Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Denken en ontwerpen voor de eindgebruiker, dat is waar het over gaat bij de user experience (UX). UX design is ook toe te passen bij het bedenken en ontwerpen van websites. In deze blogpost ontdek je hoe een goed UX design je kan helpen om meer leads te genereren.
Bij UX design houd je rekening met de verwachtingen en wensen van jouw gebruikers. Het is dus belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent. Als je dagelijks contact met je klanten hebt, ken je hun demografische kenmerken, hun problemen en uitdagingen. Maar wil je een nieuwe markt bestormen, dan is hier eerst uitgebreid onderzoek voor nodig.
Je wilt dat jouw website precies de informatie biedt die jouw doelgroep zoekt. Deze informatie moet als waardevol worden ervaren. Maar tegelijkertijd wil jij dat gebruikers bepaalde acties uitvoeren. UX design is erop gericht om de emoties van de bezoekers samen te laten komen met de functionaliteiten van jouw website.
Oké, je weet nu dus wat UX design is, maar waar is het goed voor? Je ziet in dat jouw bezoekers hiervan gaan profiteren, maar je vraagt je af: what’s in it for me? Gelukkig snijdt het mes aan twee kanten. Ook voor jullie bedrijf of organisatie biedt UX design allerlei voordelen. Sterker nog: het zou onverstandig zijn om de gebruikerservaring niét te optimaliseren.
Internetgebruikers schrijven zich lang niet meer zo makkelijk in voor een nieuwsbrief als pakweg tien jaar geleden. Ook met het delen van persoonlijke informatie zijn mensen voorzichtig geworden. Pas wanneer iemand voorzichtig fan van een persoon of bedrijf is geworden, vertrouwt hij of zijn persoonlijke gegevens aan zo’n partij toe.
Voor bedrijven en instellingen betekent dit dat ze beter hun best moeten doen om klanten binnen te halen. Het gaat erom een relatie met bezoekers op te bouwen, waarin het vertrouwen en –bij gebrek aan een beter woord– de liefde langzaam groeien. En dat begint allemaal met het bieden van een positieve gebruikerservaring. Samengevat zorgt UX design voor een betere gebruikerservaring, wat vertrouwen creëert en zorgt voor een hogere conversie.
Een gebruiksvriendelijke website zorgt ervoor dat bezoekers snel vinden wat ze zoeken. Ze hoeven niet te gissen of te zoeken, wat de gebruikservaring positief maakt. Bezoekers zullen met plezier terugkeren, waarbij je langzaam maar zeker een relatie opbouwt. Het is dan een kleine stap naar een aankoop en klantloyaliteit.
Niet alleen je doelgroep profiteert ervan dat jouw website overzichtelijk is, de juiste sfeer uitstraalt en snel de gezochte informatie biedt. Ook aan de kant van de beheerder geniet je voordelen. Als gebruikers makkelijker taken kunnen uitvoeren op je site, maken ze minder fouten en hebben ze minder vragen. Dat betekent dat je als organisatie minder tijd kwijt bent aan vragen beantwoorden of problemen oplossen.
UX design gaat niet alleen om een mooi design. Een duidelijke structuur en een prettige laadsnelheid dragen ook bij aan die positieve gebruikerservaring. Dat vertaalt zich in bezoekers die niet meteen weg bouncen maar met plezier op je website blijven. Google detecteert dit en beloont gebruiksvriendelijke websites met hogere rankings.
Het is makkelijk om de klantfocus te verliezen als je omkomt in vergaderingen, deadlines en budgetten. Er lijkt simpelweg geen tijd voor te zijn om jouw organisatie vanuit het oogpunt van de klant te bekijken en oplossingen aan te dragen die voor nóg meer werk zorgen.
Toch betaalt een investering in design thinking zich op allerlei terug, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Het vergroot niet alleen de klanttevredenheid, maar genereert ook meer leads. UX design stimuleert creativiteit op de werkplek en zorgt voor betere resultaten onder de streep.
Bij UX design staat de ervaring van gebruikers centraal. Doorgewinterde ontwerpers hebben een goed beeld van wat werkt en dat kan helpen om een eerste design-richting in te slaan. Maar je weet pas zeker in hoeverre een ontwerp succesvol is wanneer je het test.
Een eerste testmethode is de A/B-test, ook wel split-test genoemd. Hierbij schotel je nietsvermoedende bezoekers twee verschillende versies van een webpagina voor: de helft van de bezoekers krijgt bijvoorbeeld de huidige variant te zien, terwijl de andere helft van de bezoekers een nieuwe versie te zien krijgt. Afhankelijk van het aantal bezoekers dat de test doorloopt, zie je binnen enkele dagen al welk ontwerp het best scoort. Twee tools die hierbij kunnen helpen zijn Google Optimize en Visual Website Optimizer.
Wat je ook kunt doen, is bezoekers enquêteren. Een slide-in rechtsonder in beeld kan gebruikers één korte meerkeuzevraag stellen. Een alternatief is een pop-up die mensen vraagt of ze mee willen werken aan een enquête. Met deze methode kun je gerichte vragen stellen over het design en de structuur van je site. Een krachtige combinatie is een korte enquête op een nieuw ontworpen pagina. Hotjar is één van de aanbieders van deze polls.
Met een heatmap breng je gebruikersgedrag in kaart om te zien hoe ver mensen scrollen, waar ze met de muis op blijven hangen en waar ze uiteindelijk op klikken. De uitkomst van zo’n test is vooral waardevol wanneer je die kunt vergelijken met eerdere tests. Het is niet alleen mogelijk, maar zeer aan te raden, om een heatmap aan een A/B-test te koppelen. Ook voor heatmaps is Hotjar een logische keuze.
Organisaties die ervoor kiezen om design thinking toe te passen, zullen na de eerste tests al merken wat het rendement van deze filosofie is. Maar let erop dat de focus niet slechts tijdelijk op de klant ligt, maar langdurig – het liefst zelfs permanent. Waarom? Omdat een website als een levend, ademend dier is. Je voedt en verschoont hem constant. Hij groeit en ontwikkelt, krijgt een eigen karakter en gaat relaties aan. Het zou zonde zijn om zoiets te verwaarlozen.
Niet in de laatste plaats omdat de wensen en verwachtingen van bezoekers blijven veranderen. Wat ze nu mooi en prettig vinden, kan over enkele jaren sterk veranderd zijn. Door te blijven vragen en testen, blijf je klanten op hun wenken bedienen. En dat merk je aan jullie conversiepercentage. Wil je meer weten over leadgeneratie? Download dan onze gratis whitepaper.