Het internet is constant in ontwikkeling. Nieuwe technieken, Google-updates en zelfs een pandemie zorgen ervoor dat online professionals zich nooit hoeven te vervelen. Online succes vraagt dan ook om constante aanpassingen, reagerend –en als het even kan anticiperend– op maatschappelijke en technische trends.
Internet-nabeschouwing 2021
Het is genoeg geweest. Dit jaar van pieken en dalen loopt op zijn einde en we kijken allemaal uit naar 2022: een jaar waarin we hopelijk onze vrijheden terugkrijgen en van een goede gezondheid kunnen genieten.
Onze voorspellingen voor 2021 zijn uitgekomen. We verwachtten een focus op de rich snippets, waarmee zelfs kleine spelers een nummer 1-notering in de zoekresultaten konden krijgen. Ook zagen we een toegenomen focus op mobiele websitebezoekers. De komst van Google for Jobs was een belangrijke ontwikkeling voor bedrijven en instellingen met een groot personeelsbestand. En verder zagen we de laatste plooien op het gebied van AVG-compliancy worden gladgestreken: als het goed is verzamel je nu uitsluitend de persoonsgegevens die je écht nodig hebt en pas na toestemming van je bezoekers. Een cookiemelding en privacybeleid zijn daarbij onmisbaar.
We gaan ervan uit dat jullie op deze en andere trends hebben ingespeeld en klaar zijn voor nieuwe uitdagingen. Want de concurrent zit evenmin stil.
Wat gebeurt er volgend jaar online?
Ook van 2022 verwachten we dat het een bewogen jaar wordt. Enkele van de trends van het afgelopen jaar zetten door in 2022, maar er komen ook compleet nieuwe ontwikkelingen aan.
Een belangrijk thema blijft de privacy van bezoekers. Ze krijgen steeds meer controle over de gegevens die jij over hen ziet en bewaart. Gelukkig zijn er tools die je helpen om AVG-compliant de betrokkenheid van je bezoekers te meten. Eén belangrijke trend die we zien is de verschuiving van third-party cookies naar server-side tags. Wat deze tags zijn en hoe jij die kunt inzetten, lees je in ons Trendrapport 2022.
Op SEO-gebied kun je nooit stilstaan. Welke trucs kun je gebruiken om in 2022 hoog te (blijven) ranken in Google? Wij geven je concrete tips waarmee je niet alleen in 2022 een boost krijgt, maar ook een stevige fundering legt voor de jaren die daarop volgen.
Maar je hebt weinig aan een hoge ranking als die bezoekers niet converteren. Of je nu als doel hebt om te informeren of te verkopen, conversies dien je te meten zodat je daarna gericht kunt gaan optimaliseren. We voorzien een aantal factoren die de conversieratio behoorlijk kunnen beïnvloeden. Je leest er alles over in ons trendrapport.

Download ons gratis trendrapport 2022
Blijf op de hoogte van trends die een impact kunnen hebben op jullie ranking, jullie conversie en uiteindelijk jullie winstcijfers. Als experts in online conversie stellen wij jaarlijks een document op met praktische tips voor het nieuwe jaar. Als jij ons trendrapport voor 2022 nog niet gedownload hebt, is dit het moment. Download hem hier.