Website laten maken
Overzicht
Geschreven door Anouk van Iersel, 01 september 2022

Google Universal Analytics stopt in 2023

De kogel is door de kerk. Vanaf 1 juli 2023 kennen we Google Universal Analytics enkel nog uit de geschiedenisboeken. De versie van Google Analytics wordt opgevolgd door het in oktober 2020 gelanceerde Google Analytics 4 (beter bekend als GA4). De overstap lag al langer op de planken wegens een gebrek aan functionaliteiten van de oude meetoplossing, nu wordt het dus definitief vervangen.

Wij hebben Google Analytics 4 al bij zoveel mogelijk opdrachtgevers geïmplementeerd. Het is namelijk belangrijk om niet te wachten tot ná 1 juli 2023, aangezien alle historische data niet meer terug te krijgen is. Ben dit dus voor en zet al jouw accounts om van Universal Analytics naar de nieuwste versie van Google Analytics

Geen hits meer vanaf 1 juli 2023

Universal Analytics was jarenlang de meetoplossing van Google. Met de tool werden alle bezoekers, kliks en transacties op jouw website nauwkeurig genoteerd en overzichtelijk gemaakt. Tot 1 juli 2023 blijft Universal Analytics gewoon doen waar het voor bedoeld is, maar daarna stopt het echt. Universal Analytics ontvangt geen nieuwe hits meer waardoor er dus geen dataverzameling inzichtelijk wordt gemaakt. Ook de historische gegevens kunnen na 1 juli 2023 niet meer geëxporteerd worden, waardoor je veel data verliest en weer vanaf nul moet beginnen met het verzamelen van relevante data.

Waarom maakt Google deze overstap?

Deze overstap is niet over één nacht ijs gegaan. Jarenlang heeft Universal Analytics gediend als een betrouwbare meetoplossing. Toch kwam er steeds meer kritiek op Universal Analytics, omdat het simpelweg niet meer voldeed aan de wensen en behoeften die anno 2022 gesteld worden door internetgebruikers. Data wordt elk jaar weer belangrijker en er moet steeds meer gemeten worden. Men neemt geen genoegen meer met alleen cijfers van het aantal websitebezoekers. Een websitebeheerder wil zien waar de bezoekers vandaan komen, hoe ze op de website zijn gekomen, hoe ze via de website uiteindelijk tot een conversie komen en nog veel meer. Met die gedachte is Google Analytics 4 gelanceerd en daar is veel meer mogelijk.

Wat zijn de verschillen tussen Universal Analytics en GA4?

De verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 zijn al op het eerste oog zichtbaar. De interface verschilt namelijk enorm van elkaar. Verder zijn er nog vele verschillen waarvan we er hieronder een paar voor je uitlichten.

Meetmethode

We beginnen met het grootste verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4, namelijk de meetmethode. Universal Analytics meet voornamelijk sessies en paginaweergaven van een website, terwijl Google Analytics 4 meet in gebeurtenissen. Dit betekent dat bijvoorbeeld sessies en paginaweergaven, die Universal Analytics dus als één meet, nu los van elkaar worden gemeten. Gebeurtenissen gaan dus veel dieper in op waar een bezoeker vandaan komt en dat maakt Google Analytics 4 dus veel exacter.

Privacy

We hebben al verschillende blogs geschreven over privacy. We worden ons steeds meer bewust van hoe belangrijk privacy in 2022 is. Misschien wel omdat men steeds meer van ons weet. Daar heeft Google Analytics 4 op ingespeeld. Eén van die veranderingen is dat Google Analytics 4 geen IP-adressen opslaat. Ook kun je gegevens verwijderen van jouw website. Dit kon voorheen niet. Ook cookies spelen geen alles beslissende rol meer bij Google Analytics 4. Het is voor de meettool namelijk mogelijk om zonder cookies anonieme gegevens op te slaan.

Desktop en mobiel gecombineerd

Een grote reden voor de klachten aan het adres van Universal Analytics was dat de metingtool teveel was ingesteld op desktop websites. Nu de wereld steeds mobieler wordt en voor veel websites een mobile first strategie heerst, kunnen zij deze eenzijdige manier van meten niet meer permitteren. Met Google Analytics 4 wordt inzicht in zowel web als app gegevens verkregen. Hierdoor mis je geen belangrijke data.

Stap nu al over naar Google Analytics 4

Waarschijnlijk lees je dit blog als je nog niet over bent gestapt. Wij hebben dan maar één advies: wacht er niet te lang mee. Universal Analytics meet nog maar tot 1 juli 2023, de gegevens zijn echter nog een half jaar langer in te zien. Daarna heb je geen toegang meer tot Universal Analytics en worden de gegevens definitief verwijderd. Vergeet dus niet om de rapportage met gegevens te rapporteren en op te slaan. Door vandaag nog over te stappen naar Google Analytics 4 bouw je al data op deze nieuwe manier op, waardoor je het later per jaar kan vergelijken.

Hulp nodig? We helpen jou met het omzetten naar GA4

Wil je graag jouw verzamelde data overzetten naar Google Analytics 4, maar beschik je niet over de kennis om dit te doen? Neem contact met ons op. Dan zorgen wij ervoor dat alle data vlekkeloos wordt overgezet naar Google Analytics 4. Zo gaat er geen data verloren.