Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Het is al ruim een jaar geleden dat Google Analytics 4 verscheen. In die tijd heeft de nieuwe versie van Google Analytics (GA4) zich steeds meer ontwikkeld en zijn er tal van nieuwe features toegevoegd. Eén van die features is de ‘Verbeterde meting’ optie, waarmee het eenvoudiger wordt interacties op je website door te meten.
In het verleden was het meten van formulieren een tijdrovende klus die veel technische kennis vereiste. Google Analytics 4 maakt het echter mogelijk om formulieren makkelijker te meten, zodat je meer inzicht krijgt in hoe je bezoekers interacteren met jouw formulieren.
Out of the box zijn er een aantal gebeurtenissen die Google Analytics 4 zelf voor jou bijhoudt. Hierdoor hoef je zelf in een tool zoals Google Tag Manager minder in te stellen en kun je direct meer informatie verzamelen.
Denk dan aan gebeurtenissen zoals:
De verbeterde meting introduceert niet alleen het verzenden van een formulier, het introduceert ook de interactie. Hierdoor meet je niet alleen de submit() gebeurtenis die door het formulier wordt verzonden wanneer het wordt ingediend, maar gebeurt dit ook als het formulier voor de eerste keer binnen een sessie wordt gebruikt.
De volgende 2 gebeurtenissen zul je in Google Analytics 4 terug gaan zien:
Er zijn een aantal parameters die automatisch worden meegestuurd:
De nieuwe functionaliteit is geen sprookje. Als je vraagt om gegevens in te voeren op een formulier, dan zijn er ongeveer één miljoen verschillende manieren waarop je dat kunt doen. Op dit moment werkt het alleen nog maar met formulieren met de submit() gebeurtenis. Als je werkt met een aangepaste JavaScript-callback die een HTTP-verzoek naar je webserver bouwt, dan gaat het niet werken.
Er zijn JavaScript-bibliotheken die ook dummy-formulierinzendingen gebruiken om GET-gegevens over hun gebruikers te verzamelen (Facebook). In deze gevallen zie je mogelijk een formulier gebeurtenis in GA4 voor elke pagina die wordt geladen, als de Facebook Pixel wordt geactiveerd op de paginaweergavegebeurtenis. Hiervoor hopen we dat er een oplossing komt.
Het meten van je formulieren, en nog veel meer onderdelen, wordt makkelijker dankzij Google Analytics 4. De nieuwe versie van GA maakt het mogelijk om data te verzamelen over interacties van bezoekers, zodat je beter kunt zien wat werkt en wat niet. Als je nog niet bekend bent met Google Analytics 4, is dit hét moment om ermee aan de slag te gaan. Hulp nodig? Onze specialisten helpen je graag!