Of je nu een nieuwe business start of een bestaande onderneming wilt afstoffen, branding is de sleutel tot succes. Hiermee bepaal jij hoe klanten jouw merk zien en welke prijzen je kunt vragen.

Wat is branding?

Branding, de naam verklapt het al een beetje, komt van het woord brandmerken. Vroeger werd vee gebrandmerkt om duidelijk te maken wie de eigenaar ervan was. Later werden ook goederen gebrandmerkt, bijvoorbeeld de houten dozen waarin wijnflessen zaten. Het brandmerk was dan in feite een kwaliteitszegel.

Tegenwoordig zie je branding op vele vlakken: religies (denk aan het kruis of de sikkel), mensen in de vorm van personal branding, plaatsen (Amsterdam bijvoorbeeld) en natuurlijk bedrijven met hun producten en diensten.

Branding voor bedrijven

Niet alle marketingactiviteiten van een organisatie zijn erop gericht om de bedrijfsresultaten te verbeteren. Branding is daar een goed voorbeeld van. En in tegendeel tot wat velen denken, is branding niet het vermelden van een bedrijfsnaam, een logo of een slogan.

Uiteraard mogen die elementen niet ontbreken bij branding, maar waar het werkelijk om gaat is het communiceren van een reeks waarden. Waarden die jouw bedrijf uniek maken en waarmee het aanspreekt bij je doelgroep.

Branding is investeren in je merk. En in het geval van een nieuwe of relatief onbekende naam, begint het met het bouwen van dat merk. Branding is de verzamelnaam van acties die een merk positioneren in de markt, zodat klanten zich hiermee kunnen en willen identificeren.

Waarom bedrijven aan branding doen

Het primaire doel van branding is simpel: de bekendheid van een merk vergroten. Maar daar blijft het niet bij. Door de unieke waarden te communiceren, gaat een bedrijf de dialoog aan met de klant. Het laat zien dat het graag samenwerkt om een win-win-relatie te creëren.

Aanhoudende, succesvolle branding kan interessante situaties creëren. Zo kan het de brand equity van jouw onderneming vergroten. Dat betekent dat jouw doelgroep eerder bereid is om méér voor jullie producten of diensten te betalen dan voor soortgelijke producten of diensten van andere organisaties.

Brand equity kan extreme vormen aannemen. Denk bijvoorbeeld aan de blikjes Red Bull die € 1,34 kosten terwijl concurrenten minder dan € 0,50 vragen. Of de Nike-sneakers van € 89 die voor € 25 worden geproduceerd. En de handtassen van Louis Vuitton die voor € 5.000 over de toonbank gaan, hebben productiekosten van minder dan € 200.

Een ander resultaat van succesvolle branding kan zijn dat jouw merkwoord in een werkwoord of soortnaam verandert. Even skypen met je familie in Australië of iets googelen; we kijken er niet meer van op. Een jaloezie noemen we een Luxaflex. En wat dacht je van kinderen die elke terreinwagen een Jeep noemen?

Vormen van branding

Je vraagt je wellicht af hoe branding er dan in de praktijk uitziet. Simpel: er zou geen communicatiekanaal gespaard moeten blijven bij het toepassen van een branding-strategie. De vraag is dus eerder op welke kanalen jouw onderneming zich gaat richten.

  • Merchandising
    Een bekende vorm van branding is merchandising, waarbij je een logo en/of slogan op fysieke producten ziet. Dit kan variëren van relatiegeschenken als pennen en sleutelhangers tot de verkoop van kleding, zoals sportteams zo succesvol doen.
  • Reclame
    Dan zijn er de reclame-uitingen die tot doel hebben om een merk naamsbekendheid te geven of de perceptie ervan te veranderen. Dat kan variëren van een krantenpagina met uitsluitend een slogan tot een tv-spot die vooral is gemaakt om emoties bij de kijker op te roepen.
  • Sponsoring
    Jullie logo op de shirtjes van een voetbalclub of op de vlaggen bij een evenement: met sponsoring verbind je jouw merk aan een ander merk dat overeenkomstige waarden en een overlap met jouw doelgroep heeft.
  • Klantcontact
    Jouw bedrijfswaarden communiceer je niet alleen ‘buitenshuis’, maar ook wanneer klanten met jou in contact treden. Sterker nog, elke vorm van interactie met het publiek biedt je de mogelijkheid om aan branding te doen: in e-mails naar klanten, bij telefonisch contact, bij het uitpakken van jouw product of tijdens face-to-face communicatie.

Branding in jouw bedrijf: stappenplan

Een brand identity is niet iets dat je in een middagje uit je mouw schudt. Het vereist voorbereiding, toewijding en samenwerking. Het resultaat daarvan is een duidelijke boodschap die jouw doelgroep raakt. De volgende 5 stappen geven je een idee hoe het branding-proces er uit kan zien.

  1. Perfectioneer jouw product of dienst
    Voordat je met branding aan de slag gaat, dient jouw product of dienst helemaal te staan. Sla je deze stap over, dan kan jouw branding hooggespannen verwachtingen wekken die jouw product of dienst niet waarmaakt.
  2. Definieer jouw waarden
    Als je nog niet jouw bedrijfsmissie op papier hebt gezet, is dit het moment. Dus welk verhaal kun je aan je klanten vertellen? Wie zijn jullie, waar geloven jullie in en wat beweegt jullie?
  3. Onderzoek je doelgroep
    Is jouw doelgroep zich bewust van jouw merk? Wat is de perceptie van jouw merk in vergelijking tot andere merken? Welke waarden koppelen ze aan jouw merk? Met deze basis weet je in hoeverre jouw branding de perceptie moet bijstellen.
  4. Creëer jouw waardepropositie
    Wat beloof jij jouw klanten? Bedenk een unieke waardepropositie die jou onderscheidt van de concurrentie. Zijn jouw producten of diensten betrouwbaarder? Of zijn ze goedkoper? Bied jij opties die anderen niet bieden? Deze kenmerken wil je duidelijk communiceren naar je doelgroep toe.
  5. Stel julie branding-richtlijnen op
    In welke toon gaan jullie de doelgroep aanspreken? Welk kleurenschema gaat jullie communicatie krijgen? Deze huisstijl dien je vervolgens op alle kanalen toe te passen. Deze consistentie maakt je merk onmiddellijk herkenbaar.

Bouw aan jullie merk met onze branding checklist

Dat de snackbar op de hoek en de lokale dierenwinkel geen branding hebben toegepast, is enigszins begrijpelijk. Maar voor een organisatie als de jouwe is een sterk imago onmisbaar. Hiermee onderscheid je jezelf van je concurrenten en help je jouw doelgroep om voor jou te kiezen.

Genoeg theorie. Tijd om branding in jouw organisatie toe te passen. Hoe? Begin eens met onze branding-checklist. Download hem gratis om te zien hoe ver je al bent en welke items je nog moet afvinken. Want branding mag dan veel werk zijn, maar met een goede leidraad kom je er stap voor stap.