Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Als marketeer is het je werk om in te spelen op de behoeften van de markt, die je uitlicht in je marketingplan 2025. De behoeften van de markt veranderen voortdurend. Met een marketingplan heb je houvast en kun je inspelen op veranderingen. Met deze blogpost geven we je tips waarmee jij een strategisch marketingplan voor 2025 kunt schrijven.
In een marketingplan beschrijf je de markt en de behoeften van jouw potentiële klanten. Je beschrijft hoe jouw product of dienst inspeelt op die behoeften en hoe jullie de omzetdoelstellingen gaan behalen. Zo werk je naar een strategie toe en vervolgens naar een plan met concrete actiepunten.
Als je al een goed marketingplan hebt, is het begrijpelijk dat je denkt: waarom moet ik een marketingplanning opstellen voor 2025? Het antwoord is eenvoudig: de wereld ziet er nu heel anders uit dan een aantal jaar geleden, wat ervoor zorgt dat de externe factoren veranderd zijn, zowel demografische factoren als economische factoren en ecologische factoren. Ook technologische ontwikkelingen spelen hier een rol in. Om op de gewenste bestemming aan te komen, moet je dus af en toe je koers wijzigen (en daarbij dus ook je marketingplan). Je hoeft overigens helemaal niet opnieuw te beginnen. Je huidige marketingplan updaten kan natuurlijk ook.
Een marketingplan is een raamwerk waarmee je specifieke acties inleidt. Soms kun je met minimale wijzigingen aan je marketingplan de acties voor het nieuwe jaar voorbereiden. Wellicht moet je je master plan compleet herzien en je marketingplan aanpassen aan de hand van een interne analyse en externe analyse. De onderstaande onderdelen mogen niet ontbreken in jouw marketingplan.
Je marketingplan begint met een droom, een visie voor de lange termijn. Dit geeft je richting en stelt je in staat om doelstellingen voor de kortere termijn te maken. Dat kan bijvoorbeeld om omzet gaan, een bepaald aantal nieuwe klanten of een percentage marktaandeel. Als het maar meetbare doelen zijn. De SMART-methode geeft je daarbij houvast:
Een voorbeeld van een marketingdoelstelling kan zijn: de omzet uit de doelgroep ‘vrouwen tussen de 30 en 40 jaar’ met 10 procent verhogen in het eerste kwartaal van 2025.
Wanneer je weet wat de doelstellingen zijn voor je marketingplan, is het tijd om te kijken waar je staat en een externe analyse en interne analyse te maken. Een SWOT-analyse is daarvoor een klassiek instrument, waarmee je de sterke en zwakke punten, de marktontwikkelingen, trends en toekomstverwachtingen in kaart brengt:
Bij de eerste twee uit dit lijstje, de sterke en zwakke punten, doe je een interne analyse van je eigen organisatie. Wat doen jullie goed en wat kan nog beter?
De laatste twee items maken deel uit van de externe analyse en focussen zich op externe factoren: marktontwikkelingen, trends en toekomstverwachtingen.
Hoe beter jij je klant kent, des te beter je marketingstrategie werkt. Je kunt de doelgroep in grote lijnen schetsen in je marketingplan, maar het is goed om daarnaast een aantal persona’s te creëren: potentiële klanten waarvan je de demografische kenmerken tot in de kleinste details beschrijft: naam, leeftijd, familiesituatie, opleiding, werk, vrijetijdsbesteding en koopgedrag. Door je diensten, producten en communicatie op die persona’s af te stemmen, is je kans op succes het grootst.
Om de doelstellingen van je marketingplan te bereiken, zijn er bepaalde instrumenten voorhanden. Vaak worden deze onderverdeeld in de 4 P’s binnen je marketingplan:
In dit gedeelte van je marketingplan van 2025 beschrijf je hoe je de doelstellingen gaat bereiken. Zulke strategieën zijn vooral gericht op het behalen van concurrentievoordeel. Je behaalt zo’n voordeel bijvoorbeeld door in je marketingplan de juiste doelgroepen en marketinginstrumenten te kiezen (zie hierboven).
Om de marketingstrategie uit te voeren, is er budget nodig. Je kunt de hoogte van je marketingbudget op verschillende manieren bepalen, bijvoorbeeld door een percentage van je omzet beschikbaar te stellen of door net iets meer dan de concurrent uit te geven. De beste is de taakstellende methode: je bepaalt welk budget je nodig hebt om een bepaalde omzet te behalen. Daarmee wordt je omzet een gevolg van je marketingactiviteiten.
Als je de bovenstaande items op een rij hebt, is het tijd om een operationeel marketingplan te maken. Vaak focus je je daarbij op één jaar; in dit geval dus 2025. In dit marketingplan staat heel concreet welke marketingactiviteiten je het komende jaar gaat ontplooien.
Een marketingplan schrijven is een hele klus; je moet er écht even voor gaan zitten. Gelukkig sta je er niet alleen voor. De ervaren marketingprofessionals van 2manydots helpen je graag, zowel bij het opstellen van je marketingplan als bij de uitvoering ervan. De bewezen Resultsmatter®-aanpak maakt het mogelijk om ambitieuze doelstellingen die je hebt gesteld in je marketingplan waar te maken.