Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Google kwam deze zomer met een tool die het gebruiksgemak tot nog verdere hoogte stuwt. Wij kunnen niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk nauwkeurige metingen voor jouw website zijn, maar hier zijn wel tags voor nodig. Tags inderdaad, tot nu dus. De meervoudsvorm kan worden ingewisseld voor enkelvoud, want Google lanceert de nieuwe Google Tag (voorheen gtag.js).
Een enkele oudgediende zal nog gebruikmaken van Universal Analytics, maar de meesten van jullie werken met tags als Google Analytics 4 en Google Ads om metingen op jullie website te verenigen. Al deze tags moeten via Google Tag Manager handmatig worden ingesteld. Dat moet toch makkelijker kunnen, dacht ook Google.
Dit gedachtespinsel liet Google niet meer varen en zodoende kwamen ze met een passende oplossing. Met de Google Tag hebben de knappe koppen uit Silicon Valley iets bedacht waardoor je de Google Tag kan instellen voor de gehele website, terwijl je het koppelt aan meerdere bestemmingen. Het is dus niet meer nodig om meerdere tags voor verschillende bestemmingen te beheren.
De nieuwe tool van Google bevat al een aantal voordelen, maar dit gaat de komende tijd alleen nog maar toenemen. Een aantal van de huidige voordelen worden hieronder uitgelicht:
Het enige nadeel is dat momenteel alleen Google Ads- en Google Analytics-accounts bestemmingen zijn, echter is het plan dat er in de toekomst meer mogelijkheden zijn. Denk aan Optimize, Surveys of eventueel externe diensten.
Ieder platform (Ads of Analytics) heeft op dit moment haar eigen Google Tag (gtag.js). Dit is een framework om die platformen goed te laten functioneren. Op dat moment had de Google Tag dus geen toegevoegde waarde voor jou als gebruiker. Buiten dat het verwarrend kon zijn, had je ook nog meer kans dat de verschillende tags niet dezelfde instellingen hadden.
In de nieuwe opstelling geeft Google jou de optie om deze Google Tags (gtag.js) te combineren. Hierdoor kun je alles vanuit één tag meten en meet je automatisch gebeurtenissen door naar verschillende platformen. Mocht je ooit een wijziging maken aan bijvoorbeeld de IP-adressen die je uit wil sluiten of op welke domeinen de Google Tag mag meten, dan zullen alle gecombineerde platformen hier rekening mee houden. Dat scheelt tijd en is minder foutgevoelig.
Er is een grote kans dat je deze stap al hebt gedaan, aangezien dit simpelweg de tag van Google Analytics is, maar we nemen het tóch door.
Het kan wat verwarrend overkomen als je dit in wil stellen. Je kunt de Google Tag vanuit Google Tag Manager, Google Analytics en Google Ads instellen. Wij zullen ons richten op Google Analytics, omdat dit voor de meeste marketeers het bekendste terrein is. Zorg dat het account waarop je het instelt ‘Beheerder’ permissies heeft van alle platformen die je in wil stellen op de Google Tag.
Mocht je enkel Analytics hebben, dan mag je de volgende stap overslaan. We focussen ons nu op het toevoegen van Google Ads.
Je kunt dit proces herhalen om al je bestemmingen toe te voegen in de Google Tag.
Denk je dat niet alle pagina’s goed worden doorgemeten? Hier kan de Google Tag je bij helpen. De nieuwe tool kan je een duidelijk overzicht geven over welke pagina’s er gemeten worden en welke je lijkt te missen. Iedere keer wanneer iemand je website bezoekt, wordt de Google Tag ingeladen. Deze meet samen met Google Analytics, Google Ads en Google Tag Manager wat er wel en niet goed gaat.
Je kunt de tagdekking vinden onder Beheerder > Tagdekking in Google Analytics en Google Ads.
Let erop dat Google uit zichzelf niet alle pagina’s toont. Je moet deze pagina’s dus handmatig toevoegen. Ons advies is om via Screaming Frog of Integrity tools een export te maken van alle URL’s naar een CSV-bestand en deze te importeren in de tagdekking tool.
De nieuwe Google Tag biedt dus vele mogelijkheden, nog meer dan hierboven beschreven zijn. Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom de Google Tag en volg Google en 2manydots. Wil je hulp bij het instellen van de Google Tag? Neem dan contact op met 2manydots.