Call to action; betekenis, voorbeelden en meer

Photo Geschreven door Gijs de Rooij

Een Call to action (CTA) is een oproep tot actie. Je hebt een website die bol staat van de goede content. Jouw doelgroep weet jouw website goed te vinden. Maar wanneer deze websitebezoekers niet over gaan tot actie, levert dit voor jouw bedrijf niks op. 

Een Call To Action komt in allerlei verschillende vormen, kleuren en maten. Wel heeft elke Call To Action hetzelfde doel. Met een Call To Action wil je namelijk dat jouw websitebezoeker letterlijk overgaat tot actie.

Call to action betekenis

Vrij vertaald betekent Call to action: roep tot actie. Dit is ook wat je van jouw bezoeker verlangt. Het is fijn dat jouw website bezoekers trekt maar de resultaten voor jouw bedrijf worden pas echt tastbaar wanneer deze bezoekers over gaan tot actie.

CTA tekstlink

De meest simpele en minst creatieve vorm van de Call to action methode is de CTA tekstlink. De tekstlink valt minder op dan grootse Call to action uitingen, maar is daarom zeker niet verwaarloosbaar. Sterker nog, de tekstlink kan juist heel erg effectief zijn. 

Het grote voordeel van tekstlinkjes is dat je ze precies in jouw lopende tekst kunt inpassen. Zo voorkom je schreeuwerige Call to actions en krijgt de bezoeker niet het gevoel dat je iets in het spreekwoordelijke gezicht wil duwen. Door bijvoorbeeld in de laatste zin van een alinea een tekstlink te plaatsen verleid je de lezer te klikken op de tekstlink. Zij hebben net een hele tekst over een onderwerp gelezen en krijgen de mogelijkheid om met een pakkende tekstlink nog verder in de materie te duiken. In een ideaal scenario gaan de lezers na het klikken op de tekstlink over tot actie.

Een ander voordeel van een tekstlink is dat het niet gedetecteerd wordt door virusscanners. Veel bedrijven hebben uit veiligheid strenge virusscanners die bij het minste of geringste aan de bel trekken. Wanneer je een afbeelding als Call to action middel gebruikt, kunnen deze door de virusscanner geblokkeerd worden. Dit risico voorkom je met een tekstlink.

call-to-action-voorbeelden

Call to action button

De meest voorkomende Call to action is de button. Dit is een knop waarmee je lezers naar een andere webpagina begeleidt. Het is vervolgens de bedoeling dat lezers op de volgende webpagina over gaan tot actie. Voorbeelden van goede Call to actions zijn bijvoorbeeld een bestel- of contactknop. Voeg eventueel een tweede button toe als er meerdere acties zijn die de bezoeker kan uitvoeren.

Met een button kun je jouw creativiteit ook veel meer de vrijheid geven dan met een tekstlink. Een knop (button) kun je helemaal naar jouw persoonlijke stijl laten ontwikkelen. Zorg er wel altijd voor dat jouw Call to action button opvalt tussen de andere afbeeldingen of linkjes op jouw website. De button moet namelijk wel gezien worden aangezien achter dit knopje waarschijnlijk een groot gedeelte van jouw verdienmodel zit.

button

Website banner

We hebben nu de tekstlink en de button besproken. Maar denk jij groots en wil je het daarom ook groots aanpakken? Overweeg dan een website banner. Waar kennen we de website banner van? Nou, eigenlijk van bijna elke website. Je ziet website banners vaak aan de onderkant van een website. De website banner wordt dan ook regelmatig ingezet als laatste Call to action. Daarmee is de website banner echter niet minder belangrijk dan bijvoorbeeld de tekstlink of button. Het zorgt ervoor dat bezoekers bij het belangrijkste doel van de betreffende pagina uitkomen. Neem een voorbeeld aan Stichting Amber Alert EU.

De klikbare button in de website banner kun je helemaal op laten gaan in het design. Dat maakt de website banner ideaal voor jouw website. Daarnaast heeft het nog één groot voordeel; je kunt simpelweg niet om de website banner heen.

Amber-alert-button
CTA-website

5 tips voor een goede call to action

  1. Opvallende knopkleur
    Zoals hierboven vermeld staat moet jouw button onderscheidend zijn van andere uitlatingen op jouw website. Door een opvallende knopkleur te gebruiken kom je al ver. Zorg er wel altijd voor dat de knopkleur in contrast staat met de achtergrond. Jouw knopkleur kan nog zo
    knaloranje zijn, wanneer jouw achtergrond ook knaloranje is valt de knop niet op.
  2. Ben direct
    Jouw knop of banner heeft een gepaste grootte. Zorg er dus voor dat jouw boodschap met één aanblik duidelijk is. Het is niet de bedoeling dat lezers eerst hele teksten moeten verwerken voor ze over kunnen gaan tot actie. Een directe tekst levert daarom meer conversies op. Het gebruik van gebiedende wijs kan wat bot overkomen, maar het is echt de beste tactiek.
  3. Maak een belofte
    Met jouw Call to action vraag je iets van jouw bezoeker. Het is daarom wel zo netjes om iets terug te geven. Een voorbeeld hiervan: ‘Stap in het resultsmatter®-traject en ontvang 50% korting op de eerste drie maanden’.
  4. Gebruik de eerste persoon in de boodschap
    Spreek jouw bezoekers aan in eerste persoon. Zo herkennen de lezers zich beter in jouw Call to action. Je verkleint hiermee de afstand tussen jouw boodschap en de consument die over moet gaan tot actie. Een voorbeeld van een eerste persoons boodschap is: ‘Ik neem graag deel aan het resultsmatter®-traject’.
  5. Geef jouw bezoekers een keuze
    Door jouw lezer een keuze te geven kun je ze alsnog sturen naar de knop die jij graag aangeklikt ziet worden. Maak een aantrekkelijke knop voor de actie die jij graag gemaakt ziet worden en plaats daar onder een minder creatieve uiting van een Call to action. Hierdoor is de bezoeker sneller geneigd om op de aantrekkelijk knop te klikken. En dat was al die tijd jouw intentie!

Gebruik krachtige actie woorden

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het oude spreekwoord gaat in veel gevallen op. Tenzij je krachtige actie woorden gebruikt. Maak jouw CTA teksten vooral niet te lang maar zorg er voor dat je altijd een krachtig actie woord meeneemt. Voorbeelden van actie woorden zijn:

  • Beste
  • Nieuw
  • Garantie
  • Bespaar
  • Resultaat
  • Download

Meten is weten

Call to actions zijn ook ideaal om door te meten. Je kan precies zien in welke mate jouw website wordt aangeklikt via de Call to action. Zo kun je precies meten of jouw Call to action zijn werk doet of dat er nog verbetering nodig is.

Wil jij converterende knoppen op jouw website?

Ben jij er na dit blog van overtuigd dat jouw website een Call to action button, tekstlink of banner moet hebben? Neem contact op met 2manydots. Wij hebben talloze goede Call to actions voor verschillende bedrijven geïmplementeerd. We ontwikkelen de Call to action in samenwerking met jullie, dus jouw stijl gaat niet verloren.


Photo
Gijs de Rooij Copywriter
Blogs
Google Data Studio: een must have voor marketeers
Blogs
Het meten van formulieren in GA4 is nu makkelijker