Resultsmatter®: Waarom deze aanpak onderdeel moet zijn van jouw online strategie

Online succes is meer dan alleen het bouwen van een mooie website. Het is van belang om een sterk merk te bouwen, vindbaar te zijn in de zoekmachines en een online marketing strategie uit te denken. Bij 2manydots werken we graag met opdrachtgevers volgens de Resultsmatter® aanpak. Door middel van deze aanpak kijken we verder dan alleen een mooie, goedwerkende website. Resultsmatter® zorgt ervoor dat jij jouw marketingdoelen behaalt en is een belangrijk onderdeel van het online succes.

Wat is Resultsmatter®?

Onze Resultsmatter® aanpak gaat over het constant meten en verbeteren van de website. Een website is namelijk nooit af. Na livegang van de nieuwe website begint het echte werk pas. De prestaties van de site worden gemeten en geoptimaliseerd. Daarbij zijn jouw (marketing)doelen een essentieel onderdeel van het proces.

Wij bieden extra aandacht, expertise en actieve ondersteuning om alles uit jouw website te kunnen halen. Zo zorgen we niet alleen dat de voor- en achterkant van de website goed werkt, maar ook dat de juiste doelgroep wordt aangesproken en kansen worden gespot. Daarnaast helpen we met zoekmachine optimalisatie én het nuttig besteden van eventuele advertentiebudgetten.

Samen werken we in maandelijkse sprints waarbij onze specialisten meten, advies geven en de aanbevelingen vervolgens aanpassen. Zo blijven we de website continu verbeteren. Resultsmatter® is gericht op het beantwoorden van specifieke, meetbare vragen in zo’n maandelijkse sprint.

Kansen spotten

Bij het opstellen van onderzoeksvragen kijken we niet alleen naar de huidige problemen op de website. We zoeken juist naar kansen: waar kunnen we in de huidige markt op inspelen? Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een (online) evenement. Samen zoeken we, ter promotie van het evenement, naar een goede manier om het event aan te laten sluiten bij de website en de online strategie. Of we denken mee in het uitwerken van de online marketing en sales funnel. Hoe komt de juiste boodschap bij jouw doelgroep terecht, op het juiste moment?

Alle vragen staan in het teken van jouw doelgroep en de bijbehorende marketingdoelen. Welke onderzoeksvragen je moet opstellen, is dus per bedrijf weer anders.

Onderzoeksvragen opstellen

Om jouw website en online strategie te verbeteren, moet je onderzoek doen naar wat wel en niet goed gaat. Wat zijn dan interessante vragen om te onderzoeken na livegang van de website? Waar liggen kansen? Belangrijk is dat de vragen specifiek en meetbaar zijn.

Een manier om onderzoeksvragen op te stellen is door de SMART-methode. Hiermee kun je concrete en relevante onderzoeksvragen formuleren. In deze methode moet de vraag voldoen aan de volgende criteria: het is Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Deze richtlijnen bieden een houvast, maar het is niet altijd mogelijk om de advies- en onderzoeksvraag zo concreet te maken. Wanneer jouw marketingdoelen bijvoorbeeld nog niet helemaal duidelijk zijn, kan het lastig zijn om de SMART-methode te gebruiken. Daar passen we de onderzoeksvragen op aan.

Door bezig te zijn met jouw marketing strategie en doelen, kun je steeds concretere onderzoeksvragen opstellen. We beginnen bij een startmeting: hoe sta je er op dit moment voor? Vervolgens kijken we naar redenen waarom bepaalde zaken niet goed gaan, of hoe we specifieke onderwerpen onder de aandacht kunnen brengen. Uiteindelijk kun je door middel van de SMART-methode doelen stellen die passen bij de strategie.

Voorbeelden van onderzoeksvragen

De vragen die we stellen verschillen per website en marketingdoel. Zo draait een informatieve website bijvoorbeeld om hoe gemakkelijk de bezoeker het juiste antwoord kan vinden op zijn of haar vraag. Een leadgenererende website draait juist om het aantrekken van potentiële klanten naar jouw website, om ze warm te maken voor een aankoop. Het design en de content wordt aangepast op het doel van de website. Dit geldt ook voor de onderzoeksvragen.

Voorbeelden van algemene onderzoeksvragen:

  • Hoe scoren we op dit moment op het gebied van organische vindbaarheid?
  • Welke verschillende doelgroepen kunnen we onderscheiden?
  • Hoe kunnen we bezoekers via mobile devices een betere ervaring geven?
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de laadsnelheid verhoogt wordt?
  • Hoe kunnen we online inzetten om ons evenement te promoten onder een specifieke doelgroep?
  • Wat is de oorzaak van het hoge bounce percentage op onze homepage?
  • Waarom is de click through rate (CTR) in onze nieuwsbrief lager geworden?
  • Waarom stijgt het aantal bezoekers van de site wel, maar het aantal leads niet?
  • Waarom kijken bezoekers nauwelijks naar onze belangrijkste webpagina?
  • Waarom is het aantal downloads van onze brochure het afgelopen half jaar gedaald?
  • Hoe kunnen we onze leads beter opvolgen?
  • Welke thema’s zijn volgend jaar belangrijk om op in te spelen in onze online strategie?
  • Wat is ervoor nodig om onze website digitaal toegankelijk te maken?
  • Hoe veel extra bezoekers van een specifieke doelgroep verwachten we na uitrollen van een marketingcampagne?
  • Wat is er veranderd aan onze online vindbaarheid ten opzichte van de startmeting?
  • Hoe kunnen we potentiële werknemers online bereiken?
  • Hoe kunnen we het aantal kliks naar onze website in de nieuwsbrief verhogen?

Voorbeelden van SMART onderzoeksvragen:

  • Hoe kunnen we de naamsbekendheid met 20% laten stijgen onder vrouwen van 25 tot 50 jaar in 2022?
  • Hoe kunnen we in de komende 6 maanden het aantal organische bezoekers op onze website met 10% verhogen?
  • Hoe kunnen we vóór 2023 in Google in de top-10 ranking komen te staan via zoekwoord X?
  • Hoe kunnen we het aantal marketing qualified leads (MQL) laten groeien met 50 nieuwe leads in 2021?
  • Hoe kunnen we het aantal downloads van onze whitepaper in de komende 3 maanden verdubbelen van 20 naar 40 downloads?
  • Hoe kunnen we de online ticketverkoop van ons evenement met 10% laten stijgen onder online marketeers in Noord-Brabant in de maand april?
  • Hoe ontvangen we komende maand minimaal 50 sollicitaties voor onze online marketeer vacature?
  • Hoe verhogen we de click through rate (CTR) van 5% naar 8% in de nieuwsbrief die we maandelijks naar klanten versturen in 2021?
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het aantal telefonische vragen van onze huidige klanten in de maand december met 40% verminderd ten opzichte van december vorig jaar?
  • Hoe kunnen we een gemiddelde klanttevredenheidsscore van 8 of hoger behalen vóór het einde van dit jaar?
  • Hoe zorgen we er in 2021 voor dat onze algemene organische vindbaarheid (in Google Analytics) stijgt van 20% naar 40%?
  • Hoe verhogen we het aantal offerte aanvragen van middelgrote bedrijven in regio X met 30% in 2021?
  • Hoe kunnen we binnen 8 maanden 20% van alle klantvragen via de website ontvangen, in plaats van uitsluitend telefonisch?
  • Hoe verdubbelen we het aantal belafspraken door potentiële klanten wat via de website wordt gemaakt in de komende 6 maanden?

Antwoorden op onderzoeksvragen

De antwoorden op bovenstaande vragen zijn onmogelijk om goed te beantwoorden zonder onderzoek te doen. Het is daarom van belang om aanpassingen aan je website te doen op basis van resultaten en statistieken. Deze data zegt namelijk iets over jouw doelgroep die je wil aanspreken en is essentieel voor het ontwikkelen van de online strategie.

Er zijn verschillende tools en tests waarmee de onderzoeksvragen beantwoorden kunnen worden. We lichten een aantal voorbeelden uit die wij voor onze opdrachtgevers gebruiken.

  • Google Data: Google heeft een breed scala aan online tools waarmee we jouw marketingactiviteiten kunnen optimaliseren en meten. Denk daarbij aan Google Analytics, Google Search Console, Data Studio, Google Ads en Tag Manager.
  • Hotjar: Dit is een tool met verschillende mogelijkheden om jouw website te analyseren, op een visuele manier. De tool helpt je om kwalitatieve data te verzamelen om hoofdzakelijk de user experience van jouw bezoekers te verbeteren.
  • SEMrush: Een tool die ingericht is voor zoekmachine optimalisatie. Veel SEO data kan dus uit dit programma gehaald worden. Het geeft een uitgebreid overzicht van de huidige SEO prestaties en biedt informatie over zoektermen voor het verbeteren van content.
  • A/B test: Dit is een test waarbij je twee versies maakt van een specifiek onderdeel van een webpagina (of bijvoorbeeld een nieuwsbrief) en met elkaar vergelijkt, om te zien welke het meest effectief is. Door steeds te bouwen op de meest succesvolle versie van twee geteste onderdelen, verhoog je stapsgewijs de conversieratio.
  • Bezoekerssurvey: Een goede manier om na te gaan wat aan de website verbeterd kan worden, is door jouw bezoekers zélf feedback te laten geven. Dit kan bijvoorbeeld door middel van het versturen van een survey per e-mail, of je kunt een vragenlijst aanmaken in Hotjar.

Er zijn veel mogelijkheden om jouw website te testen en te verbeteren, waardoor je door de bomen het bos misschien niet meer kan zien. Dat begrijpen wij. Daarom bieden wij je de mogelijkheid om samen te werken via onze Resultsmatter® aanpak, waarmee we doelgericht en stap voor stap gaan werken aan jouw nieuwe website en online strategie. Krijg inzicht in de huidige statistieken, het gedrag van jouw doelgroep en jouw online marketing prestaties over tijd. Samen gaan we voor online succes.

Wil je meer weten over het bouwen van een nieuwe WordPress website en onze Resultsmatter® aanpak? Plan dan een korte call in om de mogelijkheden te bespreken.

Benieuwd hoe de toekomst voor websites eruit ziet? Download het gratis trendrapport

Blog
Ga voor een dynamische WordPress-website met de ACF plug-in
Blog
Digitale toegankelijkheid voor meertalige websites