5 tips voor het maken van een optimale nieuwsbrief

Photo Geschreven door Sanne Jorna

Het gebruik van e-mail is nog altijd een belangrijk onderdeel van de marketingmix. Zo houd je contact met bestaande klanten. Via nieuwsbrieven kunnen jullie bijvoorbeeld informatie delen en de klant op de hoogte houden. Ook potentiële klanten zijn door middel van nieuwsbrieven te bereiken. Door jullie website te gebruiken voor leadgeneratie, is het mogelijk om de hoeveelheid contacten steeds uit te breiden.

Om de lezer écht te triggeren, is het van belang om kritisch naar de nieuwsbrief te kijken. Er zijn namelijk een aantal trucs om de open rate (het openingspercentage) van een nieuwsbrief te verhogen. In deze blog delen we 5 tips met je. 

Segmenteer de contacten

Wanneer jullie nieuwsbrieven willen versturen naar (potentiële) klanten, is het slim om goed na te denken over de verschillende doelgroepen en de bijbehorende boodschap. Een persoon die al eerder een product of dienst heeft afgenomen, is waarschijnlijk op zoek naar andere informatie dan een persoon die het bedrijf nog niet kent. 

Daarom is het verstandig om je contactlijst te segmenteren. Zo stuur je verschillende mails naar verschillende groepen mensen. Hierbij is het belangrijk om na te gaan of de contacten in je lijst daadwerkelijk toestemming hebben gegeven om een nieuwsbrief te ontvangen. 

Willen jullie dat de nieuwsbrief door meer mensen gelezen wordt, dan moet je segmenteren. De makkelijkste splitsing is een bestaande klant en een potentiële klant. Maar ook potentiële klanten kunnen bijvoorbeeld gesorteerd worden op basis van interesse. Bestaande klanten kun je bijvoorbeeld sorteren op basis van locatie of het product wat ze eerder hebben gekocht. Elke groep heeft interesse in een andere boodschap en daar pas je de content op aan. Zo zijn sommigen misschien op zoek naar vacatures, maar anderen willen graag jullie acties of kortingen ontvangen. 

Het is mogelijk om verschillende opties aan te bieden in een formulier, zodat de persoon zelf kiest welke informatie interessant is. Een andere optie is om lijsten aan te maken op basis van verkregen gegevens. Daar komt leadgeneratie om de hoek kijken. Een lead is iemand die interesse in jouw aanbod toont en zijn of haar contactgegevens achterlaat. Een handige marketing automation tool om dit soort contactlijsten te maken is bijvoorbeeld Hubspot

Personaliseer de nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is persoonlijker wanneer de ontvanger zich aangesproken voelt. Uit onderzoek blijkt dat personalisatie de open rate verhoogt. Gebruik bijvoorbeeld de voornaam als aanhef en in het onderwerp van de mail. Zo valt jullie nieuwsbrief op in een overvolle inbox en wordt de nieuwsbrief relevanter voor de ontvanger. Door middel van een e-mail tool, wat gebruik maakt van marketing automation, kun je dit gemakkelijk instellen. Een voorbeeld van zo’n tool is Spotler

Maak de nieuwsbrief niet alleen persoonlijk voor de lezer, maar laat ook het bedrijf duidelijk terugzien in de nieuwsbrief. Zorg dus dat de e-mail in de huisstijl van jullie bedrijf is gemaakt. Dit zorgt voor herkenning en vertrouwen bij de lezer. Consistentie in communicatie is van belang, dus ook in de nieuwsbrief. 

Schrijf doelgerichte content

Bedenk voor het schrijven van de nieuwsbrief wat het doel van de mail is. Introduceer het belangrijkste onderwerp van de nieuwsbrief bovenaan en schrijf een pakkende tekst in het onderwerp. Is het doel om door te klikken, dan kun je gebruik maken van een CTA (call-to-action) button. 

Om de lezer maandelijks te blijven boeien, kun je inspelen op actuele gebeurtenissen en seizoenen. Bedenk welke vragen of welke behoeften een specifiek segment kan hebben en speel daarop in. Zo kun je oplossingen bieden in de nieuwsbrief voor problemen die waarschijnlijk spelen in de desbetreffende doelgroep. 

Optimaliseer voor mobiele weergave

Het mobiel gebruik blijft groeien binnen zowel B2C als B2B. Steeds meer mensen bekijken e-mails via hun telefoon. Het is daarom belangrijk om na te gaan of de weergave van de nieuwsbrief goed is op zowel desktop als mobiel. 

De meeste e-mailprogramma’s bieden een responsive functie in standaard thema’s aan. Zo zie je in een oogopslag of de e-mail juist wordt weergegeven. Test ook of de pagina waarnaar de CTA wordt gelinkt geschikt is voor mobiele apparaten. 

Blijf testen en meten

Door de resultaten van elke nieuwsbrief te meten, krijgen jullie een idee wat werkt per segment. Dit geeft houvast, maar dat wil niet zeggen dat het voor elke doelgroep werkt. Daarom is het verstandig om te blijven testen en optimaliseren. Varieer bijvoorbeeld met de verzendtijd en de verzenddag, kleuren van de CTA buttons, de onderwerpregel of de volgorde van de content. Je kunt dit het beste testen door middel van A/B-testen, zodat de resultaten met elkaar vergelijkbaar zijn. 

Benieuwd geworden naar ónze nieuwsbrief? Wij schrijven maandelijks over de ins en outs op gebied van online marketing. Schrijf je direct in via de onderstaande knop!

Wil je maandelijks op de hoogte worden gehouden? Abonneer op onze nieuwsbrief
Photo
Sanne Jorna Content marketeer
Blogs
Google Page Experience-update: wat mogen we verwachten?
Blogs
WordPress geschikt voor overheidswebsites
WhatsApp