Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Staat jullie website op één van de servers van 2manydots, dan geldt er een maximaal aantal gemeten bezoekers voor het hostingpakket. Maar de hosting partner van 2manydots komt met heel andere bezoekersaantallen dan Google Analytics. Zelfs in Google Analytics 4, ten opzichte van Universal Analytics, kan dit anders zijn. Hoe kan dat?
Dat er verschil zit tussen de cijfers in jouw Google Analytics-dashboard en die van jouw webhost is niet verdacht. Integendeel; dit is normaal. Wij van 2manydots zien dat bij onze eigen website-statistieken ook en onze andere opdrachtgevers maken hetzelfde mee.
Het verschil tussen de cijfers zit hem in de definitie die elke partij hanteert en in de manier waarop gemeten bezoekers worden geregistreerd. Elk van beide heeft namelijk een ander doel met de cijfers. Google Analytics wil gebruikersgedrag zo accuraat mogelijk in kaart brengen, terwijl de hosting provider zo eerlijk mogelijk de kosten wil doorberekenen. Dus, wat is nu een bezoeker?
Een hosting provider registreert elk unieke IP-adres in een periode van 24 uur als unieke bezoeker. Aan de ene kant drukt dat de bezoekersaantallen, bijvoorbeeld wanneer twee computers uit één bedrijf je dezelfde dag bezoeken. Aan de andere kant telt de server ook de bliksembezoekjes en de constante controle vragen (ping) van up-time monitoring diensten. Ook die roepen dataverkeer op, wat kosten voor de hosting provider veroorzaakt.
Eén van de kenmerken van het gekozen hostingpakket is de bandbreedte: hoeveel verkeer er over de verbinding kan. Iedere keer dat iets of iemand jouw website benadert, verstuurt de server gegevens over de verbinding, ook al gaat het om een bounce of een bot. Al het verkeer samen schaart de hosting provider onder de noemer billable visits: factureerbare bezoekers.
Het is dan ook logisch dat hosting providers een hoger bedrag rekenen aan een multinational, die veel bandbreedte verbruikt, dan aan de lokale loodgieter wiens website nauwelijks bezoekers trekt. Daarom zijn de verschillende hostingpakketten niet alleen onderverdeeld naar opslagruimte, maar ook naar aantallen gemeten bezoekers.
Het verschil tussen de cijfers van Google Analytics en jouw host is dus goed te verklaren. Zelfs korte en niet-menselijke bezoekjes jagen de hosting provider op kosten, terwijl Google Analytics het ‘niet eerlijk’ vindt om deze te registreren. Daarom is het gebruikelijk dat de hosting provider met hogere bezoekersaantallen komt dan Google Analytics.
Message from Hosting Partner: The number of visitors in Google Analytics is always going to be considerably lower. The reason being is Google Analytics tries very hard to provide information only on human visitors that matter for ad traffic and will not include any visitors that have JavaScript disabled on their browsers. A unique IP is counted as unique in an entire month, while our system looks at unique IPs on a per day basis. They also will not include Google bots or various other bots in their visitors count. While we include them, we don’t charge for bot visits, they are comped and are not part of the calculation for overages. Google Analytics is used for marketing/advertising purposes and that is why it works so hard to only count what they believe to be human visitors. Our server stats monitoring tracks all unique visitors because from a server impact standpoint, a bot or a human is still pulling data down from the server and using CPU resources in the process. |