Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Met ongeveer 100 medewerkers is RUD Zeeland verantwoordelijk voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van milieu in opdracht van 13 Zeeuwse gemeenten, het waterschap Scheldestromen en de provincie Zeeland. In lijn met de Nederlandse milieuwetgeving verlenen zij omgevingsvergunningen en houden zij toezicht op ongeveer 9.000 bedrijven om te zorgen dat zij voldoen aan deze milieuregels.
De website van RUD Zeeland was aan een grondige update toe, aangezien deze niet meer voldeed aan de huidige standaarden van gebruiksvriendelijkheid. Gebruikers vonden het moeilijk om basisinformatie over regelgeving, zoals luchtkwaliteitsvoorschriften en geluidshinder, of het aanvragen van vergunningen te vinden. Er was een dringende behoefte aan een frisse, moderne make-over met een focus op gebruiksgemak zonder de digitale toegankelijkheid uit het oog te verliezen.
Met een website die bol stond van lastige informatie, stond RUD Zeeland voor de uitdaging om deze content toegankelijk te maken. De oplossing lag in een thematische indeling. Een groot deel van de website bestond uit tekst, wat het belangrijk maakte deze content niet alleen informatief, maar ook visueel aantrekkelijk te maken. Het doel was om lange onduidelijke teksten te vermijden en in plaats daarvan de bezoeker snel en helder te informeren, maar daarbij ook aan de noodzakelijke WCAG richtlijnen te voldoen.
In plaats van ons te richten op de bestaande website, kozen we voor een compleet nieuwe benadering. De nieuwe website weerspiegelt niet alleen de vernieuwde identiteit van RUD Zeeland, maar plaatst ook de waardevolle inhoud in de schijnwerpers. Op de homepage is het eenvoudig navigeren naar belangrijke pagina’s, voor urgente informatie is een opvallende banner-functie toegevoegd en elke pagina bevat een zijbalk met cruciale informatie, waardoor gebruikers niet lang hoeven te zoeken en snel vinden wat ze nodig hebben. Met een uitgebreide zoekfunctionalteit kunnen gebruikers ook daar direct vinden waar ze naar op zoek zijn.
Door infographics te integreren op de themapagina’s, hebben we de hoeveelheid tekst verminderd en de informatiestroom geoptimaliseerd. Met een ‘letterbibliotheek’ kunnen bezoekers gemakkelijk de benodigde vergunningen downloaden zonder uitgebreid te hoeven scrollen. Breadcrumbs zijn toegevoegd om verschillende doelgroepen snel naar de juiste informatie te leiden en te laten zien waar ze zich bevinden op de site. Deze balans tussen tekst en visuele elementen maakt de website van RUD Zeeland nu veel gebruiksvriendelijker en aantrekkelijker, wat de toegankelijkheid van informatie aanzienlijk verbetert. Zoals onze opdrachtgever het verwoordde: “Ik ben weer trots om de website aan iedereen te laten zien”. En dat zijn wij ook!