Marketing post-corona: wat gaat er veranderen?

Photo Geschreven door André Gussekloo

Regeren is vooruitzien. Dat geldt ook voor marketingprofessionals, die producten en diensten aan een constant veranderende markt slijten. En wat is die markt veranderd, de afgelopen anderhalf jaar. Daarom vragen velen zich af hoe marketing post-corona eruitziet.

Trends die doorzetten in marketing post-corona

De coronapandemie heeft de wereld op zijn kop gezet. Voor sommige bedrijven betekende de lockdown de strop, terwijl andere juist een enorme omzet draaiden. Maar vrijwel allemaal moesten ze hun aanbod digitaliseren en hun marketing-inspanningen vergroten.

De vraag is nu of –en zo ja, in hoeverre– deze omslag van tijdelijke aard is. In deze blogpost richten we onze blik op de toekomst. Gebaseerd op de vragen die ondernemingen en instellingen bij ons neerleggen, in combinatie met onstuitbare technologische ontwikkelingen, schetsen we een beeld van het marketinglandschap wanneer de lockdowns en andere maatregelen zijn opgeheven.

We blijven zoveel mogelijk online doen

We waren tijdens de pandemie genoodzaakt om zoveel mogelijk zaken online te regelen. Daardoor zijn we, zowel als particulieren als bedrijven, flink verwend. Want waarom zou je nog naar de supermarkt gaan als je met een paar klikken je boodschappen kunt bestellen? En wie rijdt er nog naar de psycholoog, met alle parkeerproblemen van dien, als je die ook online kunt consulteren? Ook bedrijven die een grote aankoop willen doen zijn minder snel geneigd om naar een leverancier te rijden of vliegen voor een demonstratie, want met videobellen kom je een heel eind.

SEO is belangrijker dan ooit

SEO was vóór de pandemie al belangrijk. Na een aanvankelijke tijdsinvestering (als je zelf content produceert) of financiële investering (als je aan SEO-professionals uitbesteedt) geniet je maanden tot jaren een stroom van bezoekers die mogelijk op zoek zijn naar jouw product of dienst. 

Nu iedereen online actiever is dan ooit, is SEO nóg belangrijker geworden. Je wilt vindbaar zijn voor je doelgroep, maar de concurrent wil dat ook. Door lokale SEO toe te passen zorg je ervoor dat je in jouw stad of regio een stevige ranking krijgt. Regelmatig bloggen houdt je site vers én interessant voor je (potentiële) klanten. Heb je zelf geen zin in –of inspiratie voor– content schrijven, dan kun je 2manydots hiervoor inschakelen.

Klanten verwachten te krijgen wat ze willen

Klanten, zowel B2B als B2C, verwachten een feilloze online ervaring. Hoe meer jullie website het denkwerk, het klikken en typen uit handen neemt, des te beter. Ze willen sneller dan ooit vinden wat ze zoeken, of het nu om antwoord op hun vraag gaat of om een product dat ze willen kopen. Alles wat dat in de weg zit, betekent dat ze afhaken.

Precies weten wat de klant wil, vraagt niet alleen om marktkennis maar ook om harde cijfers. Data. Met behulp van machine learning of kunstmatige intelligentie (AI) kun je steeds beter anticiperen op de klantbehoefte. Dat kan resulteren in betere content, relevantere aanbevelingen en meer succes met upsells. Dit klinkt misschien nog ver weg, maar ook tools als Google Analytics beginnen al patronen via machine learning te herkennen. De implementatie vindt dan ook steeds meer aan de achterkant, in de infrastructuur van het internet, plaats.

Klanten veranderen makkelijker van merk

In lijn met het bovenstaande, switchen klanten makkelijker naar een ander merk als het te omslachtig is om informatie te vinden of iets te bestellen. Daar kun je iets tegen doen: aan de loyaliteit van jouw klanten werken. Zo geven sommige luchtvaartmaatschappijen dubbele airmiles en biedt Starbucks gratis koffiebezorging. Gamification kan trouwens ook de loyaliteit vergroten: winkelketen Primera geeft klanten digitale kraskaarten waarmee ze mooie prijzen kunnen winnen.

Bedenk daarom eens of er een extra service is die jullie kunnen bieden om klanten te binden. Of welk loyaliteitsprogramma ervoor kan zorgen dat klanten jullie merk trouw blijven. Dit is trouwens een aanvullend advies: je wilt nog steeds je aanbod blijven optimaliseren. Het is bijna of je de gedachten van je klanten leest en deze op die manier centraal stelt in alles wat je doet.

Bedrijven worden maatschappelijk betrokken

De coronacrisis heeft het beste en het slechtste in mensen naar boven gehaald. Kijk maar eens naar de verdeelde meningen op het gebied van de coronabestrijding. Ook op andere maatschappelijke gebieden zijn we stukken gevoeliger en bezorgder geworden. De Black Lives Matter-beweging, de CO2-zorgen en de transgender-discussies zijn daar enkele voorbeelden van. 

Sommige bedrijven spelen bij hun marketing post-corona op dit soort maatschappelijke issues in. Zo stopte Ben & Jerry’s met het verkopen van ijs in Israëlische enclaves op Palestijns grondgebied, vecht Tony Chocolonely tegen slavernij in de cacao-industrie en steunt Nike de knielende NFL-ster Colin Kaepernick.

Toch blijft het een balanceeract om niet te worden beticht van makkelijk willen scoren. Maatschappelijke bezorgdheid is prima, zolang die maar oprecht is en inhaakt op je product, dienst of sector.

Een focus op dicht bij huis

We noemden al even lokale SEO: het optimaliseren van je website voor lokale bezoekers. Dit maakt je niet alleen beter vindbaar, maar past ook goed in de trend van dichter bij huis blijven. En dan hebben we het heus niet alleen over vakantie vieren in eigen land. 

Door de lockdown, vertraagde importartikelen en veranderende maatregelen in het buitenland is onze focus steeds meer op Nederland komen te liggen. Als we dan toch iets buitenshuis gaan doen, blijven we het liefst zo dicht mogelijk bij huis. De vraag naar lokale producten en diensten is dan ook toegenomen. In de Albert Heijn zien je bijvoorbeeld ook steeds vaker lokale producten liggen. Door jullie herkomst in jullie marketing post-corona te benadrukken, kun je de gunfactor van lokale en regionale klanten krijgen.

Photo
André Gussekloo Content marketeer
Blogs
WordPress koppelingen: wij ontwikkelen ze regelmatig
Blogs
SEO-teksten: eerst schrijven en dan optimaliseren, of toch andersom?
WhatsApp