Met server side tagging mis je geen bezoekers
Ieder online marketing bureau lijkt er problemen mee te hebben. Bezoekers van je website worden niet goed doorgemeten in tools zoals Google Analytics, Facebook Pixel, Snapchat en Pinterest. Het kan een grote impact hebben op de prestaties van jouw campagnes. Server side tagging in Google Tag Manager is hier een goede oplossing voor.

Wat is het verschil met client side tagging?
Enige tijd geleden was het gebruikelijk om een stukje code van een externe partij in te laden op jouw website. Bij server side tagging via Google Tag Manager gaat alle data eerst via een subdomein op jouw domein. Je voegt een tussenstap toe in het proces. Vanuit de server die wij voor jou kunnen beheren, gaat de data naar de desbetreffende partij. Los van dat er meer gemeten wordt, heb je ook veel meer controle over de datakwaliteit en wordt jouw website een stuk sneller.

Wat is server side tagging?
Browsers zoals Safari en Firefox blokkeren uit zichzelf first party cookies vanuit externe bronnen. Hierdoor verlies je veel extra data die jij goed kunt gebruiken. Google’s server side tagging is een manier om via een subdomein op jouw domein (analytics.2manydots.nl) de cookies van third party om te zetten in first party. Hierdoor komt alle data zonder problemen terecht op de plek waar jij het wil hebben.
Wat zijn de voordelen van een server side oplossing?
Bespaar ad spend kosten
Doordat je in alle metingen geen bezoekers mist, is de kans groot dat je ad spend beter wordt gebruikt. Hierdoor bezuinig je uiteindelijk in de kosten. De bedrijven Nemlig en Square zagen een boost van 40% in de gemeten conversies.
Vermijd ad blockers
De tools zorgen ervoor dat de data die jij nodig hebt niet naar de diensten gaat. Het subdomein waar de server side tagging container op gaat draaien, is uniek en is niet te identificeren voor ad blockers.
Meer performance
In plaats van te verbinden met oneindig veel externe domeinen, is dat nu maar met één subdomein. Met je eigen server side tagging container optimaliseer je de snelheid aanzienlijk.
Controle over je data (AVG proof)
Jij bepaalt welke data er via jouw website naar de partijen zoals Facebook en Google gaat. Je hebt de mogelijkheid om binnen de server side tagging container data aan te passen, of eventueel weg te filteren. Iets wat met client side tagging niet mogelijk was. Externe diensten hadden volledige vrijheid in het toevoegen van code.
Meer mogelijke integraties
Andere tools kunnen ook 'meegenieten' van deze slimme techniek. Zo kun je met een webhook informatie versturen naar e-mailmarketing diensten, zoals Mailchimp. Hierdoor maak je jouw campagnes nog slimmer.
Beveiliging eenvoudiger te beheren
Het beheren van een Content Security Policy (CSP) was altijd erg lastig doordat er veel verschillende domeinen verbinding maakten. Je kunt dit nu allemaal koppelen aan jouw subdomein.
Deze organisaties maken namens ons gebruik van server side tagging
150+ bedrijven vertrouwen dagelijks op de kennis van onze specialisten. Met een team van 15+ ontwikkelaars, ontwerpers, projectmanagers en data-specialisten verzetten wij iedere dag bergen voor onze opdrachtgevers.
Hoe wordt server-side tagging geïmplementeerd?
We hebben niet veel hulp van jou nodig. Het enige wat we van je vragen is toegang tot je client side Google Tag Manager container, het toevoegen van een DNS-record op een subdomein en eventuele API keys voor bijvoorbeeld de Facebook Conversions API. We bouwen een nieuwe container op het subdomein en al het verkeer wordt naar de aparte server gestuurd. Zo wordt dit subdomein als het ware een tunnel naar betere en veiligere tracking.

Te complex? Laat een specialist met je meekijken
We begrijpen dat het moeilijke materie is. Onze specialisten plannen graag een korte call om mee te kijken in jullie omgevingen en een advies uit te brengen.
Wat zijn de kosten
Wij houden van vaste tarieven. Hierdoor zijn we open en transparant. Je hebt geen onverwachte kosten. Geniet nu van onze introductiekorting!
Ben je ergens naar op zoek, maar zit het niet in een vooraf samengesteld pakket? We kijken graag met je mee.
Onze maandelijkse pakketten zijn goedkoper dan bij Google. Deze zijn ook los verkrijgbaar.
Heb je een vraag? Bekijk hier onze veelgestelde vragen.
Laat ons een audit doen
We begrijpen dat het moeilijk is om in te schatten welk pakket je moet kiezen. Wellicht staat jullie client-side omgeving ook nog niet goed. Laat onderstaand je e-mailadres achter en wij kijken met je mee.
Vanuit Tilburg, voor de rest van Nederland
De thuisbasis van 2manydots is het gezellige Tilburg. Vanuit het zonnige Zuiden bieden wij onze online marketing expertises aan de rest van Nederland. In ons kantoor werkt een team vol ambitie aan jouw online marketing project. Wij zien onze toekomstige samenwerking met vertrouwen tegemoet en wie weet ontmoeten we elkaar. Vanuit Tilburg zijn namelijk al de nodige succesverhalen van de plank gerold.

Wij gaan graag voor je aan de slag
We begrijpen dat het opzetten van een server side tagging omgeving voor veel online marketeers een moeilijk onderwerp is. We kijken daarom graag wat er mogelijk is en welk pakket het beste bij jullie past.
