Google Data Studio: een must have voor marketeers

Photo Geschreven door Gijs de Rooij

Google Data Studio is dé plek om resultaten uit verschillende bronnen, op een overzichtelijke manier, samen te voegen tot één rapportage. Maar hoe werkt deze handige rapportage tool? Wat kun je er allemaal mee? En waarom is Google Data Studio zo handig? Dat leggen we je allemaal uit in dit blog.

Wat is Google Data Studio?

Google Data Studio is een gratis tool waarmee je overzichtelijke rapportages kan samenstellen. Deze rapportage tool wordt vrijwel altijd gebruikt om website statistieken uit bijvoorbeeld Google Analytics of andere externe partijen weer te geven. Heb je bijvoorbeeld een marketing campagne ingezet of werk je sinds kort aan Search Engine Optimization (SEO)? Dan is Google Data Studio een handige tool om de vooruitgang van de resultaten in kaart te brengen.

Google Data Studio: een must have voor marketeers - 2manydots

De voordelen van een dashboard

Wij gebruiken Google Data Studio al jaren om al onze reportages inzichtelijk te maken voor de opdrachtgevers. Samen met tools zoals Google Analytics, Google Tag Manager en Google Search Console kun je je website omtoveren tot een echte marketingmachine. Om de handige functies van Google Data Studio kracht bij te zetten, sommen we een aantal voordelen van de rapportage tool op.

Data vanuit diverse bronnen op één plek

Meten is weten. We willen tegenwoordig alles weten over onze website. Hoeveel bezoekers ontvang je elke dag? Hoe lang blijven deze op jouw website? Waarom verlaten ze jouw website? Al deze data zorgt ervoor dat jij munitie hebt om jouw website te verbeteren. Het is dus goed mogelijk dat jij verschillende bronnen gebruikt voor jouw website statistieken. Zo behoren verschillende open source connectors, Google Analytics en WooCommerce tot de gegevensbronnen die veel gebruikt worden door bedrijven. Met Google Data Studio kun uit diverse bronnen data combineren tot één rapportage.

Sommige gegevensbronnen zijn niet publiekelijk beschikbaar. Hiervoor heb je extra kosten aan een provider zoals Supermetrics. Zij halen real-time data op uit bronnen zoals Facebook en LinkedIn.

Real time en live data

Als je gegevensbronnen van bijvoorbeeld Google gebruikt, dan is Google Data Studio altijd up to date en voorzien van live data. De gegevens die vertoond worden in de rapportage tool zijn altijd in real time, actueel dus. Zo loop je niet achter de feiten aan en kun je meteen bijsturen wanneer jouw cijfers niet op het gewenste doel lijken af te stevenen.

Segmenten en filters

Door de vele functionaliteiten binnen Google Data Studio kun je heel precies je data bijhouden. Voor elk klein segment is een filter gecreëerd waardoor je nooit cijfers door elkaar haalt. Op deze manier kun je heel secuur te werk gaan en eventueel wijzigingen aanbrengen op elk vlak.

Grafieken en diagrammen

Beeld zegt meer dan duizend woorden. Dat heeft Google Data Studio ook begrepen. Daarom kun je statistieken selecteren en in grafieken en diagrammen plaatsen. De rapportage tool heeft verschillende templates met allerlei tabellen, grafieken, diagrammen of een geografische kaart. Bekijk dus rustig welke opties er allemaal zijn. Wil je alles zelf van meet af aan in elkaar zetten? Dan kun je al jouw creativiteit kwijt in Google Data Studio en bouw jij jouw eigen template met grafieken en diagrammen.

Werken met datumbereik

Wanneer jouw campagne reeds gestart is, wil je de resultaten vergelijken met de tijd waarin de campagne nog niet actief was. Zo zie je onderbouwd met resultaten of de campagne zijn doel bereikt, of juist niet. Daarom heeft Google Data Studio een filter geplaatst waardoor gegevens gesorteerd worden op de gekozen datum. Zo kun je maandelijks, wekelijks of zelfs dagelijks de verschillen in resultaten inzichtelijk maken.

Cloud based: gemakkelijk toegang voor iedereen

Google Data Studio maakt het makkelijk om jouw rapportage te delen met anderen. Heb jij als marketeer een campagne opgezet en wil je de resultaten verantwoorden bij de directie, collega’s of andere stakeholders? Deel de link van Google Data Studio en kijk samen, op verschillende apparaten, naar dezelfde reportage.

Google Data Studio: een must have voor marketeers - 2manydots

Data inzichtelijk met resultsmatter

Hecht jij veel waarde aan de resultaten van jouw website? Ons bewezen resultsmatter-traject is volledig gericht op jouw resultaten en het verbeteren daarvan. Bij afname van zo’n resultsmatter-traject ontvang je maandelijks een reportage uit Google Data Studio afgestemd op jouw doelen. Dit kan bijvoorbeeld de rankings van de gekozen keywoorden zijn, het aantal verkregen backlinks, het aantal refererende domeinen en het aantal (organische) bezoekers. Maar heb jij een werken-bij website? Dan kunnen we cijfers zoals het aantal sollicitanten en aantal aanvragen via contactformulieren ook meenemen.

Google Data Studio wordt Looker Studio

In oktober 2022 heeft Google Data Studio een naamsverandering ondergaan. De rapportage tool gaat vanaf heden door het leven als Looker Studio. De naam is niet de enige verandering aan deze tool. Er zijn een aantal nieuwe functionaliteiten die jouw werk nóg gemakkelijker maken en het delen waard zijn. Ben je benieuwd naar deze nieuwe functionaliteiten? In ons nieuwe blog praten we je erover bij. Stay tuned!

Hulp nodig met het maken van een datastudio?

Hulp nodig bij het maken van een Google Data Studio? Of wil jij gewoon wegwijs worden gemaakt binnen Google Data Studio door middel van een training? Neem contact op met 2manydots. Onze ervaren specialisten helpen je graag met alle vragen over de Google Data Studio. Meten is weten!

Photo
Gijs de Rooij Copywriter
Blogs
Het meten van formulieren in GA4 is nu makkelijker
Blogs
Google Universal Analytics stopt in 2023