Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Veel ondernemers zweren bij de webinar. Wil je meer weten over dit krachtige marketing-gereedschap, dan is dit artikel voor jou. Specifiek gaan we het hebben over de webinar als leadmagnet. Je vindt in deze blogpost een praktisch stappenplan voor jouw eigen webinar. Ook laten we de webinar do’s en don’ts voorbij komen.
Op z’n simpelst gezegd is een webinar een online lezing/training waar een groot aantal deelnemers virtueel bij kan zijn. Je gaat hiermee dieper in op een bepaald onderwerp, waarbij je enige mate van interactie toestaat, bijvoorbeeld door achteraf een vragenronde via de chat te houden.
Een webinar geeft je de kans om jezelf aan je doelgroep te presenteren, om ondersteund met PowerPoint-slides jouw kennis over te dragen, of om jouw scherm te delen om te laten zien hoe jij met een bepaald programma werkt.
Er bestaat geen one-size-fits-all webinar-software. Elk pakket heeft weer andere features en afhankelijk van jouw wensen en eisen is het ene programma interessanter dan het andere. Over het algemeen gaat het bij webinar-pakketten om zogeheten SaaS-oplossingen (online software waarbij geen software-download nodig is).
Om te ontdekken welke webinar-software het beste bij jou past, kun je er verschillende uitproberen. Eén van de bekendste pakketten is GoToWebinar, dat een gratis trial van 7 dagen heeft. Zoom is een webinar-aanbieder met voordelige abonnementsvormen, waaronder een gratis versie waarbij webinars niet langer dan 40 minuten mogen duren.
Tip: test naast de functionaliteiten ook de verbindingssnelheid van de servers. Oftewel, loopt je webinar soepel voor jou en de deelnemers?
Dankzij snellere internetverbindingen is videobellen heel gewoon geworden. En dat heeft ook de weg vrijgemaakt voor webinars. In korte tijd hebben webinars een stevige plek in het marketing-landschap veroverd. Voor bedrijven en instellingen die eenmaal over hun plankenvrees heen stapten, is de webinar vaste prik geworden. Dat is logisch als je naar de vele voordelen van webinars kijkt.
Het begint, zoals alles, met een idee. En als het goed is, bestaat dat idee uit een probleem dat jouw doelgroep kent en de oplossing die jij kan aandragen. Ben je gecharmeerd door de unieke voordelen van een webinar maar weet je nog niet precies waar jouw webinar over moet gaan, dan kan het helpen om jouw doelgroep te vragen wat hun grootste uitdaging is.
Een enquête werkt daarvoor altijd goed; je zou die aan de mensen op jouw e-maillijst kunnen sturen. Een ander idee is een pop-up op je website zetten waarmee je commentaar op een bepaald onderwerp vraagt of een poll te starten op social media.
Net zoals een boekomslag voor een groot deel verantwoordelijk is voor de verkoopcijfers en een goede YouTube-thumbnail de kliks positief beïnvloedt, kan de titel het succes van jouw webinar maken of breken. Denk hier dan ook goed over na.
Een beproefde methode is bedenken welke belofte je jouw deelnemers wilt doen. Wat weten of kunnen ze na het kijken van jouw webinar wat ze eerst niet wisten of konden? Met een woord als ‘hoe’ of ‘wat’ of ‘welke’ in de titel wek je de nieuwsgierigheid. Voorbeelden:
Nu je weet wat het leerdoel van de webinar is, kun je deze presentatie gaan structureren. Maak daarvoor gerust een papieren spiekbriefje om die tijdens de webinar bij je computer te hebben. Doorgaans structureren presentatoren hun webinars als volgt. Onthoud dat elke stap hieronder ondersteund wordt door visueel materiaal, bijvoorbeeld slides met veel beeld en bullet points.
Had iemand zich aangemeld die de webinar toch niet live kon bijwonen? Leuk dat je zijn of haar e-mailadres nu hebt, maar kom gewoon je belofte na door de aangemelde personen toegang tot de opname te geven. Gebruik je nieuwsbrief-software om deze mensen op een lijst te zetten en in één beweging de link naar de herhaling te mailen. Naar aanleiding van hun daaropvolgende acties (kliks op bepaalde links) kun je ervoor kiezen om hen op een lijst met gekwalificeerde leads te zetten.
Ook mensen die wél kwamen kijken zullen het waarderen als je hen deze link stuurt. Niet iedereen maakt aantekeningen of heeft een ijzeren geheugen. Laat deze kans op een extra contactmoment dus niet schieten.
Een webinar die als leadmagnet dienstdoet, is bedoeld voor mensen die nog niet in de aankoopfase zitten. Hoe lekker die webinar ook gaat en hoe geïnteresseerd je doelgroep lijkt te zijn, het is niet de plek om een commerciële aanbieding te doen. Dat gebeurt in een later stadium, eventueel in een andere webinar of in een andere vorm.
Kies je er inderdaad voor om gekwalificeerde leads via een webinar te converteren naar klanten, dan kun je de bovenstaande structuur aanhouden met twee extra stappen vóór de vragenronde: jouw aanbieding en cases of succesverhalen van klanten die jouw kijkers voorgingen.
Leads genereren willen we allemaal, maar wat is de beste manier in jouw niche en voor jouw specifieke doelgroep? Veel ondernemers melden goede resultaten bij hun webinars, maar wie weet werkt een ander soort leadmagnet beter voor jou.
Als specialist in converterende websites geloven we in maatwerk. Welke leadmagnet in jullie situatie het beste werkt, ontdek je wellicht in onze blogpost met 5 verschillende soorten leadmagnets. Idealiter test je verschillende methoden om zo de stroom aan nieuwe leads te maximaliseren. Uiteraard kunnen wij je daarbij helpen.