Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Google heeft de nieuwe versie van Google Analytics uitgebracht: Google Analytics 4. Deze nieuwe versie werkt voorlopig nog naast de oude variant, Universal Analytics, maar kun je al wel instellen. GA4 wordt de nieuwe standaard versie waar iedereen mee moet werken. Om die reden is het van belang om alvast aan de slag te gaan, en de nieuwe features te leren kennen. Een aantal belangrijke veranderingen in GA4 zetten we voor je op een rijtje.
Omdat GA4 compleet anders is dan de vorige versie, kun je jouw huidige data niet meenemen naar GA4. Je moet dus een nieuwe property aanmaken. Hierin begin je helemaal opnieuw met het verzamelen van data: om die reden is het handig om je oude data nog te bewaren.
Niet de sessies, zoals in Universal Analytics, maar de gebeurtenissen (events) op een website zijn voortaan leidend in GA4. Het event-driven model wordt toegepast als meetmethode. GA4 maakt dus geen onderscheid meer tussen verschillende hits bij events: de ‘screen view hit’, ‘page view hit’ en ‘event hit’ worden in GA4 allemaal gezien als hetzelfde event.
Events zijn de interacties die een gebruiker op jouw website heeft met de content. Een aantal voorbeelden zijn het klikken op interne links, het downloaden van bestanden, scrollen, het invullen van formulieren en het bekijken van video’s.
Data van websites en applicaties kunnen gemakkelijker aan elkaar gekoppeld worden door cross-platform tracking. Dit zijn codevrije functies, waardoor het niet meer nodig is om code toe te voegen of event tracking in te stellen in Google Tag Manager. Je kunt voortaan alle gebruikers van zowel jouw website als applicatie samenvoegen en analyseren.
De ‘bounce rate’ wordt vervangen door ‘engaged sessions’. Het bouncepercentage is, in Universal Analytics, het deel dat jouw website direct verlaat. Dit wordt vervangen door engagement. Met engagement wordt ook wel de betrokkenheid van de gebruikers bedoeld.
Er is sprake van zo’n engaged session wanneer een bezoeker een conversie uitvoert, het domein minimaal tien seconden open heeft staan, óf minimaal twee gebeurtenissen uitvoert.
In de toekomst wordt Google Analytics 4 veel meer gericht op de wetgeving rondom privacy. Zo is er een optie toegevoegd om adverteerders te helpen zich te houden aan de AVG-wetgeving, door middel van een consent mode. Hiermee geven gebruikers eerst toestemming om data te verzamelen. Er zijn aparte instellingen voor analyses en advertenties.
Er zijn naast deze wijzigingen nog veel meer nieuwe mogelijkheden. Hoe eerder je met GA4 start, hoe sneller je historische data kunt opbouwen. Dit is handig wanneer je op een gegeven moment helemaal overstapt naar Google Analytics 4. Wacht dus niet langer, en neem alvast een kijkje.