Hoe optimaliseer je teksten voor spraak (voice search)?

Photo Geschreven door Sanne Jorna

De afgelopen jaren is voice search steeds belangrijker geworden in de online wereld. Het aantal spraakgestuurde opdrachten is sterk aan het stijgen. Door slimme apparaten in huis, zoals Google Home, kun je via spraak allerlei informatie opzoeken of opdrachten geven. Binnen SEO en online marketing kan ingespeeld worden op de ontwikkelingen rondom voice search. En dit is belangrijk, omdat voice search de toekomst is.

Het optimaliseren voor spraakgestuurde zoekopdrachten is vergelijkbaar met optimalisaties voor zoekopdrachten die je kunt intypen in zoekmachines. Toch zijn er een aantal factoren die specifiek belangrijk zijn voor voice search. In deze blog geven we je tips voor het optimaliseren van een website voor voice search.

Wat is voice search?

Voice search is een technologie die ervoor zorgt dat je via spraakopdrachten op zoek gaat naar informatie op het internet. Het is een spraakgestuurde zoekopdracht die met je stem geeft, in plaats van dat je het zou intypen in een zoekmachine. Je kan zo’n spraakgestuurde zoekopdracht vragen aan apparaten als smartphones, navigatiesystemen of slimme speakers. Ook op de desktopversie van Google kun je via spraak je zoekopdracht opgeven. In de zoekbalk staat een microfoontje, waarbij ‘gesproken zoekopdracht’ verschijnt als je er met je muis op komt.

Slimme speakers kunnen bijvoorbeeld door een koppeling met andere apparaten in huis je gordijnen bedienen, de verlichting aan- of uitzetten en de temperatuur in huis regelen. Verder kun je zo’n speaker vragen stellen. Al dit soort opdrachten worden geregeld door middel van Artificial Intelligence (AI), waarbij je praat tegen een virtuele robotassistent. Voorbeelden van ‘voice assistants’ zijn Google Assistant (via Google), Siri (via Apple), Alexa (via Amazon) en Cortana (via Microsoft).

Met deze virtuele assistenten kun je spraakopdrachten geven en spraakgestuurd zoeken. De meeste vragen die je stelt aan de Google Home zijn spraakopdrachten en geen zoekopdrachten die je in de zoekmachine zou gebruiken. In dit artikel focussen we op voice search: dit gaat om spraakgestuurd zoeken via zoekmachines.

optimaliseer teksten voor voice search

Hoe optimaliseer je voor voice search?

Eigenlijk zou optimaliseren voor voice search niet moeten verschillen van je normale SEO-werkzaamheden. Als jij vanaf het begin altijd je klant of bezoeker voor ogen hebt gehouden en daar de beste informatie voor geeft, is er niet per se een andere strategie nodig. Wil je bij een vraag via een smart device de website zijn waar het antwoord vandaan gehaald wordt? Sta stil bij deze factoren:

1. Geef korte antwoorden op vragen

Zoekopdrachten die via spraak worden ingediend, zijn grotendeels vragen. Dat komt doordat voice search het stellen van vragen gemakkelijker en sneller maakt. Aangezien spraakgestuurde opdrachten veelal vragen zijn, dient de content op je website vragen te bevatten.

Je kunt hierop inspelen door een pagina te maken met veelgestelde vragen (FAQ), waarbij je onder elke vraag een kort antwoord formuleert. Daarnaast kun je vragen verwerken in de kopteksten (zoals Heading 2 en Heading 3) van je blogs en artikelen. Begin de vraag met woorden als wie, wat, waar, wanneer en hoe. Geef vervolgens een duidelijk antwoord waarin je een gedeelte van de vraag herhaalt. Welke vragen relevant zijn, kun je uitzoeken door middel van een zoekwoordanalyse.

Houd je antwoorden in eerste instantie kort en krachtig. De spraakassistent moet het antwoord namelijk voorlezen. Dit is alleen mogelijk als het antwoord op de vraag relatief kort en simpel is. Bij een blog of artikel is het verstandig om onder het korte antwoord meer informatieve content te plaatsen. Zo is het verstandig om zo’n 800 woorden aan te houden voor een blogpost. Altijd geldt: kies voor kwaliteit boven kwantiteit.

2. Gebruik waar mogelijk opsommingen

Opsommingen zijn fijn voor je lezers, maar ook mooi in de featured snippet. Zeker bij zaken waarin je enkele punten of stappen noemt, is een opsomming een aanrader. Iemand die een stappenplan zoekt, wil dat ook graag stap-voor-stap voorgeschoteld krijgen.

voice search voor zoekmachine optimalisatie

3. Houd Google Mijn Bedrijf up-to-date

Het is van belang dat de zoekmachine weet wat de juiste gegevens zijn per bedrijf. Veel vragen gaan namelijk over praktische zaken als adres en openingstijden. Zeker voor lokale SEO is voice search relevant.

Om te optimaliseren voor Voice Search, dient de lokale vindbaarheid van je website dus optimaal te zijn. Optimaliseer het Google Mijn Bedrijf profiel, zodat alle informatie goed getoond wordt in Google. Zorg daarnaast dat de plaatsnaam van jullie organisatie of vestiging terugkomt in de teksten op de website. Dit kun je doen in zowel de kopteksten als in alinea’s. Daarnaast is het slim om zo veel mogelijk goede Google reviews van klanten te verzamelen. Zorg dat je zelf onder elke review een reactie plaatst.

4. Focus op snelheid

Uit onderzoek blijkt dat paginasnelheid een van de belangrijkste factoren voor voice search is. Met name mensen die hun mobiel gebruiken zijn ongeduldig. Een snelle website is essentieel voor goede SEO-waarden. Een snelle website is in het algemeen belangrijk voor SEO, maar verdient nog wat extra aandacht als je bezig bent met het optimaliseren voor Voice Search. Gebruikers willen namelijk snel een antwoord op hun vraag!

Je bezoeker centraal? Dan zit je al goed

Heb je altijd al de bezoeker centraal gesteld met een snelle website en door zo goed mogelijke informatie te geven? Dan zit je ook voor voice search nu al goed. Van antwoorden op vragen tot opsommingen, ze zouden eigenlijk al onderdeel moeten zijn van je contentstrategie.

internet marketing bureau

Photo
Sanne Jorna Content marketeer
Blogs
Genereer betere leads door middel van een marketing- en salesfunnel
Blogs
Onze veiligheidsmaatregelen voor elke WordPress-website
WhatsApp