Conversieverhogend webdesign dat past bij jullie doelstellingen? Let hierop!

Met jullie website willen jullie iets van bezoekers. Dat ze documenten downloaden, solliciteren of offerte aanvragen. Wanneer jullie website daar doelgericht op stuurt, noemen we dat conversieverhogend webdesign. Maar waarin verschilt dit van regulier webdesign?

Met de onderstaande aandachtspunten maken jullie conversiegericht webdesign mogelijk. Maar veel internetbureaus zullen hier geen oog voor hebben. In de laatste alinea’s ontdek je hoe je het kaf van het koren scheidt en de juiste partner vindt.

Spreek de doelgroep aan met de juiste branding

Jullie doelgroep heeft zijn eigen pijnpunten, problemen en uitdagingen. Wat is de unieke waardepropositie die jullie organisatie hiervoor biedt?

Hoe jullie kunnen helpen, is één ding. Maar in een wereld waarin steeds meer producten en diensten op elkaar beginnen te lijken, kan het verhaal dat je vertelt de doorslag geven. Dus wat is jullie geschiedenis? Wat beweegt jullie? Waarom zou de klant juist voor jullie moeten kiezen?

Branding is een marketing-oefening die elke organisatie zou moeten doen vóórdat een nieuwe website aan de orde komt. Bij branding creëer je een een merkidentiteit die de aandacht van jullie doelgroep trekt en vasthoudt. Download onze checklist branding om te zien in hoeverre jullie branding op orde is.

Kies voor een website op maat

Veruit de meeste internetbureaus werken met kant-en-klare themes. Aan de lopende band spuwen zij websites uit die er misschien wel goed uitzien, maar gevoelsmatig verdacht veel op andere sites lijken. Je ziet het vaak meteen als je door het portfolio van zo’n webbouwer bladert.

Begrijp ons niet verkeerd; er is niets mis met het gebruiken van een standaard theme. Voor bloggers en kleine bedrijven met weinige technische kennis is zo’n oplossing vaak prima. Maar (middel)grote bedrijven en organisaties, voor wie internet direct of indirect een belangrijke rol vervult, zijn beter af bij een maatwerkoplossing.

Het design en de layout precies afstemmen op jullie doelgroep, helpt om de conversieratio te optimaliseren tot in de laatste procentpunten. Bij organisaties die op zo’n schaal werken als die van jullie kan dat veel schelen aan omzet of in het aantal sollicitanten.

Integreer jullie huisstijl

Branding gaat hand in hand met een huisstijl: het logo, de kleuren, het lettertype en het soort afbeeldingen dat je gebruikt. Ook hoort bij een huisstijl een stijlgids, waarin je werknemers tips geeft over de manier waarop ze bezoekers en klanten horen aan te spreken.

Door jullie huisstijl niet alleen in jullie offline communicatie-uitingen, maar ook online terug te laten komen, vergroten jullie de herkenbaarheid van jullie organisatie, versterken jullie het imago en wekken jullie vertrouwen bij (potentiële) klanten. De huisstijl is dan ook een belangrijk aandachtspunt als het om webdesign gaat.

Een serieus internetbureau zal vragen om jullie huisstijl. Als jullie die niet hebben, zal het bureau aanbieden om zo’n online huisstijldocument op te stellen. Vaak gaat deze oefening hand in hand met branding.

Focus op de klantreis: creëer funnels

Als jullie via de website, direct of indirect, conversies willen realiseren, dienen bezoekers een bepaalde actie te ondernemen. Als specialisten in converterende websites houden wij zo’n actie in ons voorhoofd wanneer we een website ontwerpen.

Maar het is niet zo dat we bezoekers direct bij binnenkomst om de oren willen slaan met een call-to-action. Nee, het is zaak om via het principe know, like, trust op de radar van bezoekers te komen. Daar is geduld voor nodig en het oprechte verlangen om waarde toe te voegen.

Door de –in de marketingwereld welbekende– funnel bewegen bezoekers zich vrijwel ongemerkt richting de ‘tuit’ waar uiteindelijk de conversie plaatsvindt. En wat die conversie is, verschilt weer per organisatie. We horen graag welke conversiedoelen jullie nastreven.

Jouw doelen moeten S.M.A.R.T. zijn

Om de conversie van je website te verhogen, is het belangrijk dat je concrete en meetbare doelen stelt. In marketingjargon spreken we dan vaak van SMART-doelen. Dit is een acroniem voor de kenmerken die zo’n doel moet hebben:

  • Specific – jouw doel moet specifiek zijn omschreven. Wat, hoe, wie, waarom en wanneer zijn enkele van de vragen die jouw doelstelling dient te beantwoorden.
  • Measurable oftewel meetbaar. Een doel dat niet meetbaar is, bijvoorbeeld meer website-bezoekers krijgen is niet ambitieus genoeg en kan verwarring zaaien. Je wilt concrete cijfers noemen zodat je jezelf daar op kunt afrekenen.
  • Attainable oftewel haalbaar. Hierbij gaat het er vooral om dat alle neuzen in jouw organisatie dezelfde kant op wijzen. Een doel kan in jóuw ogen logisch en belangrijk zijn, maar je hebt daar weinig aan als jouw medewerkers dat niet zo zien.
  • Relevant; in het Nederlands ook weleens als realistisch omschreven. Doelstellingen mogen best ambitieus zijn, maar mogen niet zó ambitieus zijn dat ze bij voorbaat afschrikken. Als je met een nieuw project (zoals een nieuwe site) begint is het beter om te beginnen met een bescheiden doelstelling en deze na verloop van tijd aan te scherpen.
  • Time-bound oftewel tijdgebonden. Wat is de deadline voor dit doel? In welke tijdsperiode ga je meten? Door hier specifiek over te zijn, voorkom je dat je ‘valsspeelt’ en de tijd rekt om maar tot een bepaalde conversieratio te komen.

Let er ook op dat je de nodige tools gebruikt om jouw doelen meetbaar te maken. Een absolute must voor website-eigenaren is Google Analytics. Die tool vertelt je wie jouw site bezoeken, met wat voor apparaten en browsers en hoe lang ze op welke pagina’s blijven. Google Search Console helpt je om pagina’s te vinden die een betere optimalisatie (SEO) kunnen gebruiken. Een andere tool die handig kan zijn is Hotjar – dankzij de heatmaps en de A/B-tests weet je hoe bezoekers jouw pagina’s ervaren en waar hun voorkeur naar uitgaat.

Je webdesign is nooit af: blijf testen en meten

Voor wie serieus online zaken wil doen, is een set and forget-aanpak funest. De wereld van internet en internetbezoekers is namelijk constant in beweging. En jouw concurrenten zitten evenmin stil. Een nieuw webdesign, hoe goed het ook converteert, is geen garantie voor succes over zes maanden, een jaar of drie jaar.

Om het meeste uit jullie nieuwe website te halen, is het belangrijk dat je dingen blijft testen, meten en optimaliseren. Idealiter doet hetzelfde internetbureau dat voor jullie. Deze kent jullie organisatie immers behoorlijk goed en kan actief met je meedenken.

Webdesign staat of valt met een goede briefing

Het succes van jullie webdesign hangt voor een groot deel af van de instructies die je een internetbureau geeft. En dat is niet iets dat je in een kort e-mailtje communiceert. Je dient hier behoorlijk de tijd voor te nemen en interne overeenstemming over jullie wensen en eisen bereiken. Vervolgens stel je een website briefing op, een document van 10 tot 20 pagina’s waarin je meer vertelt over jullie organisatie, jullie uitdagingen en jullie verwachtingen omtrent een nieuwe website.

Het uitgangspunt van een nieuwe website is dan ook de briefing. Intern biedt dat houvast en voor het internetbureau is het ook stukken prettiger als er duidelijke afspraken zijn. Benieuwd hoe je zo’n website briefing schrijft en wat er in moet staan? Lees het hier (inclusief template).

De briefing kun je gerust naar meerdere partijen sturen. Eén van de doelen van de briefing is een gelijk speelveld creëren voor internetbureaus, zodat ze met vergelijkbare voorstellen kunnen komen. Dat maakt de keuze voor de juiste partner een stuk makkelijker.

Blog
Customer Experience: belangrijkste onderscheidende factor voor jullie website
Blog
De combinatie van UX en Performance worden in 2020 steeds belangrijker