Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Al sinds jaar en dag staat Google Analytics bekend als de go-to oplossing voor het verzamelen en analyseren van websiteverkeer. Veel marketingprofessionals kiezen voor deze tool, mede vanwege de naadloze integratie met andere Google services zoals Google Ads en Google Search Console. Maar is GA4 echt de beste optie voor jouw bedrijf, of zijn er andere platforms die ook de moeite waard zijn om te overwegen? In dit artikel nemen we GA4 onder de loep en zetten we het naast het Europese platform Piwik PRO.
De afgelopen jaren is er veel te doen geweest rondom de GDPR-wetgeving en specifiek de manier waarop Universal Analytics data verzamelde en verwerkte. Als reactie hierop introduceerde Google een nieuw analyseplatform: Google Analytics 4 (GA4). We constateren echter dat GA4 soms te wensen overlaat. Het toepassen van Server Side Tagging biedt weliswaar een oplossing voor een deel van de problemen, maar er blijft ruimte voor verbetering. Dit heeft ons aangezet tot het verkennen van andere dataplatforms, op zoek naar manieren om nog preciezere data te vergaren.
Piwik PRO is net zoals Google Analytics een platform voor webanalyse dat bedrijven ondersteunt bij het begrijpen van bezoekersgedrag op hun website. Ontworpen als een privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics, stelt Piwik gebruikers in staat om diepgaande analyses en rapportages uit te voeren, in volledige overeenstemming met wereldwijde privacywetgeving. Het biedt veel mogelijkheden voor datacollectie, analyse en personalisatie, terwijl het tegelijkertijd de anonimiteit van gebruikers beschermt en organisaties volledige controle over hun data verschaft.
Waarom we bij Piwik PRO stilstaan? Nou, we hebben een aantal overtuigende pluspunten van dit Poolse platform ontdekt.
Natuurlijk hebben Piwik PRO en Google Analytics ook hun overeenkomsten. Zo ondersteunen beide platforms zowel web- als app-tracking en bieden ze uitgebreide aanpassingsmogelijkheden, zoals statistieken, dimensies en attributiemodellen. Daarnaast is van beide een gratis en een betaalde versie beschikbaar.
Uiteindelijk hangt de keuze voor het juiste platform af van de specifieke behoeften en voorkeuren van jouw organisatie. Maar we nemen je graag wat werk uit handen door de belangrijkste verschillen op een rijtje te zetten, zodat je zelf niet meer op zoek hoeft.
Amerikaans Aan de hand van de GDRP wetgeving gelimiteerd in Europa om zekerheid te creëren dat data in de EU blijft |
Europees Ontwikkelt aan de hand van de GDRP wetgeving met als doel dat data binnen de EU blijft |
Prijs Geheel gratis |
Prijs Gratis (tot 500.000 acties per maand) |
Afhankelijk van Google Google beperkt de controle en onafhankelijkheid van GA4 gebruikersdata |
Onafhankelijke partij Piwik is niet afhankelijk van een multinational waardoor de controle en gebruikersdata niet wordt beperkt |
Integraties Integreerbaar met populaire BI en data visualisatie software (Tableau, Power BI, Looker Studio) |
Integraties Integreerbaar met populaire BI en data visualisatie software (Tableau, Power BI, Looker Studio) |
Interfaces – Enkel een analytics interface. Consent Management en Tag manager vereist andere tools (GTM en/of cookiebot) – Bekend om zijn uitgebreide en gedetailleerde rapportagemogelijkheden |
Interfaces – Beschikt over platform wat geheel integreerbaar is met Analytics, Tag Manager en Consent Management – Beschikt over een gebruiksvriendelijk dashboard dat kan worden aangepast aan specifieke behoeften |
Zowel first als third-party cookies GA4 gebruikt first-party cookies voor domeininterne analyse en third-party cookies voor cross-site advertentie-tracking |
Enkel first-party cookies Piwik PRO gebruikt enkel fist party-cookies zodat gebruikersprivacy beter aan gegevensbeschermingswetten voldoet |
Gegevensverwerking – Data actualiteit: 4 tot 8 uur – Dataretentie: slechts 2 maanden of 14 maanden – Kan tot 24 uur duren voordat alle data is verwerkt |
Gegevensverwerking – Data actualiteit: 30 min – Dataretentie: 14 maanden – Data is binnen 30 minuten zichtbaar en werkbaar |
Tracking Werkt met event-based tracking wat resulteert in een uitgebreid engagement overzicht op verschillende niveau’s |
Tracking Werkt met hit-based tracking wat wordt beperkt tot sessie-niveau en een minder flexibel engagement overzicht |
Rapportage functies – Live traffic / live map – Geen toestemmingsverklaring – Geen heatmaps / clickmaps / scrollmap reports – Beschikt over dataretentie |
Rapportage functie – Live traffic / live map – Wel een toestemmingsverklaring – Wel heatmaps / clickmaps / scrollmap reports – 14 maanden dataretentie of meer (geen sampling) |
BigQuery Mogelijkheid tot BigQuery raw data export bij GA4 |
BigQuery Mogelijkheid tot BigQuery raw data export bij GA4 |
Anonimiseren van gegevens – Geen zero-identity tracking: gegevens kunnen worden opgeslagen zonder IP-adres en Cookie-ID – IP-anonimisering van Google beschermt geen gegevens |
Anonimiseren van gegevens – Geavanceerde anonimisering van gegevens – Werkt met zero-identity tracking – Werkt met IP-anonimisering |
We hebben zelf een aantal metrics (gebruikers, sessies, paginaweergaven en organische bezoekers) van zowel Piwik PRO en GA4 naast elkaar gezet om de verschillen in cijfers onder de loep te nemen. Hierbij is het belangrijk te vermelden dat de data van GA4 verzameld is zonder gebruik te maken van server-side tagging (SST). SST heeft invloed op hoe nauwkeurig de metingen zijn. Vooral gegevens van browsers die de privacy van de gebruiker hoog in het vaandel dragen (zoals Safari en Firefox) worden niet goed doorgemeten in de data van GA4. Uiteraard waren beide data platformen actief in dezelfde periode.
In onze analyse hebben we data van verschillende websites samengevoegd, en hierbij vielen ons een paar dingen op. Uit deze analyse kwam naar voren dat Piwik consequent hogere waarden rapporteerde dan Google Analytics 4. De onderstaande grafiek toont de procentuele verschillen tussen Piwik en GA4 voor elk van deze metrics. Piwik PRO biedt een consistentere uitkomst over een breder spectrum aan browsers. Dit maakt het een sterk alternatief voor grondige analyses van je website, zeker wanneer je écht op data stuurt. Overigens onderstreept dit nogmaals hoe cruciaal server-side tagging is voor een precieze datacollectie bij GA4.
Zodra we de gegevens van Piwik en GA4 naast elkaar leggen in één overzichtelijke grafiek, springen de verschillen eruit. Piwik lijkt meer data te verzamelen wat betreft gebruikersaantallen, sessies, paginaweergaven en organisch zoekverkeer. Deze inzichten bevestigen dat Piwik een gedetailleerder overzicht biedt van de activiteiten op je website.
De keuze voor een bepaald platform is uiteindelijk heel persoonlijk. Beide platforms bieden unieke voordelen en er zijn duidelijke verschillen zichtbaar. Piwik PRO onderscheidt zich met name door de naleving van GDPR privacywetten. Als privacy geen grote zorg is kan je wellicht bij Google Analytics blijven, iets wat velen al doen. Omdat GA4 in Europa beperkingen heeft om te garanderen dat data binnen de EU blijft, is de toekomst van dit Google platform nog onzeker. We houden echter de ontwikkelingen rondom Google Analytics 4 in Europa nauwlettend in de gaten. De keuze tussen Piwik PRO en Google Analytics komt dus neer op de specifieke wensen en behoeften van je organisatie.
Heb je nog geen Google Analytics 4 property of heeft dit artikel je interesse in Piwik PRO gewekt? We nodigen je van harte uit om contact met ons op te nemen om de mogelijkheden te bespreken!