SEO-teksten: eerst schrijven en dan optimaliseren, of toch andersom?

Photo Geschreven door André Gussekloo

Als organisatie ontkom je niet aan het schrijven van ‘content’. Hiermee laat je niet alleen aan lezers, maar ook aan Google zien dat je een autoriteit bent in jouw vakgebied. Dat doe je met SEO-teksten: content die zó is geschreven dat je er in de zoekmachine een leuke ranking voor krijgt.

Maar hoe schrijf je die zoekmachinevriendelijke teksten nou eigenlijk? Kun je het beste vrijuit schrijven en achteraf je tekst optimaliseren, of zou je vanaf het begin al met een zoekterm bezig moeten zijn?

Wat zijn SEO-teksten?

Search Engine Optimization, afgekort SEO, is iets waar geen enkel bedrijf aan ontkomt. Met SEO-teksten ga je ranken op zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt. En dat doe je door die zoekwoorden in jouw teksten te verwerken. Zo’n SEO-tekst kan de vorm krijgen van een:

  • Landingspagina
    Een landingspagina is een pagina op een website die speciaal is gebouwd om te ranken op een bepaalde zoekterm. Het is dus de eerste pagina waarop een bezoeker belandt. Regelmatig komt het voor dat deze pagina niet in de menu-structuur staat, maar linkt hij uiteindelijk wel door naar de belangrijkste pagina’s van de site.
     
  • Pillar page
    Een pillar page is ook een soort landingspagina, maar dan van overkoepelend belang: er hangen meerdere landingspagina’s onder. Die landingspagina’s geven weer extra SEO-waarde aan de pillar page door erheen te linken.

    Zo kan een bedrijf pillar pages maken voor relevante thema’s waarin het oplossingen biedt. De onderliggende landingspagina’s gaan in op een specifieke invalshoek rondom het gekozen thema en linken dan terug naar de pillar page.
     
  • Productpagina
    Een product of een dienst heeft normaalgesproken een eigen webpagina waarop je het aan de lezer presenteert. Je beschrijft de karakteristieken en de voordelen en je doet de potentiële klant een aanbod.

    Als voorbeeld kunnen we een softwarebedrijf nemen. Per pakket zal die een unieke pagina hebben die het product beschrijft. Door de productpagina te optimaliseren op de meest relevante zoekterm, komt er meer organisch verkeer op binnen.
     
  • Categoriepagina
    Bied je meerdere producten of diensten aan, dan kun je die groeperen in categorieën. Dit is vergelijkbaar met wat pillar pages voor landingspagina’s doen (zie hierboven).

    Als we hetzelfde softwarehuis nemen, zou het voor particulieren en bedrijven een categoriepagina kunnen hebben. De subpagina’s daaronder zijn dan de productpagina’s met de verschillende softwarepakketten.
     
  • Blogpost of nieuwsbericht
    Ook al staan alle bovenstaande pagina’s al, je wilt je site toch vers houden. Google beloont sites die actueel blijven en artikelen bieden je een mooie kans om een nieuwe zoekterm te verwerken.

Overigens zou je de ‘normale’ pagina’s van je website ook zoveel mogelijk moeten optimaliseren. Dat is niet altijd makkelijk of mogelijk – denk maar eens aan een over ons–pagina of de contactpagina.

Basisregels voor SEO-teksten

In een eerdere blogpost gaven we tips voor het schrijven van SEO-teksten. Samenvattend komt het erop neer dat je Google diverse signalen moet geven. Signalen waarmee de zoekmachine begrijpt waar een pagina over gaat en waar die een ranking voor verdient. 

Zo dient de zoekterm in de paginatitel en in de meta description te staan. Ook in de kop boven je tekst en in de paragrafen zelf moet de zoekterm enkele keren terugkomen. 

Een SEO-tool als Yoast SEO begeleidt je perfect bij het schrijven van SEO-teksten: deze WordPress-plugin geeft aan hoe leesbaar je tekst is, waar de zoekterm eventueel ontbreekt of overdadig wordt gebruikt, of je links naar bronnen hebt opgenomen, enzovoort.

Eerst schrijven, daarna optimaliseren?

Als SEO-tekstschrijver zoek ik al 15 jaar de balans tussen leesbaar en vindbaar. Waar in de beginperiode vooral de focus op Google lag, is die in de loop van de jaren verschoven naar de lezer. Google herkent steeds beter waar een tekst over gaat; content volproppen met zoektermen (keyword stuffing) werkt eerder averechts.

Een tekst moet dus allereerst goed leesbaar zijn: informatief en/of onderhoudend. Voor contentspecialisten is het prettiger dat ze niet langer met handen en voeten geketend zijn aan bepaalde zoektermen. Dat maakt het achteraf optimaliseren stukken makkelijker dan jaren geleden. 

Toch vind ik het zelf prettig om vooraf een zoekterm voor een tekst te hebben. Die geeft richting aan een tekst. Als je achteraf je content wilt optimaliseren, bestaat de kans dat je je in bochten moet wringen om zoektermen te verwerken. 

Zelf schrijven of uitbesteden?

SEO-teksten schrijven is steeds makkelijker geworden. Je hoeft niet meer zo overdadig te strooien met zoektermen, maar moet vooral voor de lezer schrijven. Dankzij tools als Yoast word je bij de hand genomen en is elke tekst die je online zet geoptimaliseerd.

In theorie kan iedereen dus een SEO-tekst schrijven. Maar in de praktijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Het is toch vaak een klusje dat je afleidt van je hoofdtaken. En als je er eenmaal de tijd voor vindt, maak je maar geen vorderingen. Want hoe verwoord je nu precies wat er in je hoofd zit? En hoe structureer je de tekst? 

Daarom kiezen veel marketingmanagers ervoor om het schrijven van SEO-teksten uit te besteden. Een ervaren SEO-tekstschrijver bekijkt jullie aanbod met een frisse blik en vindt snel de juiste toon. Je houdt hiermee tijd over voor dagelijkse taken en bent verzekerd van teksten die leesbaar én vindbaar zijn.

2manydots helpt je bij het produceren van zoekmachinevriendelijke content. Zo kunnen wij het schrijven van SEO-teksten, eventueel voorafgegaan door een zoekwoordenonderzoek, voor jullie uit handen nemen. Je instrueert mij of één van mijn collega’s, waarna we in één batch of periodiek SEO-teksten leveren die scoren.

Photo
André Gussekloo Content marketeer
Blogs
WordPress koppelingen: wij ontwikkelen ze regelmatig
Blogs
Marketing post-corona: wat gaat er veranderen?
WhatsApp