Website laten maken
Overzicht
Geschreven door Driek van der Stam, 15 augustus 2024

Alles wat je moet weten over website fotografie

Het gebruik van goede website fotografie is van groot belang om de aandacht van potentiële klanten te krijgen. Zeker in een tijd waarin onze aandachtsspanne steeds korter wordt, is visuele content enorm krachtig. Maar het is niet genoeg om simpelweg je favoriete foto’s te plaatsen. Er komt veel meer bij kijken. Een foto moet functioneel zijn, het bestand moet worden geoptimaliseerd en de afbeelding moet een verhaal vertellen.

Waarom goede fotografie op je website belangrijk is

Goede foto’s op je website plaatsen doe je niet alleen omdat het mooi is. Afbeeldingen van hoge kwaliteit geven je website een professionele indruk en wekken vertrouwen op. Daarnaast zijn goede foto’s van groot belang voor je SEO (Search Engine Optimalisation) en voor de conversie van potentiële klanten.

Onderschat fotografie niet. Keep it simple is in dit geval niet de juiste instelling. Het is verleidelijk om de kosten laag te houden door zelf aan de slag te gaan met fotograferen of één van de vele beginnende fotografen in te huren. Maar consistentie en kwaliteit is enorm belangrijk. Daarom raden we aan om te kiezen voor een (professionele) fotograaf, die verantwoordelijk is voor de gehele beeldbank. Dat levert uiteindelijk de beste foto’s voor jouw website op.

Documentaire fotografie

Eerste indruk van je website

Wanneer een bezoeker jouw website voor het eerst opent, zal deze niet direct alle tekst lezen. Integendeel, visuele content zegt vaak meer dan duizend woorden. Dat is dus ook waar we het eerst naar kijken wanneer we op een pagina belanden. Op basis daarvan wordt een eerste mening gevormd over de service of het product dat wordt aangeboden. Zijn de foto’s niet goed of realistisch? Dan heeft dat grote invloed op de indruk die je achterlaat bij je potentiële klant en is er een grote kans dat deze niet converteert.

Vertrouwen en geloofwaardigheid

Om bezoekers te converteren tot klant moet je ervoor zorgen dat je betrouwbaar en geloofwaardig overkomt. Zolang je het slim aanpakt, kun je dit goed bewerkstelligen met fotografie. Laat een professionele fotograaf langskomen op locatie en laat de fotograaf foto’s maken van echte mensen en jullie kantoor. Visualiseer de diensten die jullie aanbieden of breng het product in beeld. Zo zorg je ervoor dat je oprecht overkomt en heb je meer kans dat een bezoeker daadwerkelijk geïnteresseerd is om met jouw bedrijf te werken.

Consistentie & branding

Met consistente fotografie kun je jouw merk een enorme boost geven. In tegenstelling tot stockfoto’s, waarbij iedere foto in een andere stijl is gemaakt, kun je met eigen foto’s herkenbaarheid creëren. Door een vaste fotograaf te kiezen, zorg je ervoor dat de kwaliteit en stijl van alle foto’s consistent is. Dit draagt bij aan de bedrijfs- of merkidentiteit en vergroot het vertrouwen van de (potentiële) klant.

Betere gebruiksvriendelijkheid

Ook voor de algemene ervaring van de gebruiker is het goed om kwalitatieve fotografie op je website te plaatsen. Duidelijke foto’s geven namelijk aan welke informatie je kunt verwachten in een bepaalde sectie van een website. Hierdoor weet je bezoeker in één oogopslag welke informatie wel en niet relevant is voor het doel waarmee hij of zij naar de website is gekomen. Dit scheelt een hoop (onnodig) lezen en dus tijd, waardoor je bezoeker een positievere ervaring overhoudt aan het bezoek dan wanneer je website geen duidelijke foto’s heeft.

Ook belangrijk voor SEO!

Iets dat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat het gebruik van afbeeldingen ook bijdraagt aan de vindbaarheid in zoekmachines (SEO). Het is belangrijk om de afbeeldingen te optimaliseren door alt-teksten toe te voegen en de juiste bestandsnamen te gebruiken. Daarnaast is ook de grootte van de foto van belang. Wanneer bestanden groter zijn dan nodig, duurt het langer om de pagina te laden. Dit wordt door Google afgestraft in het bepalen van de rankin4g in de zoekresultaten. Echter wil je wel dat de kwaliteit van de foto’s goed genoeg is, dus het is belangrijk om de juiste balans te vinden. Eventueel kun je jouw SEO uitbesteden aan een specialist. Zo weet je zeker dat jouw online portfolio voldoet aan alle SEO-eisen.

Werkt converterend

Wanneer de fotografie op jouw website professionaliteit en vertrouwen uitstraalt, zijn bezoekers sneller geneigd om te kiezen voor jouw product of dienst. Je kunt bijvoorbeeld ook foto’s maken van mensen die passen in de doelgroep. De bezoeker herkent zich dan in de fotografie op jouw website, waardoor het voor hen aantrekkelijker is om te converteren. Nog een reden waarom fotografie op jouw website erg belangrijk is.

Pakketten fotografie website

Heb je interesse in fotografie voor jouw website? Download dan onze product sheet voor gedetailleerde informatie over de inhoud van onze dienstverlening met betrekking tot fotografie.

Enkele voorbeelden van goede fotografie

Man charging electric car at opcharge station in multiple settings, showcasing eco-friendly technology and sustainable living.

Opcharge

De foto’s op Opcharge.com bevatten nagenoeg allemaal het logo, echte werknemers en het product dat Opcharge levert. Hierdoor krijg je direct een goed beeld van het bedrijf en weet je wat je kan verwachten.

Frisse Koppen

Frisse Koppen is een ‘modellenbureau voor gewone mensen’. Op hun website staan uiteraard veel portretfoto’s van modellen en die zijn enorm belangrijk. Maar kijk bijvoorbeeld ook eens naar de ‘over ons’-pagina. Hier zie je dat het hele team op een vergelijkbare manier op de foto staat en dat alle overige foto’s in dezelfde stijl en kwaliteit zijn geschoten. Je krijgt een duidelijk beeld van de mensen en het kantoor. Daarnaast kun je een kijkje nemen achter de schermen bij een shoot. Je weet dus meteen een hoop over dit bedrijf, zonder dat je ook maar één zin hoeft te lezen.

A collage of diverse portraits, a group holding letters spelling fris, a cozy living room, and a happy trio embracing.
Group collaboration and discussions in various settings, including indoor and outdoor, focusing on teamwork and productivity.

2manydots

Wij zijn erg trots op onze eigen website, dus laten we deze ook even uitlichten. Iedere werknemer van 2manydots gaat eens in de zoveel tijd op de foto. Deze portretfoto’s vind je overal op de website terug, omdat we persoonlijk contact belangrijk vinden en dat ook graag uitstralen. Tijdens onze shoot-dag zetten we ook een aantal dagelijkse situaties in scène, om een beeld te geven van de sfeer in ons bedrijf.

Young man smiling in a dark green crewneck sweater, pictured against a light purple background.

3 tips van Driek

1. Gebruik geen stockfoto’s

Veel websites gebruiken stockfoto’s en dat is begrijpelijk. Dit type fotografie is over het algemeen redelijk betaalbaar en je kunt ze meteen downloaden. Het scheelt dus een hoop geld, tijd en moeite. Toch raad ik het af, want je valt al snel door de mand met foto’s die overduidelijk niet ‘echt’ zijn. Daarnaast zijn stockfoto’s vaak uiteenlopend qua stijl, belichting, contrast en kleur. Hierdoor wordt nog maar eens bevestigd dat de foto’s van het internet komen en niet passen bij het bedrijf.

2. Let op de bestandsgroottes

Zorg ervoor dat de bestanden niet te groot worden. Hierdoor duurt het namelijk langer om de pagina te laden. Dat is niet prettig voor je gebruiker en dat wil je zoveel mogelijk voorkomen. Ook Google houdt hier rekening mee bij het tonen van zoekresultaten. Een pagina of website die traag is, zal minder snel bovenaan komen te staan en dus ook minder verkeer genereren.

Er is ook een keerzijde. Als je foto’s te klein zijn, kan dat de kwaliteit nadelig beïnvloeden. Dit ziet er niet professioneel uit en doet afbreuk aan de gebruikerservaring. Je moet dus echt op zoek naar de ‘sweet spot’.

3. Licenties en copyright

Houd er rekening mee dat je niet zomaar elke foto op het internet mag gebruiken. Op foto’s rust namelijk – net als op vele andere producties – copyright. Dat wil zeggen dat de auteur (de fotograaf in dit geval) mag bepalen wie er gebruik van mag maken. Foto’s gebruiken van andere fotografen waarvoor je geen rechten hebt, kan erg nadelig uitpakken.

Er was in het verleden een zaak waarin de eigenaresse van een broodjeszaak een foto van een kom erwtensoep op Facebook had geplaatst. Ze had deze foto gevonden op Google, maar had geen toestemming van de fotograaf om deze te gebruiken. Resultaat: bijna 5000 euro aan kosten.

Wil jij meer weten over website fotografie?

De fotografie op jouw website gaat dus verder dan enkel het visuele aspect. Het is om nog veel meer redenen super belangrijk. Zorg er daarom voor dat je de beste werken toont op jouw website. Wil je daar hulp bij? Dan kun je altijd contact met ons opnemen.