none
Website laten maken
Overzicht
Geschreven door Finn Ruijter, 17 mei 2019

Wat is SEA (Search Engine Advertising)?

SEA is één van de manieren om een regelmatige bezoekersstroom naar je site te creëren. Maar wat is SEA eigenlijk en is het een goede oplossing voor jouw site?

SEA is de afkorting voor Search Engine Advertising. In simpel Nederlands: adverteren in zoekmachines. Je betaalt dan voor een ‘hoge ranking’ waardoor je onmiddellijk meer bezoekers op je website krijgt. SEA wordt ook weleens SEM genoemd: Search Engine Marketing.

Eén van de grootste voordelen van SEA is dat je er een quick win mee behaalt. In een gezond marketingdieet mag SEA daarom niet ontbreken. 

Soorten SEA-advertenties

De advertenties duiken op wanneer iemand een zoekopdracht in bijvoorbeeld Google of Bing plaatst. Boven en/of naast de reguliere zoekresultaten zie je dan advertenties, die vrijwel identiek zijn aan de organische zoekresultaten. Het enige verschil is dat ze groen zijn gemarkeerd met het woord ‘Advertentie’.

Behalve het bekende voorbeeld van de pagina’s met zoekresultaten, zijn er méér plekken waarop je SEA-advertenties kunt laten plaatsen. Zo kun je tekstadvertenties of banners laten verschijnen op bepaalde websites uit het netwerk, bijvoorbeeld op een blog uit jouw niche of in een digitaal vakblad.

Als we specifiek kijken naar Google Ads (voorheen Google AdWords), zien we dat deze naast de bovengenoemde plekken ook nog twee andere kanalen biedt aan adverteerders: YouTube en Google Shopping.

Verschil tussen SEA en SEO

SEA is de tegenhanger van SEO: Search Engine Optimization. Bij SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie gaat het om het optimaliseren van webpagina’s zodat ze een zo hoog mogelijke, organische ranking van de zoekmachine krijgen. Een ranking waar je niet voor hoeft te betalen – in elk geval niet aan de zoekmachine.

SEA gebeurt op basis van Pay Per Click (PPC). De investering die daarmee gemoeid gaat is voor vele bedrijven het argument om voor SEO te kiezen, ook al kan het maanden duren voordat een pagina een stabiele ranking heeft gevonden.

Maar dan vergeten bedrijven vaak dat aan SEO óók kosten verbonden zijn, of ze nu zelf vele uren steken in het optimaliseren van hun website of hiervoor een SEO-specialist inhuren.

Wie biedt SEA aan?

In de meeste landen, waaronder Nederland, domineert Google het SEA-landschap. Het Google-programma waarin webmasters hun advertentiecampagnes kunnen opzetten heet Google Ads.

De wereldwijde nummer 2 op het gebied van zoekmachines is Bing. Bij 1 op de 11 zoekopdrachten in Nederland wordt het Bing-netwerk gebruikt, aldus Microsoft. Via het platform Bing Ads kunnen webmasters hun advertenties plaatsen bij de zoekresultaten, maar ook op websites uit het partnernetwerk.

Hoe werkt SEA?

SEA is in feite een veiling: je biedt samen met andere webmasters op kliks van bezoekers. Zo kun je bijvoorbeeld ervoor kiezen om maximaal € 0,50 betalen voor iedere klik van mensen die zoeken op ‘prijs loodgieter’.

Welke plek jouw advertentie krijgt in relatie tot andere adverteerders, wordt berekend met een simpele formule: maximale bod x kwaliteitsscore. Het bod kun je dus zelf instellen, maar de kwaliteitsscore moet je verdienen.

Die kwaliteitsscore hangt af van verschillende factoren. Hiervan is relevantie een erg belangrijke: hoe relevanter het zoekwoord is ten opzichte van de advertentie en landingspagina, des te goedkoper is de uiteindelijke prijs die je per klik betaalt.

De voordelen van SEA

  • Meteen resultaat
    In tegenstelling tot SEO-inspanningen levert SEA meteen resultaat. Je staat immers meteen bovenin de zoekresultaten. Dat betekent dat je direct meer bezoekers krijgt.
  • Grip op de kosten
    Met programma’s als Google Ads weet je precies hoeveel je uitgeeft. Je stelt zelf het budget in en Google past de impressies daar op aan. Het is resultaat is een goed voorspelbaar aantal kliks.
  • Bepaal wie jouw advertenties zien
    Zowel Google Ads als Bing Ads stellen marketeers in staat om hun advertenties te richten tot een nauwe doelgroep. Selecteer op demografische gegevens als leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en regio om advertenties alleen te laten zien aan de mensen die het meest geneigd zijn om jouw product of dienst te kopen.
  • Ook voor remarketing
    Remarketing of retargeting is het benaderen van mensen die eerder jouw website bezochten. Google stelt je in staat om klantgegevens te uploaden en advertenties specifiek te tonen aan bijvoorbeeld klanten die net vóór het afrekenen afhaakten.

Er is ook een nadeel…

Het is niet alleen rozengeur en maneschijn in SEA-land. Want hoezeer Google ook zijn best doet om Google Ads laagdrempelig voor ondernemers te maken (denk aan de gratis waardebonnen), het starten van een campagne kan voor heel wat hoofdbrekens zorgen. 

Er zijn zoveel opties en het is zo makkelijk om meer dan nodig te betalen, dat je er een dagtaak aan kunt hebben om echt goed in Google Ads te worden. 

Geen wonder dat zelfs bedrijven mét marketingafdeling dit specialistisch werk graag uitbesteden. Zo zijn ze er zeker van dat hun kwaliteitsscore hoog blijft en ze niet teveel voor kliks betalen. In vakjargon: zo rendeert het marketingbudget optimaal.

Wat kan SEA voor jouw website doen?

Mits goed ingezet, kan SEA spectaculaire resultaten opleveren. Goed targeten, de perfecte advertentieteksten schrijven en de juiste landingspagina’s opstellen vergt een zekere kennis en daarnaast ook heel wat tijd. 

Als specialisten in converterende websites bouwen wij daarom op de kennis en ervaring van Yellowhawk. Dit team van performance marketeers houdt bij ons kantoor, waardoor we opdrachtgevers zoals jullie een kant-en-klare oplossing voor SEA bieden. Dankzij deze samenwerking houden ondernemers hun handen en hoofd vrij om zich te focussen op waar ze goed in zijn. 

Benieuwd wat SEA voor jouw website kan betekenen? Neem dan eens vrijblijvend contact met de mannen van Yellowhawk op. Ze sparren graag met collega-ondernemers zoals jij.