische manier, zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnt voor relevante zoekopdrachten. Zo komen meer kwalitatieve bezoekers op de website terecht via Google (of een andere zoekmachine).

Met Yoast SEO kunnen jullie een zoekwoord invoeren en aan een specifieke pagina of blogpost koppelen, om de vindbaarheid van de pagina te vergroten in zoekmachines. De tool voert vervolgens een check uit om te achterhalen of het zoekwoord geoptimaliseerd is voor de pagina. Zo controleert Yoast SEO bijvoorbeeld waar en hoe vaak het zoekwoord op de pagina staat. Hier komen vervolgens aanbevelingen uitgerold om de pagina te verbeteren op basis van het opgegeven zoekwoord. Maar hoe pak je dat aan? In 5 eenvoudige stappen leggen we uit hoe jullie de Yoast SEO editor invullen.

Yoast SEO editor

De editor is het onderdeel van Yoast waarmee jullie een pagina kunnen analyseren en optimaliseren. Dit helpt bij het analyseren van content op SEO-kwaliteit en leesbaarheid. De Yoast SEO editor vind je bij het openen van een landingspagina of blogpost in WordPress. De exacte locatie op de pagina is afhankelijk van de overige pagina-elementen. Voor elke webpagina vullen jullie de editor apart in, omdat elke pagina gelinkt moet worden aan een specifiek zoekwoord. 

Het belangrijkste om in te vullen is de focus keyphrase, de SEO-titel en de meta-description. Jullie hoeven niet elke aanbeveling uit de SEO-analyse op te volgen. Zorg er in ieder geval voor dat de smiley groen kleurt. Daarnaast is het handig om de leesbaarheid te controleren. Na het invullen van de focus keyphrase, de SEO-titel en de meta-description, krijgen jullie de Google preview te zien. Dit geeft aan hoe de webpagina te zien is in de zoekresultaten van Google. Bekijk de preview als resultaat op mobiel of desktop.

Yoast SEO stappenplan

1. Bepaal de focus keyphrase.

In het deel ‘focus keyphrase’ voeren jullie het zoekwoord in dat hoort bij de pagina. Dit is het zoekwoord waarop de pagina gevonden moet worden in Google. Het is belangrijk om te weten dat de focus keyphrase van Yoast niet helpt te ranken in Google: het is alleen een advies om de content te optimaliseren. Na het invoeren van de focus keyphrase, krijg je te zien wat goed gaat en wat er beter kan op de pagina.

De focus keyphrase is het belangrijkste woord van de tekst: het hoofdonderwerp. Hiermee geven jullie aan Google en de lezer aan waar de pagina over gaat. Een focus keyphrase kan 1 woord zijn, maar ook uit meerdere woorden bestaan. Spaties zijn dus mogelijk. Idealiter omschrijven jullie de focus keyphrase in 1 woord. Het is aan te raden om de focus keyphrase uit maximaal 3 woorden te laten bestaan. Het is niet de bedoeling dat de keyphrase een zin vormt.

Een aantal punten die belangrijk zijn bij het gebruik van de focus keyphrase zijn:

1. Laat het zoekwoord regelmatig terugkomen in de tekst, maar niet al te vaak. Het moet nog wel prettig zijn om te lezen. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe lang een tekst is. Houd een richtlijn aan tussen de 1,5% en 3,5% van het aantal woorden in de tekst.

2. Zorg ervoor dat jullie het zoekwoord maar in één tekst als focus keyphrase gebruiken en niet in meerdere teksten. Het is tenslotte niet de bedoeling dat jullie eigen teksten met elkaar gaan concurreren.

3. Gebruik synoniemen van de focus keyphrase. Jullie hoeven niet perse vast te houden aan het hoofd trefwoord, maar wissel eens af. Het algoritme van Google blijft optimaliseren en herkent steeds beter synoniemen.

Om de pagina te optimaliseren, is het vervolgens van belang om de focus keyphrase op specifieke plekken terug te laten komen. Zet het zoekwoord in ieder geval in de URL van de pagina, in de titel, in de meta-description en in de eerste alinea.

2. Vul de SEO-titel in.

Zorg dat iedere pagina een unieke SEO-titel heeft en houd daarbij rekening met SEO-optimalisaties die hierop toegepast kunnen worden. Een aantal tips:

  • Schrijf voor elke pagina een andere SEO-titel. 
  • Het is beter om de SEO-titel iets anders te formuleren dan de paginatitel. Zo hebben jullie meer kans om te ranken op verschillende zoekwoorden. 
  • Maak de titel niet langer dan 60 tekens. Is er niet genoeg ruimte, laat dan de bedrijfsnaam weg.
  • Plaats het belangrijkste zoekwoord vooraan in de SEO-titel.
  • Gebruik geen synoniemen van de focus keyphrase in de SEO-titel. Zet synoniemen alleen in de tekst op de pagina.

De titel is een klikbare kop op de zoekresultatenpagina. Het dient een nauwkeurige en beknopte beschrijving te geven van de inhoud van de pagina. Daarnaast staat de titel ook bovenin de webbrowser weergegeven. Een goede SEO-titel kan een positieve bijdrage leveren aan de CTR (Click Through Rate) van een zoekresultaat. 

3. Vul de meta-description in.

Het is van belang om voor iedere pagina een unieke meta-description te schrijven. Houd rekening met SEO optimalisaties die hierop toegepast kunnen worden:

  • 135-160 tekens;
  • Zet het zoekwoord zo ver mogelijk naar voren;
  • Eindig de meta-description met een call-to-action;
  • Gebruik geen dubbele meta-descriptions;
  • Zorg voor meta-descriptions die de aandacht trekken; 
  • Laat de meta-descriptions opvallen ten opzichte van de concurrentie.

Wanneer jullie de focus keyphrase, de SEO-titel en de meta-description hebben ingevuld, komt de Google preview tevoorschijn. Om de Google preview te optimaliseren, is het van belang om na te denken over de SEO-titel en de meta-description. Een goed ingestelde SEO-titel en meta-description zorgen ervoor dat jullie pagina aantrekkelijker oogt om op te klikken en beter rankt.

4. Optimaliseer de pagina met behulp van de SEO-analyse.

De resultaten van de analyse worden onderverdeeld in problemen (rood bolletje), verbeteringen (oranje bolletje) en goede resultaten (groen bolletje). Het is de bedoeling dat je een groene smiley te zien krijgt bij de SEO-analyse. Dit doen jullie door de aanbevelingen op te volgen die vermeld staan bij de problemen en verbeteringen.

Het is niet nodig om elke aanbeveling op te volgen als jullie daar geen tijd voor hebben; zorg er in ieder geval voor dat elke pagina of elke blogpost een groene smiley scoort. Een groene smiley betekent dat Google de webpagina beter kan indexeren en ranken, vergeleken met een oranje of rode variant.

5. Verbeter de leesbaarheid van de pagina.

In het tabblad ‘leesbaarheid’ geeft de tool aanbevelingen op het gebied van leesbaarheid. Het bekijkt de pagina als het ware door de ogen van de doelgroep, om te kijken hoe leesbaar de content is voor bezoekers. Onder dit tabblad staan een aantal suggesties hoe jullie de content op de pagina kunnen verbeteren. Ook hier is een smiley te zien. Probeer voor elke pagina een groene smiley te bemachtigen. Volg de suggesties op die de analyse weergeeft onder dit tabblad. Hier staat een uitgebreide uitleg. 

Gratis handige resources downloaden

Photo
Sanne Jorna Content marketeer
Blog
Website navigatiestructuur maken: Tips en tricks
Blog
OGSM methode als onderdeel van resultsmatter®