none
Website laten maken
Overzicht
Geschreven door Anouk van Iersel, 29 oktober 2021

SEO: de trends voor 2022

De manier waarop mensen online naar informatie zoeken evolueert. Zelfs de apparaten die ze daarvoor gebruiken veranderen. Google speelt daarop in en maakt de transitie van zoekmachine naar persoonlijk assistent. Al die ontwikkelingen zorgen ervoor dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) nooit stilstaat. In dit artikel bekijken we de belangrijkste SEO-trends voor 2022. 

Door in die trends mee te gaan, zorg je ervoor dat jouw site relevante bezoekers gaat of blijft ontvangen. Lang niet alle bedrijven en instellingen zitten bovenop deze ontwikkelingen. De kans is dan ook groot dat je één of meerdere concurrenten het nakijken geeft door je SEO-focus naar 2022 te verleggen.

Paginasnelheid

Laadsnelheid en latency waren altijd al belangrijk, maar werden nog eens extra onder de aandacht gebracht door de Google Page Experience-update, afgelopen zomer. Die update van de zoekmachine was vooral gericht op de mobielvriendelijkheid van websites. 

Wat dat te maken heeft met de laadsnelheid? Met mobiel internet bereik je lang niet de verbindingssnelheden die kantoormedewerkers met een glasvezelnetwerk halen. Een website op mobiel laadt dus per definitie trager. Hoe snel een pagina op mobiel laadt, is en blijft een essentiële rankingfactor. 

Blijf je laadsnelheid dan ook monitoren en optimaliseren. Je kunt bijvoorbeeld ieder kwartaal een test draaien en eventuele verbeteringen doorvoeren. Uiteraard kun je dit ook uitbesteden aan een bekwaam internetbureau.

Mobielvriendelijkheid

Paginasnelheid is slechts één van de factoren die een site mobielvriendelijk maakt. Je wilt het complete pakket aan mobielvriendelijkheid bieden. Het mobiele internetgebruik blijft immers stijgen; afhankelijk van het onderwerp, kruipen sommige websites al naar de 70% van al hun websitebezoekers.

Wat een site mobielvriendelijk maakt? Allereerst een responsive webdesign. Als jullie al klant van 2manydots zijn, hebben jullie al zo’n site die zich automatisch aan de schermgrootte aanpast. Zo niet, plan dan een vrijblijvend gesprek met ons in over de mogelijkheden. 

Ook wil je het gebruik van pop-ups zoveel mogelijk vermijden. Die zijn op elk apparaat irritant, maar op mobiel moet je vaak nog eens het scherm draaien om het kruisje te zien te krijgen. Trouwens, je schrikt niet alleen bezoekers af met een slecht toegankelijke mobiele website; ook Google bestraft je ervoor.

Ook kijkt Google naar de veiligheid van je site. Een SSL-certificaat is een must en automatische downloads of malware zijn uiteraard strikt verboden.

On-site content

Nieuwe content publiceren blijft belangrijk. Maar net zo belangrijk is het updaten van eerdere content. Als het om een kleine update gaat, kun je bovenaan de pagina of blogpost een kadertje plaatsen met de update-status. Gaat het om een complete verbouwing van je content, inclusief up-to-date informatie, dan kun je de publicatiedatum eventueel aanpassen. Maar wees ervan bewust dat dat vooral een cosmetische ingreep is; Google ziet zelf heel goed wanneer content wordt vernieuwd. 

Long-form content, van pakweg 2.000-3.000 woorden, scoort beduidend beter in de zoekresultaten. Natuurlijk kun je niet over elk thema zoveel woorden schrijven en moet je het vooral niet forceren. Maar als je een onderwerp vindt waar veel over te vertellen valt, is dát je kans om je expertise te tonen. 

Maak hierbij niet alleen gebruik van tekst, maar houd rekening met andere content-voorkeuren. Met afbeeldingen, video’s, infographics en PDF-downloads zorg je ervoor dat zo veel mogelijk mensen uit jouw doelgroep de informatie kunnen absorberen. 

Externe content

Denk verder dan je eigen site. Kunnen jullie kennis via een externe publicatie delen? Denk aan een fysiek of digitaal vakblad of een blog in jullie sector. Mike van 2manydots plaatst  geregeld een gastblog op marketingblog Frankwatching. Daarvandaan wijzen links naar deze website en zo ontvangen we relevante bezoekers.

Via een platform als YouTube kun je een enorme stroom aan nieuwe bezoekers aanboren. Denk eens serieus na over een video-strategie; wat zou jullie doelgroep interessant vinden? Tutorials? Interviews? Sketches? Neem eens een kijkje bij de concurrent om ideeën op te doen. Vanuit je YouTube-profiel en de beschrijvingen onder de video’s kun je naar je eigen site linken. Wij van 2manydots hebben uiteraard ook video-ambities. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

In diezelfde lijn kan het interessant zijn om een podcast op te zetten. Een alternatieve mogelijkheid is het voorlezen van je laatste blogposts. Veel mensen zoeken via bijvoorbeeld Spotify of Apple Podcasts naar interessante content voor onderweg of om naar te luisteren tijdens huishoudelijke taken. 

Voice search

Een interessante nieuwe ontwikkeling die dit jaar is ingezet en in 2022 ongetwijfeld doorgaat, is die van voice search. Op desktop, laptop, tablet en mobiel heb je nu stuk voor stuk de mogelijkheid om je zoekopdracht in te spreken. Tieners zoeken alleen nog maar op deze manier. 

Als je kunt gaan praten tegen machines, is de kans groot dat je andere zoektermen gebruikt dan wanneer je moet typen. Dus brainstorm samen eens over voice search-termen waar jullie de content op kunnen optimaliseren. Een goede plek om mee te beginnen is jullie FAQ: in hoeverre sluiten die vragen aan bij voice search-opdrachten van jullie doelgroep?