De combinatie van User Experience en Performance worden in 2020 steeds belangrijker

De gebruikerservaring van bezoekers bepaalt in grote mate hoe ze jullie organisatie ervaren. Het heeft een directe invloed op jullie conversiepercentages en is indirect verantwoordelijk voor de rankings die Google toekent. De user experience hangt nauw samen met de performance van jullie website. 

Wat is user experience (UX)?

User experience, afgekort UX, kunnen we in het Nederlands vertalen naar gebruikerservaring. Als we het hebben over websites, is de eenvoudigste definitie: hoe een bezoeker zich voelt als hij gebruikt maakt van een website.

Nu is een gevoel moeilijk meetbaar, maar met bijvoorbeeld ‘exit polls’ kun je van bezoekers toch een waardering en eventuele feedback krijgen. En wat blijkt daaruit? Er zijn bepaalde factoren die, als je ze goed voor elkaar hebt, een positieve user experience garanderen. 

UX design is de filosofie waarbij de webdesigner rekening houdt met de wensen en verwachtingen van de gebruikers. Hij of zij ontwerpt meer op basis van onderzoek dan op basis van gevoel. Het webdesign sluit aan bij de doelgroep en de content beantwoordt de vraag die de bezoeker heeft. 

Waarom is UX belangrijk? 

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat klanten lang niet meer automatisch voor de goedkoopste aanbieder kiezen. Dat geldt zowel voor consumenten als zakelijke klanten. Kwaliteit is minstens zo belangrijk, maar in de laatste jaren wint een ander kenmerk terrein: de gebruikerservaring. 

Zo blijkt dat klanten tot 17% meer betalen voor een product of dienst waarbij de gebruikerservaring beter is. En ook al zijn bezoekers tevreden met jouw aanbod, zal 50% van hen jouw mobiele site niet meer bezoeken als die niet mobiel-vriendelijk is. 

Wie UX design toepast, merkt dat het mes aan twee kanten snijdt: een prettige user experience zorgt ook voor meer leads. In een tijdperk waarin gebruikers niet zo scheutig meer zijn met hun persoonlijke gegevens, is UX design een belangrijk marketingwapen.

Een prettige online gebruikerservaring, bijvoorbeeld dankzij een duidelijke structuur en een korte laadtijd, vertaalt zich in bezoekers die langer op je website blijven. Google detecteert dat en kent hogere rankings toe aan gebruiksvriendelijke websites. User experience en performance moeten dus samenwerken voor het beste resultaat.

Wat heeft performance met UX te maken?

Om deze vraag meteen te beantwoorden: user experience en performance hebben veel met elkaar te maken. De laadsnelheid kan een gebruikerservaring maken of breken. Zo verlaat 53% van de bezoekers een pagina als hij langer dan 3 seconden laadt. En 47% van de gebruikers verwacht gewoon dat een pagina binnen 2 seconden op hun scherm staat.

Nu zou je zeggen dat die cijfers goed haalbaar zijn, maar dat is niet per definitie zo. Grote bedrijven en instellingen, die koppelingen met hun interne software hebben, zit al gauw boven deze gewenste laadtijd. Voeg daar extensies of plugins aan toe, of het feit dat een deel van de gebruikers de site vanuit een ander land laadt, en het is lastig om een optimale performance te bereiken. 

Meet de performance van jullie site

Benieuwd naar de laadsnelheid van verschillende pagina’s op jullie site? Een eenvoudige manier om die te meten is middels een Google-tool: PageSpeed Insights. Hiermee zie je hoelang het duurt voordat een pagina volledig op het scherm staat. De statistieken zijn zowel voor mobiele gebruikers als voor bezoekers via de desktop. 

Ook krijg je punt voor punt tips waarmee je de performance kunt verbeteren. Vaak zijn dat redelijk technische commentaren: “Overweeg kritieke JS/css inline te leveren” of “Maak gebruik van de functie ‘font-display’ om tekst zichtbaar te maken terwijl weblettertypen worden geladen.” Een specialist zoals 2manydots vertaalt dit jargon naar actiepunten en lost deze één voor één op.

Manieren om de laadtijd te verkorten

Steeds meer marketingmanagers beseffen dat ze met performance een concurrentievoordeel kunnen behalen. Als specialisten in WordPress-sites voor het groot MKB en de semi-overheid wordt ons in 2020 vaak gevraagd om voor een optimale performance te zorgen. Een uitdaging die we graag aangaan. De volgende elementen van een website komen daarbij vaak terug.

  • Professionele hosting
    Een hostingpakket waarbij je een server met andere websites deelt, kan funest voor de laadtijd zijn. Je bent afhankelijk van het verkeer naar die andere sites en als die bezoekerpieken ervaren, kan jullie site traag of zelfs onbereikbaarworden.

    De oplossing is een professionele, dedicated server. Wij van 2manydots werken met een hostingprovider die gespecialiseerd is in WordPress-sites. Dat biedt enkele extra voordelen, zoals het eenvoudig dupliceren van een website, automatische back-ups en updates, en een snelle technische service.
     
  • Geoptimaliseerde afbeeldingen
    Vooral afbeeldingen vreten veel serverruimte – en dus bandbreedte. Daar merk je misschien weinig van als je met een glasvezelverbinding jullie website laadt, maar voor iemand met een ADSL-verbinding of een 3G-connectie kan dit een negatieve user experience opleveren.

    Wij vinden samen met opdrachtgevers de perfecte balans tussen compressie, waarmee de afbeeldingen sneller laden, en kwaliteit, zodat jullie bezoekers de beste gebruikerservaring hebben.
     
  • Content Delivery Network (CDN)
    Een CDN is vooral aantrekkelijk voor websites met internationale bezoekers. Als jullie site op een server in Nederland staat en door iemand in Australië wordt geladen, kan dat zomaar enkele seconden langer duren dan een goede user experience vereist. Met een CDN staan de bestanden van jouw website op servers over de hele wereld en wordt de dichtstbijzijnde server aangesproken.
     
  • Beperkte code en asynchroon laden
    2manydots maakt WordPress-websites geheel op maat, met minimale code (CSS, HTML en JavaScript). Dat betekent dat er geen functies worden geladen die jullie site niet nodig heeft. Scripts laden we als laatste (asynchroon), waardoor een pagina ook werkt als een script even tegenstribbelt.

Blog
Voordelen van WordPress migreren bij WordPress problemen
Blog
Reviews, positief of negatief: hoe ga je ermee om?