none
Website laten maken
Server side tagging

Met server side tagging
mis je geen bezoekers

Finn Stelt jouw sGTM container in

Ieder online marketing bureau lijkt er problemen mee te hebben. Bezoekers van je website worden niet goed doorgemeten in tools zoals Google Analytics, Facebook Pixel, Snapchat en Pinterest. Het kan een grote impact hebben op de prestaties van jouw campagnes. Server side tagging in Google Tag Manager is hier een goede oplossing voor.

Wat is server side tagging?

Browsers zoals Safari en Firefox blokkeren uit zichzelf first party cookies vanuit externe bronnen. Hierdoor verlies je veel extra data die jij goed kunt gebruiken. Google’s server side tagging is een manier om via een subdomein op jouw domein (analytics.2manydots.nl) de cookies van third party om te zetten in first party. Hierdoor komt alle data zonder problemen terecht op de plek waar jij het wil hebben.

Google Tag Manager
Client side tagging

Wat is het verschil met client side tagging?

Enige tijd geleden was het gebruikelijk om een stukje code van een externe partij in te laden op jouw website. Bij server side tagging via Google Tag Manager gaat alle data eerst via een subdomein op jouw domein. Je voegt een tussenstap toe in het proces. Vanuit de server die wij voor jou kunnen beheren, gaat de data naar de desbetreffende partij. Los van dat er meer gemeten wordt, heb je ook veel meer controle over de datakwaliteit en wordt jouw website een stuk sneller.

Implementatie met Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) is een krachtige tagbeheertool waarmee je snel en gemakkelijk tags op je website of mobiele app kunt plaatsen en bijwerken. Door tagging in Google Tag Manager te implementeren, kun je gegevens verzamelen en beheren zonder elke tag afzonderlijk te hoeven coderen. Dit vermindert de belasting van je website en verbetert de laadsnelheid, terwijl het ook meer controle en veiligheid biedt in het beheer van je data. Server side tagging via Google Tag Manager stelt je in staat om gevoelige gebruikersinformatie te beschermen en tegelijkertijd nauwkeurige en relevante gegevens te verzamelen voor analyse en optimalisatie.

Bij server side tagging, zoals via Google Tag Manager, wordt dit proces veranderd door een extra laag toe te voegen. Dit noemen we de server side container in Google Tag Manager. In plaats van directe communicatie van de browser naar externe servers, wordt de data eerst naar een subdomein gestuurd dat je zelf beheert. Dit subdomein fungeert als een soort ’tussenstation’ waar de data wordt verzameld, gefilterd, en vervolgens doorgestuurd naar de externe partijen. Los van dat er meer gemeten wordt, heb je ook veel meer controle over de data kwaliteit en wordt je website een stuk sneller.

Jij hebt de controle

De voordelen van een server side oplossing

De voordelen zijn oneindig. Server side tagging is alive and kicking. Nieuwe integraties worden wekelijks toegevoegd en de mogelijkheden worden steeds groter. Wij zijn graag jouw specialist Google Tag Manager specialist.

Bespaar ad spend kosten

Doordat je in alle metingen geen bezoekers mist, is de kans groot dat je ad spend beter wordt gebruikt. Hierdoor bezuinig je uiteindelijk in de kosten. De bedrijven Nemlig en Square zagen een boost van 40% in de gemeten conversies. Het verzamelen van third party cookies is verleden tijd!

Vermijd ad blockers

De tools zorgen ervoor dat de data die jij nodig hebt niet naar ongewenste diensten gaat. Het subdomein waar de server side tagging container op gaat draaien, is uniek en is niet te identificeren voor ad blockers. Wij helpen je met het correct opzetten van je Google Tag Manager container om dit te voorkomen.

Meer performance

In plaats van te verbinden met oneindig veel externe domeinen, is dat nu maar met één subdomein. Met je eigen server side tagging container optimaliseer je de snelheid aanzienlijk. In de laatste update van server side tagging is het zelfs mogelijk om de container via een pad in te laden.

Meer mogelijke integraties

Andere tools kunnen ook ‘meegenieten’ van deze slimme techniek. Zo kun je met een webhook informatie versturen naar e-mailmarketing diensten, zoals Mailchimp. Hierdoor maak je jouw campagnes nog slimmer. Het is zelfs mogelijk om hele client side tags uit te schakelen. Hierdoor verhoog je de performance van je website.

Beveiliging eenvoudiger te beheren

Het beheren van een Content Security Policy (CSP) was altijd erg lastig doordat er veel verschillende domeinen verbinding maakten. Je kunt dit nu allemaal koppelen aan jouw subdomein. Met server side tagging wordt het beheren hiervan een stuk simpeler.

Controle over je data (AVG proof)

Jij bepaalt welke data er via jouw website naar de partijen zoals Facebook en Google gaat. Je hebt de mogelijkheid om binnen de server side tagging container data aan te passen, of eventueel weg te filteren. Iets wat met client side tagging niet mogelijk was. Externe diensten hadden volledige vrijheid in het toevoegen van code.

Advies Analytics AVG Beveiliging Blog Branches Breadcrumbs Call To Action Candidate Journey Content Conversie-optimalisatie Cookies Coronavirus Corporate website Customer Experience Customer Journey Data Database Dienstverlenende Websites Digitale toegankelijkheid Downloads E-mailmarketing Employer Branding Gedragsmodellering Google Google Analytics Google Tag Manager Hackers Informatief Internetbureau Koppeling Laadsnelheid Linkbuilding Marketing Mobile first Online Tools Oplossingen Overheid Page Experience Passkeys Plugin Privacy Problemen Resultsmatter SEO Server Side Tagging Social Media Support websites User Experience User Interface Webdesign Webshop Werken bij website WooCommerce WordPress Yoast
Advies Analytics AVG Beveiliging Blog Branches Breadcrumbs Call To Action Candidate Journey Content Conversie-optimalisatie Cookies Coronavirus Corporate website Customer Experience Customer Journey Data Database Dienstverlenende Websites Digitale toegankelijkheid Downloads E-mailmarketing Employer Branding Gedragsmodellering Google Google Analytics Google Tag Manager Hackers Informatief Internetbureau Koppeling Laadsnelheid Linkbuilding Marketing Mobile first Online Tools Oplossingen Overheid Page Experience Passkeys Plugin Privacy Problemen Resultsmatter SEO Server Side Tagging Social Media Support websites User Experience User Interface Webdesign Webshop Werken bij website WooCommerce WordPress Yoast
Advies Analytics AVG Beveiliging Blog Branches Breadcrumbs Call To Action Candidate Journey Content Conversie-optimalisatie Cookies Coronavirus Corporate website Customer Experience Customer Journey Data Database Dienstverlenende Websites Digitale toegankelijkheid Downloads E-mailmarketing Employer Branding Gedragsmodellering Google Google Analytics Google Tag Manager Hackers Informatief Internetbureau Koppeling Laadsnelheid Linkbuilding Marketing Mobile first Online Tools Oplossingen Overheid Page Experience Passkeys Plugin Privacy Problemen Resultsmatter SEO Server Side Tagging Social Media Support websites User Experience User Interface Webdesign Webshop Werken bij website WooCommerce WordPress Yoast
Advies Analytics AVG Beveiliging Blog Branches Breadcrumbs Call To Action Candidate Journey Content Conversie-optimalisatie Cookies Coronavirus Corporate website Customer Experience Customer Journey Data Database Dienstverlenende Websites Digitale toegankelijkheid Downloads E-mailmarketing Employer Branding Gedragsmodellering Google Google Analytics Google Tag Manager Hackers Informatief Internetbureau Koppeling Laadsnelheid Linkbuilding Marketing Mobile first Online Tools Oplossingen Overheid Page Experience Passkeys Plugin Privacy Problemen Resultsmatter SEO Server Side Tagging Social Media Support websites User Experience User Interface Webdesign Webshop Werken bij website WooCommerce WordPress Yoast

Wat zijn de kosten

Wij houden van vaste tarieven. Hierdoor zijn we open en transparant.

Je hebt geen onverwachte kosten.

€ 400 /eenmalig
€ 40 /maand
Basis Mis geen bezoekers
  • Configuratie server side tagging
  • 250.000 requests per maand
  • 3 gelijktijdige servers
  • Google Analytics 4
  • Google Ads conversies
  • Google Ads remarketing
Meest populair
€ 1000 /eenmalig
€ 60 /maand
Standaard Scoor met je campagnes
  • Configuratie server side tagging
  • 1.500.000 requests per maand
  • 4 gelijktijdige servers
  • Google Analytics 4
  • Google Ads conversies
  • Google Ads remarketing
  • Facebook Conversions API
  • LinkedIn Conversions API
€ 2000 /eenmalig
€ 155 /maand
Uitgebreid Geen tag ontbreekt
  • Configuratie server side tagging
  • 5.000.000 requests per maand
  • 6 gelijktijdige servers
  • Google Analytics 4
  • Google Ads conversies
  • Google Ads remarketing
  • Facebook Conversions API
  • LinkedIn Conversions API
  • Snapchat Conversions API
  • TikTok Events API
  • Meer integraties op aanvraag
200+ vrienden

Deze organisaties gebruiken SST

Goed om op te letten

Zo kom je meer te weten over
server side tagging

Heb je nog vragen of wil je meer weten over server side tagging? We leggen je uit hoe server side tagging werkt, hoe het wordt geïmplementeerd en waar je op moet letten.

1 2 3 4 5 6

Hoe wordt server-side tagging geïmplementeerd?

We hebben niet veel hulp van jou nodig. Het enige wat we van je vragen is toegang tot je client side Google Tag Manager container (server side gtm), het toevoegen van een DNS-record op een subdomein, en eventuele API keys voor bijvoorbeeld de Facebook Conversions API.

We bouwen een nieuwe server container op het subdomein en al het verkeer wordt naar de aparte server gestuurd. Al onze servers worden gehost op de App Engine van het Google Cloud Platform. Wij hebben onze server zo geoptimaliseerd dat we tegen lage en vaste prijzen server side tagging aan kunnen bieden. Zo wordt dit subdomein als het ware een tunnel naar betere en veiligere tracking.

Hoelang duurt de implementatie?

Het antwoord hangt af van verschillende factoren, waaronder de complexiteit van je huidige website, de specifieke behoeften van je bedrijf, en de beschikbare technische middelen. Gemiddeld duurt een implementatie maximaal 4 weken.

Wat is het verschil tussen first- en third party cookies?

First party cookies zijn kleine datastukjes die door de website die je bezoekt, worden gecreëerd en opgeslagen op jouw apparaat. Deze cookies zijn belangrijk voor server side tagging, omdat ze directe informatie verzamelen over gebruikersgedrag op de eigen site. Ze worden als veiliger en privacyvriendelijker beschouwd, omdat de gegevens binnen het domein van de eigenaar blijven.

In tegenstelling tot first party cookies worden third party cookies gecreëerd door domeinen die niet de website zijn die je bezoekt. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat op onze website ‘www.2manydots.nl’ cookies worden ingeladen van ‘google-analytics.com’. Dit wordt dan gezien als third party cookie. Deze cookies zijn altijd erg belangrijk geweest voor server-side tagging, omdat ze informatie verzamelen over gebruikersgedrag over verschillende websites heen. Dit is belangrijk voor gerichte advertenties en diepgaande analyse, maar ze roepen meer privacyzorgen op en worden door nieuwe regelgeving steeds meer beperkt. Vanaf volgend jaar staat het zelfs op de planning om in alle browsers geblokkeerd te worden.

Waarom zou ik het niet direct zelf bij Google hosten?

Google raadt aan om minstens drie servers te gebruiken in een productieomgeving om het risico op dataverlies bij een serverstoring te verkleinen. De kosten beginnen bij €120 per maand, maar voor websites met meer dataverkeer en tags kunnen deze oplopen tot tussen de €240 en €300 per maand. Meer informatie lees je hier.

De server die wij gebruiken zijn exact hetzelfde, echter omvat onze aanpak met Google Cloud-servers vooruitbetaling en bulkinkoop. Dit houdt in dat de kosten per server dalen wanneer er een groter aantal servers voor een langere termijn (meer dan een jaar) wordt aangeschaft. Meer informatie lees je hier.

Hoe worden de requests gecalculeerd?

Elk verzoek dat naar de Google Tag Manager Server-container gaat, wordt door ons geregistreerd. Dit omvat alle soorten scriptladingen, zoals gtm.js, analytics.js, gtag.js, en dergelijke. Het totale aantal verzoeken hangt nauw samen met het verkeer op jullie website en het aantal gebruikte tags. Meer informatie lees je hier.

Welke platformen kunnen worden geïmplementeerd?

Steeds meer platformen stellen hun systemen open voor server-side tagging. Je bekijkt alle mogelijk integraties hier. Ben je naar een platform op zoek wat niet in het lijstje staat? Neem contact met ons op en wij kijken wat wij voor je kunnen doen.

Wij gaan graag voor je aan de slag

Het opzetten van een server side tagging omgeving is voor veel online marketeers een lastig onderwerp. Wij bieden we een gepersonaliseerde aanpak, waarbij we de verschillende opties aan je voorleggen om de beste match voor jouw organisatie te vinden. Wij zorgen ervoor dat jij niet onnodig data verliest.

Zoekt alle nieuwe ontwikkelingen uit
Finn