Website laten maken
Overzicht
Geschreven door Gijs de Rooij, 16 april 2020

Google for Jobs in Nederland: zó optimaliseer je ervoor

Google for Jobs is uitgerold in Nederland. Dit is een recruitment-initiatief van Google. Maar wat betekent dit voor recruiters zoals jullie? 

Net als dat Google Flights wordt gevreesd door online reisbureaus en Amazon de Nederlandse webwinkeliers doet beven, heeft Google for Jobs het potentieel de recruitment-markt op te schudden. Slimme recruiters kunnen flink profiteren.

Wat is Google for Jobs eigenlijk?

In 2017 begon Google in de VS met het tonen van vacatures in een venster boven de reguliere zoekresultaten. Deze selectie van de drie –volgens Google– meest relevante resultaten moest werkzoekenden helpen om de vacatures te vinden die op dat moment openstaan, in plaats van algemene vacaturepagina’s op jobboards, die extra doorklikken vereisen.

Het sluit aan bij het doel van Google om direct antwoord op vragen te kunnen geven, zonder tussenkomst van een site. In dit kader zien we al langer de weersvoorspelling in de zoekresultaten, een kaart met dichtbijzijnde aanbieders en snippets die direct antwoord op een vraag geven, zonder dat je door hoeft te klikken.

Stukje bij beetje breidt Google for Jobs ook uit naar andere landen. Enkele Nederlandse recruiters, die mee mochten doen aan de testperiode, tipten dat de snippet in 2020 ook in Nederland beschikbaar zou komen.

Hoe werkt Google for Jobs?

Wie op dit moment naar een vacature zoekt, krijgt vaak nog ‘gewone’ zoekresultaten te zien, met sites als Indeed, Monsterboard en de Nationale Vacaturebank goed vertegenwoordigd in de top 10. Wanneer Google for Jobs compleet is uitgerold, ziet iedere werkzoekende boven die zoekresultaten een Google-widget.

2-recruitment-wordpress-werkenbij-google-for-jobs-in-nederland

De bovenstaande afbeelding illustreert dat goed: Google geeft de top 3 van vacatures voor de zoekopdracht weer. Google neemt daarbij vaak vacatures over van recruitment-sites of van een partner als Linkedin of Glassdoor. 

Onder die eerste drie resultaten staat een knop die op een nieuwe pagina nóg meer relevante vacatures ontsluit. Ook is er een aantal filters waarmee de werkzoekende de zoekresultaten kan toespitsen op zijn of haar wensen: denk aan de locatie, benodigde werkervaring en werkgever.

1-recruitment-wordpress-werkenbij-google-for-jobs-in-nederland

Google for Jobs linkt naar externe sites

Nu vraag je je wellicht af wat voor impact dit op jullie als recruiters heeft. Deze nieuwe functie is in feite een overzichtelijker indexering dan de indexering die we gewend zijn van Google voor ‘normale’ zoekopdrachten. Dit betekent dat het niet per se ontworpen is om vacaturesites buitenspel te zetten. Wél wil je ervoor zorgen dat je site gelezen kan worden door Google for Jobs, anders loop je de kans dat werkzoekenden jullie vacatures nooit te zien krijgen.

Vergelijk het met Google Flights. Een zoekactie op ‘Amsterdam Miami’ levert direct relevante vluchten, tijden en prijzen op. Vele malen sneller dan alle websites van airlines afzonderlijk af te struinen. De vacature snippet gaat uiteindelijk vergelijkbaar werken. De gebruiker profiteert.

Impact op jobboards en vacaturesites

Voor jobboards creëert Google for Jobs meer werk, omdat ze vacatureteksten niet langer één op één kunnen overnemen. Als jobboards dat wel doen, verkiest Google for Jobs automatisch de site van de organisatie waar de vacature openstaat.

Voor corporate recruiters is het een interessante ontwikkeling. Met de juiste optimalisatie, zowel op technisch als tekstueel gebied, maken ze een grotere kans om onder ogen te komen van werkzoekenden.

Technische optimalisatie

Om je vacaturesite te optimaliseren voor Google for Jobs, dient deze genoeg informatie te geven over de vacatures. Voor intermediairs is dat vervelend, want Google for Jobs vraagt om details die ze liever niet prijsgeven. Voor corporate recruiters biedt dit juist een kans, omdat ze op die direct kunnen gaan concurreren met prijzige jobboards. 

Concreet zoekt Google for Jobs naar 11 details die het vervolgens kan indexeren

  1. publicatiedatum: de datum waarop jullie de vacature plaatsen.
  2. functienaam: een leesbare, begrijpelijke en concrete functietitel.
  3. werkgever: de naam van jullie organisatie.
  4. locatie: het volledige adres van de werklocatie. volledig adres van de locatie waar de kandidaat komt te werken. 
  5. omschrijving: een beschrijving van de vacature, inclusief werkzaamheden, verantwoordelijkheden en vereisten.
  6. einddatum: de deadline voor sollicitaties.
  7. basissalaris: het minimum- en maximumsalaris voor de functie. 
  8. dienstverband: gaat het om een fulltime of parttime functie of een stage?
  9. interne referentie: jullie eigen referentiecode voor de vacature.
  10. woonplaats kandidaat: dit hoef je alleen in te vullen bij 100% remote werk.
  11. type locatie: alleen invullen bij 100% remote werk.

Om deze structured data in de gewenste manier op te maken zodat Google ze kan lezen, vereist spitten in de code. Ook heb je een indexing API nodig om Google snel op de hoogte te stellen van nieuwe vacatures. Jouw internetbureau helpt je hierbij.

Optimalisatie van je content

Daarnaast is het belangrijk om goede vacatureteksten te schrijven. Zo wil je de functietitel zo duidelijk en zo standaard mogelijk maken, met aandacht voor wat kandidaten in Google typen. Google Keyword Planner en Google Trends kunnen je daar inspiratie voor geven.

Begin er nu mee

Dat Google for Jobs het online recruitmentlandschap gaat veranderen, is vrijwel zeker. Dat is in andere landen al bewezen. Vacaturesites die momenteel goed scoren zullen hun hoge rankings verliezen als ze geen actie ondernemen. En tegelijkertijd biedt dit nieuwe platform grote kansen voor bijvoorbeeld corporate recruiters, die over het algemeen door de ‘grote jongens’ werden verslagen. 

Omdat Google for Jobs nu al wordt geïntroduceerd in Nederland, is dit hét moment om jullie site te optimaliseren. Zo voorkomen jullie dat jullie achter de feiten aanlopen. In tijden van crisis, waarin vacaturestops aan de orde van de dag zijn, is dit één van de klussen waar je waarschijnlijk meer tijd voor hebt. Maar de kans is groot dat je het niet alleen kan.

Besteed de technische optimalisatie uit

Zoals je hierboven al zag, is het optimaliseren voor Google for Jobs deels een technisch verhaal. 2manydots kan jullie bij dit technische gedeelte helpen, zodat jullie je kunnen focussen op de dagelijkse recruitment-taken, waaronder het schrijven van die krachtige vacatureteksten.