Een DDoS-aanval, dat overkomt mijn bedrijf toch niet?

Photo Geschreven door Sanne Jorna

Onlangs is uit onderzoek gebleken dat er de afgelopen tijd meer DDoS-aanvallen zijn geweest. Ook worden de aanvallen steeds zwaarder, zegt het Nationaal Cyber Security Centrum in een artikel van de NOS. Dit centrum, dat onderdeel is van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, roept bedrijven en organisaties op om nog eens goed te kijken naar hun internetveiligheid en maatregelen te nemen. Geen uniek incident en op zich niets nieuws onder de zon. Toch is het een onderwerp dat wij graag willen aansnijden. In tegenstelling tot wat velen denken ligt het risico op een DDoS-aanval niet alleen bij de “grote jongens” op de loer.

DDoS staat voor Distributed Denial of Service

Met een DDoS-aanval maken heel veel computers, vaak vanaf verschillende locaties ter wereld, verbinding met één server. De server is het doelwit: de mensen achter de computers proberen deze server traag, of in het ergste geval onbereikbaar, te maken. De hackers overspoelen daarbij een server met webverkeer. Onbereikbaarheid van de server kan jouw organisatie veel geld kosten; daarom is een optimale beveilliging zo belangrijk.

MKB vaak doelwit van DDoS ‘attack’

In 2019 is 63 procent van de bedrijven wereldwijd minimaal één keer doelwit geweest van een DDoS-aanval. Daarbij zijn MKB-bedrijven het favoriete doelwit van cybercriminelen; maar liefst 66 procent van deze bedrijven heeft in 2019 te maken gehad met een DDoS-aanval. Dit blijkt uit een Cybersecurity Study van het Amerikaanse onderzoeksbureau Ponemon Institute. MKB-bedrijven zijn erg in trek omdat:

  • Zij niet beschikken over de juiste middelen;
  • De beveiligingsmethoden zijn voor deze bedrijven erg complex;
  • Er is onvoldoende budget voor juiste implementatie.

New call-to-action

Verkeerde bezuiniging

Een DDoS-aanval kan tot financiële schade leiden. Uit eerder onderzoek van Kaspersky Lab blijkt dat een DDoS aanval het op drie na duurste type beveiligingsinbreuk is. Kosten variëren van gemiddeld € 40.000,- voor MKB tot zelfs € 367.000,- bij grootbedrijven.

Het risico op een DDoS aanval ligt niet alleen bij de “grote jongens” op de loer

Als specialisten in converterende websites zijn we graag bezig met het optimaliseren van een website om maximaal resultaat te bereiken. Maar daar gaan we pas mee bezig als de basis stevig staat. Beveiliging hoort daar zéker bij. Daarom raden we onze opdrachtgevers altijd aan om hier niet op te bezuinigen.

Het allerbelangrijkste wanneer jouw website down gaat: raak niet in paniek!

Toch blijkt dat weinig werknemers van grote MKB-bedrijven zich zorgen maken over hun digitale veiligheid. Is dit wel terecht? Uit het 'Veilig Online 2020' onderzoek van het Ministerie van Economische Zaken blijkt dat jaarlijks één op de vijf bedrijven getroffen wordt door een cyberaanval. Ook wordt er gezegd dat bedrijven, over het algemeen, amper actie ondernemen om een DDoS-aanval tegen te gaan. Denk aan antivirussoftware, updates en het maken van back-ups.

Stappenplan bij een DDoS-aanval

Het allerbelangrijkste wanneer de website van jouw organisatie down gaat is: raak niet in paniek. Neem in plaats daarvan de volgende stappen:

Stap 1: Definieer wat de omvang en impact van het incident is.

Stap 2: Stel vast welke alternatieve communicatiekanalen moeten worden ingezet. Is er een aparte statuspagina die ook beschikbaar is bij downtime?

Stap 3: Wie is de eigenaar van het communicatieproces tijdens downtime? Bepaal wie bezoekers op de hoogte houdt en voortgang rapporteert.

Stap 4: Wat wil je delen over de aanval? Maak een aantal templates die je snel kunt gebruiken wanneer er downtime is.

Bescherm jouw organisatie tegen DDoS-aanvallen

Het is gelukkig goed mogelijk om jouw organisatie tegen DDoS-aanvallen te beschermen. Wil je weten hoe je de beveiliging van jouw bedrijf kunt verbeteren en hoe je het beste met DDoS-aanvallen om kan gaan? Neem dan contact met ons op.

Benieuwd hoe de toekomst voor websites eruit ziet? Download gratis trendrapport

Photo
Sanne Jorna Content marketeer
Blogs
WordPress koppelingen: wij ontwikkelen ze regelmatig
Blogs
SEO-teksten: eerst schrijven en dan optimaliseren, of toch andersom?
WhatsApp