Google Tag Manager: wat is het?

Photo Geschreven door Sanne Jorna

Google heeft allerlei verschillende tools waarmee de werkzaamheden van een online marketeer gemakkelijker worden gemaakt. Een van die tools is Google Tag Manager. Hiermee kun je, zonder al te veel kennis van coderen, aan de slag met tag management. In deze blog vertellen we wat Google Tag Manager is en hoe jullie het kunnen gebruiken.

Wat is Google Tag Manager?

Met Google Tag Manager kun je stukjes code, ofwel ‘tags’, toevoegen op een website om specifieke acties of gebeurtenissen te meten. Normaal gesproken werden dit soort tags geplaatst in de HTML-structuur van de website; daar waren codeerskills voor nodig. Deze tool maakt het mogelijk om sneller en gemakkelijker tags aan te maken.

Tags slaan data op en sturen het door naar rapportage tools, zoals Google Analytics. De data geeft extra inzichten in het gedrag van bezoekers.

In Tag Manager kunnen deze tags veel meer informatie verwerken van bezoekers op verschillende landingpages op de website. Al deze data kan opnieuw gebruikt worden voor verschillende doeleinden en het meten van verschillende vraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan het meten van conversies, retargeting, data over verlaten winkelmandjes of scrolling. Met die informatie kan je vervolgens een advertentie gericht targetten.

Voordelen van Google Tag Manager

Tag Manager kent vele voordelen ten opzichte van vergelijkbare tools. Zeker wanneer je andere Google tools gebruikt, is Tag Manager een goede aanvulling. De tool werkt namelijk erg goed samen met overige Google producten, waardoor de koppeling snel is geregeld en features (zoals User ID tracking) onderling gedeeld kunnen worden. Daarnaast is het gebruik van Google Tag Manager gratis.

De hoeveelheid data die een tag vastlegt kun je reguleren. Zo is er de mogelijkheid om specifiek te bepalen welke informatie voor jullie vraagstuk interessant is, zonder allerlei onnodige data op te halen. Zo houd je de resultaten clean.

Nog een groot voordeel dat Tag Manager biedt, is dat je alles uitgebreid kan testen voordat het live op de website staat. De tool bevat namelijk een ingebouwde debug-feature en automatische foutcontrole. Ook wanneer je iets aanpast in de website en je wil dit terugdraaien, is dat mogelijk met de Version Control feature. Google Tag Manager is daardoor betrouwbaar.

Hoe werkt het?

Google Tag Manager bevat drie belangrijke onderdelen: een tag, een trigger en een variabele. De tag is een stukje code dat samen met andere onderdelen op een webpagina wordt ingeladen. Een trigger is een gedefinieerde regel die aangeeft welke data een tag wel of niet opslaat. De variabele is een dynamisch element wat aan een tag of trigger toegevoegd kan worden.

Voorbeeld

Jullie willen data ontvangen van downloads op de website. De vraag is hoeveel mensen iets van jullie website hebben gedownload en via welke pagina, bijvoorbeeld. In Tag Manager maak je een Click Trigger en een Analytics Tag aan om te kijken op welke pagina een bestand is gedownload. Je kunt dan zelfs potentiële klanten filteren, zodat jullie alleen data verzamelen van mensen die mogelijk concrete interesse hebben in jullie product of dienst. Dit doe je door aan te geven dat de tag enkel data mag doorsturen als de bezoeker bijvoorbeeld eerst een aantal pagina’s heeft bezocht of via een nieuwsbrief op de website is beland. Hierin zijn heel veel mogelijkheden.

Hoe te beginnen?

Maak een Google Tag Manager account aan. Start vervolgens met het aanmaken van een container: hier komt alle data in van wat je samen wil meten. Bijvoorbeeld alle data van één domein of een applicatie. Je plaatst vervolgens eenmalig de containercode op elke pagina van je website direct na de <body> tag.

De volgende stap is het koppelen van je eerste tag: Google Analytics. Dit doe je door het kant-en-klare template te gebruiken in het dashboard. Mocht je de Google Analytics code al in je website hebben staan, dan kun je die verwijderen. Voordat de tag gepubliceerd wordt, kun je deze testen in de preview mode.

Je kunt via het Google Tag Manager dashboard voortaan zelf, zonder kennis van programmeren, tags toevoegen aan je website. Welke tags belangrijk zijn is voor iedereen anders. Het ligt er maar net aan wat de onderzoeksvraag is en wat jullie willen meten.

Al met al is Google Tag Manager een ideale tool om meer inzicht te krijgen in het gedrag van jullie websitebezoekers. Meer weten over de tool of heb je hulp nodig? Wij staan voor je klaar!

Wil je maandelijks op de hoogte worden gehouden? Abonneer op onze nieuwsbrief
Photo
Sanne Jorna Content marketeer
Blogs
Google Page Experience-update: wat mogen we verwachten?
Blogs
WordPress geschikt voor overheidswebsites
WhatsApp