Website laten maken
Overzicht
Geschreven door Finn Ruijter, 09 juli 2020

De perfecte website voor advocatenkantoren maakt onderscheid tussen zakelijke en particuliere cliënten

Advocatenkantoren en maatschappen hebben vaak zakelijke en particuliere cliënten. En hoewel voor jullie het werk voor deze partijen misschien weinig verschilt, moeten zij wel degelijk op een eigen wijze aangesproken worden. Een maatwerk website voor advocatenkantoren kan verschillende groepen aanspreken.

Online begint de weg naar de voordeur

Met keuze uit een groeiend aanbod advocatenkantoren doet zowel de zakelijke als particuliere consument eenvoudig een ronde langs verschillende kantoren. Deze zoektocht begint online. Zij zien dus eerder jullie website dan de keurig in de verf gezette voordeur. Maak daarom online een goede indruk en wek vertrouwen. Een website die technisch vlekkeloos functioneert en qua design naadloos aansluit bij jullie boodschap, is direct een goede binnenkomer.

De huidige communicatie vraagt niet meer om teksten als: we bestaan al 60 jaar en de koffie staat klaar. Laat weten dat je bijvoorbeeld niet per 8 minuten declareert of in welke niche jullie specialiseren.

Wat is jullie karakter?

Geen advocatenkantoor of maatschap is hetzelfde, maar online lijken ze vaak identiek. Het design van de website is negen van de tien keer hetzelfde en ook teksten worden regelmatig ongewijzigd van standaard websites als rechtspraak.nl geplukt. Jammer, want dit kopieergedrag doet jullie identiteit geen recht. De online klant heeft nog steeds geen idee waarom hij nou juist bij jullie moet aankloppen voor juridisch advies en kan net zo goed naar de concurrent. 

Een aantal tips

  • Heeft jullie kantoor een persoonlijk en betrokken karakter en word je altijd geholpen door dezelfde jurist? Denk dan eens aan persoonlijke blogs. ‘De werkweek van…’ kan een leuke rubriek zijn om jullie diensten te profileren zonder de naam van opdrachtgevers te hoeven noemen.
  • Zou je jullie kantoor liever positioneren als een autoriteit binnen een bepaalde niche? Informeer dan over de ontwikkelingen in deze markt. Wellicht kun je de uitspraken die in de rechtbank zijn gedaan over jouw niche vermengen met een opiniërend stuk. Dit zorgt voor unieke content en geeft inzicht in jullie denk- en werkwijze.
  • Sta je voor kwaliteit en transparantie, zorg dan voor beeldende verhalen met eigen fotografie. Vraag cliënten of zij een referentieverhaal willen achterlaten bij voorkeur met voor- en achternaam en wellicht een profielfoto en durf keuzes te maken in artikelen en blogs die jullie delen. Niet in iedere opdracht komt de kennis en expertise op het complete rechtsgebied tot zijn recht. Pretendeer dat dan ook niet. Soms levert een afgebakend gebied meer klandizie.

Waar de een bij jullie komt voor een faillissement, wil de ander hulp bij een scheiding. Een maatwerk website voor advocatenkantoren spreekt de verschillende doelgroepen perfect aan. We scheiden doelgroepen door verschillende oplossingen op het gebied van techniek en content. Eerder deden we dit al voor mobiliteitsprofessional ABGL, voor Van Dijnsen Installatiewerken en Beveiliging en voor Geerts & Partners. Mocht het wenselijk zijn om twee websites te realiseren voor de beide doelgroepen, dan hoef je door middel van onze multisite-oplossing maar één backend bij te houden.

Na livegang resultaten meten

2manydots heeft technisch en qua webdesign veel ervaring met branches die meerdere doelgroepen moeten aanspreken. Daarnaast helpen we jullie ook op de lange termijn graag verder. Bijvoorbeeld door met lead-identificatie te starten.

  • We meten de resultaten van jullie website in tools als Google Analytics, Hotjar en Hubspot;
  • Zo identificeren we online bezoekers;
  • Met deze analyses kunnen pagina’s per doelgroep geoptimaliseerd worden;
  • Dit leidt tot meer relevantie voor de doelgroep en laat jullie betrouwbaarder overkomen;
  • Wat weer het marketing rendement verhoogt en verkopen succesvoller maakt.

Onderscheidende websites voor advocatenkantoren

Menig advocatenkantoor pleegt online plagiaat. Een gemiste kans, want de werving van nieuwe cliënten begint online. Zoals je niet ieder dossier één op één kunt overnemen, verschillen advocatenkantoren ook van elkaar. Zorg dus dat je jouw organisatie zich op de juiste manier profileert en jouw meerwaarde online meteen duidelijk maakt. Een goedwerkende, nieuwe maatwerk website kan jullie organisatie de juiste richting op sturen. WordPress is de perfecte partner als het gaat om een website voor advocatenkantoren.