Website laten maken
Overzicht
Geschreven door Finn Ruijter, 14 januari 2020

Chrome gaat trage websites markeren

Eén van de factoren die Google gebruikt bij het ranken van websites, is de laadsnelheid. De zoekmachinegigant wil gebruikers een zo goed mogelijke ervaring bieden. Daarom vertoont de Chrome-webbrowser binnenkort een waarschuwing bij het laden van een trage website.

Spoedig weet je welke sites langzaam laden

Is die website nou zo traag of is het jouw netwerkverbinding? Google geeft over niet te lange tijd antwoord op die vraag. Hoe precies, is nog niet duidelijk. Google experimenteert nog met manieren waarop het Chrome-gebruikers gaat waarschuwen wanneer een website trager dan gemiddeld is. Een eerste voorstel is het volgende, waarbij er zowel een melding op het scherm komt als een anders gekleurde statusbalk:

Chrome-trage-websites

Ook denkt Google eraan om in de toekomst websites te markeren die langzaam laden op basis van de verbindingssnelheid en de drukte op het netwerk. Zo kan een site via jouw 4G-verbinding ‘onbestraft’ blijven, terwijl dezelfde site de badge of shame krijgt via een ADSL-verbinding op het platteland.

Wat dit voor jullie website betekent

Verdeeld over mobiele apparaten en desktops is Google Chrome de populairste webbrowser: zo’n 60% van de Nederlandse internetgebruikers surft met Chrome. Als meer dan de helft van alle internetgebruikers ineens de melding krijgt dat jullie website traag laadt, gaat dat een heftige impact op jouw bezoekersaantallen hebben. Veel gebruikers zullen terugklikken, nog voordat jullie site geladen is. En ook dát is weer een factor die Google mee zal nemen in het bepalen van jouw ranking.

Het mag duidelijk zijn dat de laadsnelheid van jullie website om aandacht vraagt in 2020. Niet alleen om te voorkomen dat de bezoekersaantallen mogelijk halveren, maar simpelweg om jullie bezoekers en zo prettig mogelijke ervaring te bieden. Maak hier daarom een agendapunt van in het volgende marketingoverleg, want ook hier geldt weer: stilstand is achteruitgang.

Gebruikers een positieve ervaring bieden

Google schreeuwt al jaren wat hun missie is: to make the internet a better place. In het kader daarvan begon de Chrome-browser nog niet zo lang geleden met het markeren van ‘onveilige’ websites. Daaronder verstaat Google de sites zonder SSL-beveiligingscertificaat. Een SSL-certificaat versleutelt de gegevens die gebruikers terugsturen naar de website, bijvoorbeeld wanneer ze hun persoonlijke gegevens invullen.

Met het labelen van langzame websites lijkt Google een trend in te zetten, waarbij mensen worden aangespoord om websites te bezoeken die een goede gebruikerservaring garanderen. En omgekeerd spoort Google webmasters aan om die ervaring te bieden.

Is jullie website te traag?

De vraag rijst nu of jullie website door Google als langzaam zal worden bestempeld. Nu heeft het bedrijf geen harde cijfers gegeven, maar we kunnen ervan uitgaan dat deze functie voorzichtig wordt uitgerold en na verloop van tijd strenger wordt.

Gelukkig blijft het niet bij het aankondigen van plannen. Google raadt webmasters en webdesigners aan om de documentatie te lezen op https://web.dev./fast, om de optimalisatie-tool PageSpeed Insights te gebruiken en om vervolgens een performance audit te doen in Lighthouse. Heb je hier hulp bij nodig, neem dan gerust eens contact met ons op.