Uitkijken: Mailchimp overtreedt de AVG-regels

Photo Geschreven door André Gussekloo

Mailchimp is een populaire e-mail nieuwsbrief tool voor organisaties met kleine tot middelgrote contactlijsten. Deze software voor e-mailmarketing mag dan wel aantrekkelijke functionaliteiten hebben, maar het blijkt dat Mailchimp niet AVG-proof is

Voor bedrijven kan dat vervelende situaties opleveren, zoals we eerder dit jaar in Duitsland zagen. Daar kreeg een bedrijf een verbod opgelegd om Mailchimp te gebruiken voor het versturen van e-mails naar klanten. Tot een boete kwam het niet, maar hiermee is wel een precedent geschept. Laat het er niet van op aan komen, maar switch tijdig naar een andere email-service provider (ESP).

De AVG, wat is dat ook alweer?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), op Europees niveau bekend als de General Data Protection Regulation (GDPR), stamt uit 2016. In dat jaar werd door de EU besloten dat persoonsgegevens beter beschermd moesten worden. 

Wat dat inhoudt? Burgers moeten weten waarom hun gegevens worden verzameld en hoe ze verwerkt worden. Er mogen niet méér gegevens worden verzameld dan strikt noodzakelijk is. Ook moet de betrokkene zichzelf makkelijk kunnen laten verwijderen uit de database.

Privacy Shield ongeldig verklaard

In 2016 werden afspraken tussen Europa en de Verenigde Staten gemaakt over de privacybescherming van Europese burgers. De zogeheten Privacy Shield-regeling werd door Email Service Providers als Mailchimp toegepast, in de veronderstelling dat de gegevens van Europeanen op de juiste manier werden verwerkt en opgeslagen. 

In juli 2020 verklaarde het Hof van Justitie van de Europese Unie het Privacy Shield ongeldig. Amerikaanse inlichtingendiensten kunnen immers toegang hebben tot clouddiensten in de VS, wat de privacy van Europeanen kan schaden. Dat betekende dat, naast Mailchimp, ook allerlei andere Amerikaanse diensten geen Europese persoonsgegevens meer mochten opslaan. En omgekeerd, dat bedrijven uit de EU niet meer gebruik mochten maken van Amerikaanse diensten als Mailchimp. 

Het heeft uiteindelijk tot maart 2021 geduurd voordat een Europees bedrijf op de vingers is getikt voor het gebruiken van zo’n Amerikaanse dienst. En al vond de uitspraak in Duitsland plaats, in Nederland geldt dezelfde AVG. Het staat iedereen nu vrij om bedrijven (bijvoorbeeld de concurrentie) aan te klagen voor het gebruik van Mailchimp. 

Het risico van Mailchimp blijven gebruiken

In het voorbeeld van het Duitse bedrijf bleef het bij een waarschuwing. Het is mogelijk dat dat bij de eerste Nederlandse overtreding op dezelfde manier zal gaan. De maximumstraf voor het overtreden van de AVG is wel bekend: 20 miljoen euro boete of 4% van de jaarlijkse wereldwijde omzet. Zo’n risico wil je natuurlijk niet lopen. Het is stukken voordeliger om een alternatief voor Mailchimp te zoeken. 

Trouwens, niet alleen Mailchimp is het probleem. Allerlei andere clouddiensten in de VS voldoen niet langer aan de richtlijnen. Het wachten is nu op een nieuwe overeenkomst tussen de VS en de EU; een opvolger van het Privacy Shield waardoor bedrijven zoals dat van jullie wél weer gebruik kunnen gaan maken van Amerikaanse 

Overstappen naar een Europese e-mail nieuwsbrief tool

Gebruik je momenteel Mailchimp, dan kan een ontvanger van jullie mails je dus voor het gerecht slepen. Om dat te voorkomen, stap je over naar een leverancier met een e-mail nieuwsbrief tool uit de Europese Unie. En als je dan toch voor een Europese service kiest, is het wellicht handig om het aanbod in Nederland eens te bekijken. Met een dashboard én support in je eigen taal, is net een beetje makkelijker werken. 

Spotler: klantdata veilig in Nederland bewaard

Als WordPress-specialist voor grote organisaties, zijn wij altijd op zoek naar de beste oplossingen voor onze opdrachtgevers. De beveiliging en privacy zijn daarbij van groot belang. Voor e-mailmarketing zijn wij daarom een samenwerking aangegaan met Spotler. Deze Nederlandse e-mail marketing tool heeft AVG-proof mailen hoog in het vaandel staan. De klantdata die je met Spotler verzamelt, wordt ook veilig in Nederland opgeslagen. 

Niet alleen heb je hiermee alles rond de wetgeving goed voor elkaar. Ook heb je met deze software functionaliteiten als doelgroepen creëren, A/B-tests houden en bedrijfsherkenning. Perfect dus voor B2B-marketeers. Meer weten? Neem contact met 2manydots op voor een demo.

Photo
André Gussekloo Content marketeer
Blogs
Google Page Experience-update: wat mogen we verwachten?
Blogs
WordPress geschikt voor overheidswebsites
WhatsApp