Een zoekwoordenonderzoek is niet het eerste, maar misschien wel belangrijkste stadium in jouw zoekmachine optimalisatie. Door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren breng jij relevante zoekwoorden, waar jouw (potentiële) opdrachtgevers op zoeken, in kaart. Een essentieel onderdeel van jouw online marketingstrategie.

seo zoekwoorden onderzoek laten uitvoeren

Zoekwoorden onderzoek laten uitvoeren

Een zoekwoordenonderzoek zelf uitvoeren vergt veel tijd en kennis. Toch kan jouw website niet zonder. Natuurlijk kun je zelf aan de slag gaan met Google Keyword Planner maar de accuratie van deze tool levert elk jaar een beetje in. Omdat elk bedrijf hoog wil eindigen op de ranglijsten van Google is de concurrentie hevig. Door het zoekwoordenonderzoek uit te besteden aan professionals die beschikken over de juiste tools en kennis, weet je zeker dat jouw website gaat ranken in Google. En dat is waar je het allemaal voor doet.

2manydots helpt je graag

Wij helpen je graag in het realiseren van een hogere positie op de ranglijsten van Google met behulp van een grondig zoekwoordenonderzoek. Na het zoekwoordenonderzoek ontvang je van ons een uitgebreide analyse met een aantal belangrijke pijlers.

Het onderzoek
01 Huidige posities Icon

Hoe sta je er momenteel voor? Daar gaan we eerst naar kijken. Want waarom zou je iets weggooien dat uitermate goed werkt? We gaan voor je in kaart brengen op welke zoekwoorden je al goed scoort. Het is dan een koud kunstje om deze pagina’s extra te optimaliseren. Wanneer een pagina al ‘gerankt’ wordt, is het veel eenvoudige om aan posities te winnen. Een nieuwe pagina ranken neemt altijd meer tijd in beslag. Na deze stap kijken we pas naar andere zoekwoorden.

02 Volume zoekwoorden Icon

Het is belangrijk om goed het onderscheid te maken tussen verschillende zoekwoorden. Er zijn namelijk zoekwoorden waar veel op gezocht wordt (hoog zoekvolume) en zoekwoorden waar nauwelijks op gezocht wordt (laag zoekvolume). Natuurlijk wil je dan alles op zoekwoorden met een hoog zoekvolume zetten, maar logischerwijs is de concurrentie op deze zoekwoorden ook veel hoger. Het is dan ook moeilijker om een prominente plek op de ranglijsten van Google te forceren. Het is dus de kunst om hier de balans in te vinden. Kies geen zoekwoorden met een te laag zoekvolume maar ga voor de zoekwoorden waar genoeg op gezocht wordt en waar de concurrentie niet moordend is. Dan is de kans groot dat je, met behulp van een goed zoekwoordenonderzoek, snel de weg omhoog vindt op de ranglijsten van Google.

03 Keyword difficulty Icon

De moordende concurrentie voor zoekmachines is een belangrijke pijler. Deze concurrentie noemen we keyword difficulty: een schatting van hoe moeilijk het is om in de top 10 organische zoekresultaten te ranken voor een zoekterm op een schaal van 0-100.

Het zoekwoord ‘vacatures’ heeft bijvoorbeeld een keyword difficulty van 76. Dat is een lastige opgave om in de top 3 in zoekmachines te komen. Wij focussen daarom liever op zoektermen met hogere kansen. In een zoekwoordenonderzoek analyseren we alle gerelateerde zoekopdrachten en controleren welke het beste bij jou passen. Deze waardevolle tips en gerelateerde zoekopdrachten ontvang je in een uitgebreide rapportage.

04 Waar scoren concurrenten op Icon

Concurrenten vissen vaak in dezelfde spreekwoordelijke vijver als jouw bedrijf. Het is daarom belangrijk om inzicht te krijgen in de zoekwoorden waar de desbetreffende concurrenten op gevonden worden. Zitten daar zoekwoorden tussen waar jouw bedrijf helemaal niet op te vinden is? Dan is het tijd voor actie. Je wil de consument op zijn minst de optie geven om te kiezen voor jouw bedrijf of jouw concurrenten. Wanneer jouw website niet op een zoekterm te vinden is zet je jouw bedrijf al onnodig buitenspel en gaan jouw concurrenten ervandoor met potentiële opdrachtgevers.

05 Autoriteit van jouw website Icon

Of je wel of niet gaat scoren op een zoekterm is grotendeels afhankelijk van jouw autoriteit. Het opbouwen van autoriteit voor jouw website is daarom erg belangrijk. De autoriteit bepaalt voor een groot deel de betrouwbaarheid van jouw website bij het grote publiek. Bedrijven als Bol.com hebben bijvoorbeeld erg veel autoriteit waardoor zij door Google vaak een hoge positie op de ranglijst toegewezen krijgen.

06 Een complete URL structuur Icon

Deze pijler lijkt wat minder betrekking op het zoekwoordenonderzoek te hebben, maar is wel degenlijk belangrijk. Met de resultaten van het zoekwoordenonderzoek kun je een complete URL structuur voor jouw website opbouwen mét relevante termen. Een goede URL structuur beloont Google met een hoge positie in de ranglijsten van de zoekmachine. Door een juiste navigatie op jouw website en steeds door te linken naar een andere onderliggende pagina, bouw je aan de ideale URL structuur. 2manydots houdt hier altijd rekening mee en weet na jarenlange ervaring exact hoe je op een organische manier kan doorlinken.

zoekwoordenonderzoek

Doorontwikkelen met Resultsmatter

Je hebt het zoekwoordenonderzoek uitbesteed aan 2manydots en je hebt nu duidelijk voor ogen welke zoektermen je moet gaan gebruiken. Maar hoe ga je nu verder? Het resultsmatter®-traject van 2manydots is speciaal ontworpen om gegarandeerde resultaten te boeken met deze zoekwoorden. Afhankelijk van het pakket stelt 2manydots jouw teksten op aan de hand van het zoekwoordenonderzoek. Onder andere Omroep Brabant en SMC zitten middenin het resultsmatter®-traject en de resultaten spreken voor zich. Bekijk dan ook vooral de cases van deze organisaties.

Logo
Logo
Logo
Logo
Image

Ook een zoekwoordenonderzoek?

Wil jij inzicht in de voor jou juiste zoekwoorden en daardoor gemakkelijk zoektermen voor jouw organisatie bepalen? Ga gericht aan de slag met jouw online marketing strategie en start met een zoekwoordenonderzoek. Met ons bewezen resultsmatter®-traject stellen we een compleet vooronderzoek op als startpunt voor jouw SEO en SEA strategie.

checklist 2manydots website briefing

De volgende stap: content optimalisatie

De eerstvolgende stap na een zoekwoordenonderzoek is het daadwerkelijk schrijven van SEO scorende teksten. Wil jij meer weten over de optimalisatie van jouw content? Waarom is dit zo belangrijk en welke stappen dien je te zetten voor optimale content? 2manydots heeft een gratis SEO checklist opgesteld voor bedrijven die hiermee aan de slag willen gaan. Download de checklist via deze link.

Wil je toch liever 2manydots als verlengde van jouw marketingteam? Twijfel niet en kom met ons in contact. Wij staan altijd open voor nieuwe succesverhalen.

Meerwaarde voor SEA

Het zoekwoordenonderzoek bepaalt dus voor een groot deel hoe succesvol jouw SEO-strategie is. Maar dat gedegen zoekwoorden onderzoeken enkel gunstig is voor search engine optimization (SEO) is een fabel. Het zoekwoordenonderzoek is namelijk ook erg belangrijk voor search engine advertising (SEA). Wanneer je een relevant zoekwoord intypt zie je niet alleen organische resultaten, maar ook advertenties. Door belangrijke zoekwoorden te vinden kun je veel gerichter jouw advertenties inzetten. Op deze manier weet je zeker dat jouw advertenties daadwerkelijk bij de doelgroep verschijnt waar jij op gemikt hebt. Zo voorkom je onnodige campagnekosten omdat jouw betaalde advertenties bij de verkeerde doelgroep terecht komen.

De tools voor een keyword research en soorten zoekwoorden

Het zoekwoordenonderzoek komt niet uit de lucht vallen. Wil je zelf een start maken met een zoekwoordenonderzoek? Om exact de juiste zoekwoorden te vinden zijn er verschillende zoekwoorden tools beschikbaar. Wij leggen twee gemakkelijke tools voor je uit en beschrijven het verschil tussen de lengte van jouw zoekwoorden. Deze bepalen namelijk ook het succes dat je wenst te behalen.

Keyword planner

Een zoekwoorden tool die rechtstreeks uit de grootste zoekmachine zelf komt, is Google Keyword Planner. Deze gratis tool haalt de data daarom ook rechtstreeks uit de zoekmachine en kan dus als betrouwbaar worden gezien. Een kanttekening aan deze tool is dat het vooral ingericht is op SEA, het heet immers niet voor niets Google Ads zoekwoordplanner. Toch is deze tool voor beginners een uitkomst in de zoektocht naar interessante zoekwoorden die gebruikt kunnen worden om een hogere SEO-score te realiseren.

Search Console

Jouw website bevat waarschijnlijk al vele zoekwoorden. Het is dan raadzaam om eerst naar de zoektermen te kijken die je (onbewust) al gebruikt in je teksten. De kans is aanwezig dat je op bepaalde zoektermen al goed rankt. Het is dan zonde om hier aan te sleutelen. Google’s Search Console is hier een ideale tool voor. Vul de zoektermen van jouw website in en bekijk via een rapport op welke zoektermen jij al goed vindbaar bent. Nieuwe zoekwoorden zijn aanlokkelijk maar kijk dus eerst naar wat je al in huis hebt. Search Console is een betaalde tool maar het heeft ook gratis varianten. Daarna kun jij je gaan focussen op de beste zoekwoorden voor jouw bedrijf.

Long tail zoektermen

De meest uitgebreide zoekterm van allemaal zijn de long tail keywords. Dit zijn lange zoektermen met vaak meer dan drie zoekwoorden. Een voorbeeld van een long tail zoekvraag is: Hoe voer je een SEO zoekwoordenonderzoek uit? Langere zoektermen (long tail zoekwoorden) zullen over het algemeen een lager zoekvolume hebben dan de kortere varianten. Maar wanneer je veel langere zoektermen in één tekst samenvoegt, stijgt jouw SEO-score harder dan wanneer je enkel korte zoektermen verwerkt in jouw tekst.

Short tail zoektermen

De tegenhanger van long tail zoektermen is de short tail zoekterm. Je hoeft niet heel diep in de materie te zitten om te begrijpen dat dit korte zoektermen zijn. Het voordeel van dit type zoekterm is het hoge zoekvolume. Een voorbeeld van een short tail zoekterm is ‘zoekwoord’. Het is echter wel lastig om onderscheidend te zijn met deze shot tail zoekwoorden, aangezien de concurrentie hier veel groter is dan op een lager, specifiek woord.