Marketingplan 2022 schrijven? Dit moet erin staan

Photo Geschreven door André Gussekloo

Als marketeer is het je werk om in te spelen op de behoeften van de markt. En die behoeften veranderen voortdurend; vooral in deze stormachtige tijden. Met een marketingplan heb je houvast en kun je inspelen op veranderingen. Met deze blogpost geven we je tips waarmee jij het marketingplan voor 2022 kunt schrijven. 

Wat is een marketingplan? 

In een marketingplan beschrijf je de markt en de behoeften van jouw potentiële klant. Je beschrijft hoe jouw product of dienst inspeelt op die behoeften en hoe jullie de omzetdoelstellingen gaan behalen. Zo werk je naar een strategie toe en vervolgens naar een plan met concrete actiepunten.

Waarom je marketingplan voor 2022 schrijven?

Als je al een marketingplan hebt, is het begrijpelijk dat je denkt: waarom moet ik een marketingplan 2022 schrijven? Het antwoord is eenvoudig: de wereld ziet er nu heel anders uit dan pakweg twee jaar geleden. Zelfs de verwachtingen die we vorig jaar, tijdens de pandemie, van dit jaar hadden, waren mogelijk heel anders dan de werkelijkheid. Om op de gewenste bestemming aan te komen, moet je dus af en toe je koers wijzigen. Je hoeft overigens helemaal niet opnieuw te beginnen. Je huidige marketingplan updaten kan natuurlijk ook.

Wat staat er in een marketingplan?

Een marketingplan is een raamwerk waarmee je specifieke acties inleidt. Soms kun je met minimale wijzigingen aan je marketingplan de acties voor het nieuwe jaar voorbereiden. Door de gebeurtenissen van de afgelopen jaren is dat wat moeilijker. Wellicht moet je je master plan compleet herzien. De onderstaande onderdelen mogen niet ontbreken in jouw marketingplan.

Marketingdoelen

Je begint met een droom, een visie voor de lange termijn. Dit geeft je richting en stelt je in staat om doelstellingen voor de kortere termijn te maken. Dat kan bijvoorbeeld om omzet gaan, een bepaald aantal nieuwe klanten of een percentage marktaandeel. Als het maar meetbare doelen zijn. De SMART-methode geeft je daarbij houvast: 

  • Specifiek,
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Een voorbeeld van een marketingdoelstelling kan zijn: de omzet uit de doelgroep ‘vrouwen tussen de 30 en 40 jaar’ met 10 procent verhogen in het eerste kwartaal van 2022.

SWOT-analyse

Wanneer je weet wat je doelstellingen zijn, is het tijd om te kijken waar je staat. Een SWOT-analyse is daarvoor een klassiek instrument:

  • Strenghts
  • Weaknesses
  • Opportunities
  • Threats

Bij de eerste twee uit dit lijstje, de sterke en zwakke punten, kijk je naar je eigen organisatie. Wat doen jullie goed en wat kan nog beter?

De laatste twee items focussen zich op krachten buiten de organisatie: marktontwikkelingen, trends en toekomstverwachtingen.

Doelgroep

Hoe beter jij je klant kent, des te beter je marketingstrategie werkt. Je kunt de doelgroep in grote lijnen schetsen, maar het is goed om daarnaast een aantal persona’s te creëren: stereotype klanten die je tot in de kleinste details beschrijft: naam, leeftijd, familiesituatie, opleiding, werk, vrijetijdsbesteding en koopgedrag. Door je diensten, producten en communicatie op die persona’s af te stemmen, is je kans op succes het grootst.

Marketinginstrumenten

Om je marketingdoelstellingen te bereiken, zijn er bepaalde instrumenten voorhanden. Vaak worden deze onderverdeeld in de 4 P’s:

  • Product
    Hoe aantrekkelijk is het daadwerkelijke product of dienst dat je aanbiedt? Welke toegevoegde waarde heeft het voor de klant?
  • Prijs
    Welke prijs vraag je voor het product? Hoe ben je tot die prijs gekomen? Hoe verhoudt deze prijs zich tot de prijzen die concurrenten vragen? In welk marktsegment zit je met deze prijs?
  • Plaats
    Waar is jullie product of dienst te koop? Alleen via jullie of ook via externe verkopers? Hebben jullie de ambitie om deze distributie te verbreden?
  • Promotie
    Hoe communiceer je de voor- en nadelen van je product of dienst? Via welke kanalen bereik je jouw doelgroep?

Marketingstrategie

In dit gedeelte van je marketingplan van 2022 beschrijf je hoe je de doelstellingen gaat bereiken. Zulke strategieën zijn vooral gericht op het behalen van concurrentievoordeel. Je behaalt zo’n voordeel bijvoorbeeld door de juiste doelgroepen en marketinginstrumenten te kiezen (zie hierboven).

Marketingbudget

Om de marketingstrategie uit te voeren, is er budget nodig. Je kunt de hoogte van je marketingbudget op verschillende manieren bepalen, bijvoorbeeld door een percentage van je omzet beschikbaar te stellen of door net iets meer dan de concurrent uit te geven. De beste is de taakstellende methode: je bepaalt welk budget je nodig hebt om een bepaalde omzet te behalen. Daarmee wordt je omzet een gevolg van je marketingactiviteiten.

Operationeel marketingplan (2022)

Als je de bovenstaande items op een rij hebt, is het tijd om een operationeel marketingplan te maken. Vaak focus je je daarbij op één jaar; in dit geval dus 2022. In dit plan staat heel concreet welke marketingactiviteiten je het komende jaar gaat ontplooien.

Hulp nodig? 2manydots is jouw marketingpartner

Een marketingplan schrijven is een hele klus; je moet er écht even voor gaan zitten. Gelukkig sta je er niet alleen voor. De ervaren marketingprofessionals van 2manydots helpen je graag, zowel bij het opstellen van je marketingstrategie als bij de uitvoering ervan. De bewezen Resultsmatter®-aanpak maakt het mogelijk om ambitieuze doelstellingen waar te maken.

Photo
André Gussekloo Content marketeer
Blogs
Conversie-optimalisatie in 2022: leg hier de focus op
Blogs
Gebruik Google Tag Manager voor server-side tagging
WhatsApp