none
Website laten maken
Overzicht
Geschreven door Finn Ruijter, 19 maart 2020

Starten met A/B-testen? Verhoog jouw conversies met Google Optimize

In de online wereld is de concurrentie groot. Daarnaast verandert het gedrag van bezoekers continu. Door A/B-testen te gebruiken, weet je zeker dat je geen kansen op conversie onbenut laat. Maar hoe begin je met A/B-testen? In deze blogpost ontdek je het.

Wat is een A/B-test?

Een A/B-test of split test is een test waarbij je twee varianten van een webpagina (of specifieke onderdelen van een pagina) tegen elkaar afzet om te zien welke het meest effectief is. De ongewijzigde versie van je pagina, variant A, schotel je voor aan een groep die we de controlegroep noemen. De gewijzigde versie heet dan variant B. (Je zou ook varianten C, D, enzovoort kunnen toevoegen.)

De versies ontvangen één voor één bezoekers om tot een representatieve vergelijking te komen, en na een bepaalde periode evalueer je de resultaten.

Door steeds te bouwen op de meest succesvolle variant van twee geteste pagina’s (of onderdelen daarvan), verhoog je stap voor stap de conversieratio van de pagina. Een A/B-test is dan ook een onmisbaar marketinginstrument voor wie online succes nastreeft. Als specialisten in converterende websites zetten wij A/B-tests geregeld in. 

Hoe werkt een A/B-test?

Een A/B-test begint met een hypothese: een vermoeden dat je hebt, op basis van statistieken uit Google Analytics, of geïnspireerd door een blogpost over online marketing. Zo kan jij het vermoeden hebben dat een oranje call-to-action-knop tot meer kliks gaat leiden dan jullie huidige, blauwe knop. 

Vervolgens bepaal je hoe lang je dit gaat testen. Het is raadzaam om voor elke test dezelfde periode te nemen. Kies je voor een week, test dan bijvoorbeeld van maandag tot en met zondag. Is het bezoek aan jouw website seizoensgebonden, vermijd dan de weken met grote pieken of dalen in bezoekersaantallen. Bij 2manydots is het uitgangspunt van een test minimaal een maand.

Na het configureren en activeren van een A/B-test krijgen bezoekers om en om een variant van jouw website te zien. De eerste bezoeker ziet versie A, de tweede bezoeker variant B, de derde bezoeker variant A en ga zo maar door. 

Het is belangrijk dat je bij een A/B-test maar één kleine wijziging test, bijvoorbeeld de kleur van een button of een bepaalde kop boven een tekst. Test je meer zaken tegelijkertijd, dan valt het verschil in conversie niet direct te koppelen aan een specifieke aanpassing.

Aan het einde van het experiment zie je de statistieken voor de controlegroep, vergeleken met de statistieken voor de variant(en). Je ziet dan in hoeverre jouw hypothese klopte en welke richting jullie qua UX design of content op moeten gaan.

B1fb54a5 7271 4f7d 96af 5e6175877626. Starten met a/b-testen? Verhoog jouw conversies met google optimize

Beschikbare tools voor A/B-testen

Er lijken steeds meer tools te komen voor het houden van A/B-tests. Ze variëren van gratis tot een flink bedrag per maand en onderling zijn er grote verschillen in de toeters en bellen. We gaan in dit artikel niet heel diep op deze tools in, maar we zullen er voor de volledigheid een aantal kort noemen:

  • Eén van de bekendste tools is Optimizely. Deze wordt gebruikt door grote organisaties en heeft een daarbij passend prijskaartje. Met Optimizely kun je tests uitvoeren op basis van de cookies, op demografische gegevens en locatie. Ook kun je ermee testen op iOS en Android.
  • VWO is een andere populaire tool voor A/B-testen. Kort voor Visual Website Optimizer, is dit een zeer gebruiksvriendelijke tool met een vriendelijker prijs. Voor kleinere bedrijven is dit een aantrekkelijke optie.
  • Crazy Egg is een A/B-test-tool die je ook in staat stelt om heatmaps te maken. Het prijskaartje groeit mee met het aantal bezoekers dat je hebt.
  • Google Optimize is een gratis tool met, zoals we van Google gewend zijn, veel functionaliteiten. Deze tool is perfect voor wie de eerste stappen wil zetten op het gebied van A/B-testen. 

In deze blogpost focussen we ons op die laatstgenoemde tool: Google Optimize. Je leert wat deze tool kan en waarom deze zich zo goed leent voor WordPress-sites. 

Waarom kiezen voor Google Optimize?

Google Optimize is aan de ene kant laagdrempelig vanwege het feit dat deze tool gratis is. Er is ook een premium-versie voor organisaties van enterprise-formaat: Optimize 360. In het beginstadium zal de gratis versie zeker voldoen omdat je er tot vijf experimenten tegelijkertijd mee kunt runnen.

Anderzijds kan deze gratis A/B-software overweldigen, want het heeft enorm veel functies en dat vraagt weer om de nodige technische kennis. Prettig is in elk geval de integratie met Google Analytics; met één simpele muisklik hang je jouw A/B-test aan een Analytics-doelstelling.

Automatische rapportage

Na het starten van je experiment schotelt Google automatisch varianten van je website aan bezoekers voor. Je hoeft er niets voor te doen en kunt nu dus achterover leunen – of je tijd aan andere marketingwerkzaamheden besteden. Wanneer Google Optimize ziet dat een representatief aantal bezoekers de test heeft doorlopen, krijg je een rapportage in je mailbox. 

Besteed je A/B-tests uit

Deze blogpost is een korte introductie tot Google Optimize. Zoals gezegd zijn er veel mogelijkheden en kun je jouw inner nerd hier helemaal op botvieren. Heb je hier de technische kennis niet voor of ontbreekt het je aan de tijd, dan zijn jouw A/B-testen bij 2manydots in goede handen.

Op elk willekeurig moment runnen wij meerdere A/B-tests voor onze opdrachtgevers, die essentieel zijn voor het optimalisatietraject van opgeleverde websites. Meer weten? Neem contact op voor een 20-minuten call.