Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Of je nu een nieuwe business start of een bestaande onderneming wilt afstoffen, een sterk imago is de sleutel tot succes. Hiermee bepaal jij hoe klanten jouw merk zien en welke prijzen je kunt vragen.
Branding, de naam verklapt het al een beetje, komt van het woord brandmerken. Vroeger werd vee gebrandmerkt om duidelijk te maken wie de eigenaar ervan was. Later werden ook goederen gebrandmerkt, bijvoorbeeld de houten dozen waarin wijnflessen zaten. Het brandmerk was dan in feite een kwaliteitszegel.
Tegenwoordig zie je branding op vele vlakken: religies (denk aan het kruis of de sikkel), mensen in de vorm van personal branding, plaatsen (Amsterdam bijvoorbeeld) en natuurlijk bedrijven met hun producten en diensten.
Niet alle marketingactiviteiten van een organisatie zijn erop gericht om de bedrijfsresultaten te verbeteren. Branding is daar een goed voorbeeld van. En in tegendeel tot wat velen denken, is branding niet het vermelden van een bedrijfsnaam, een logo of een slogan.
Uiteraard mogen die elementen niet ontbreken bij branding, maar waar het werkelijk om gaat is het communiceren van een reeks waarden. Waarden die jouw bedrijf uniek maken en waarmee het aanspreekt bij je doelgroep.
Branding is investeren in je merk. En in het geval van een nieuwe of relatief onbekende naam, begint het met het bouwen van dat merk. Branding is de verzamelnaam van acties die een merk positioneren in de markt, zodat klanten zich hiermee kunnen en willen identificeren.
Het primaire doel van branding is simpel: de bekendheid van een merk vergroten. Maar daar blijft het niet bij. Door de unieke waarden te communiceren, gaat een bedrijf de dialoog aan met de klant. Het laat zien dat het graag samenwerkt om een win-win-relatie te creëren.
Aanhoudende, succesvolle branding kan interessante situaties creëren. Zo kan het de brand equity van jouw onderneming vergroten. Dat betekent dat jouw doelgroep eerder bereid is om méér voor jullie producten of diensten te betalen dan voor soortgelijke producten of diensten van andere organisaties.
Brand equity kan extreme vormen aannemen. Denk bijvoorbeeld aan de blikjes Red Bull die € 1,34 kosten terwijl concurrenten minder dan € 0,50 vragen. Of de Nike-sneakers van € 89 die voor € 25 worden geproduceerd. En de handtassen van Louis Vuitton die voor € 5.000 over de toonbank gaan, hebben productiekosten van minder dan € 200.
Een ander resultaat van succesvolle branding kan zijn dat jouw merkwoord in een werkwoord of soortnaam verandert. Even skypen met je familie in Australië of iets googelen; we kijken er niet meer van op. Een jaloezie noemen we een Luxaflex. En wat dacht je van kinderen die elke terreinwagen een Jeep noemen?
Je vraagt je wellicht af hoe branding er dan in de praktijk uitziet. Simpel: er zou geen communicatiekanaal gespaard moeten blijven bij het toepassen van een branding-strategie. De vraag is dus eerder op welke kanalen jouw onderneming zich gaat richten.
Een brand identity is niet iets dat je in een middagje uit je mouw schudt. Het vereist voorbereiding, toewijding en samenwerking. Het resultaat daarvan is een duidelijke boodschap die jouw doelgroep raakt. De volgende 5 stappen geven je een idee hoe het branding-proces er uit kan zien.
Dat de snackbar op de hoek en de lokale dierenwinkel geen huisstijl hebben, is enigszins begrijpelijk. Maar voor een organisatie als de jouwe is een sterk imago onmisbaar. Hiermee onderscheid je jezelf van je concurrenten en help je jouw doelgroep om voor jou te kiezen.
Genoeg theorie. Tijd om branding in jouw organisatie toe te passen. Hoe? Begin eens met onze branding-checklist. Download hem gratis om te zien hoe ver je al bent en welke items je nog moet afvinken. Want het mag dan veel werk zijn, maar met een goede leidraad kom je er stap voor stap. Liever een uitgebreide uitleg rondom het onderwerp branding lezen? Download dan onze gratis whitepaper.