Het meten van formulieren in GA4 is nu makkelijker

Photo Geschreven door Finn Ruijter

Het is al ruim een jaar geleden dat Google Analytics 4 verscheen. In die tijd heeft de nieuwe versie van Google Analytics (GA4) zich steeds meer ontwikkeld en zijn er tal van nieuwe features toegevoegd. Eén van die features is de ‘Verbeterde meting’ optie, waarmee het eenvoudiger wordt interacties op je website door te meten.

In het verleden was het meten van formulieren een tijdrovende klus die veel technische kennis vereiste. Google Analytics 4 maakt het echter mogelijk om formulieren makkelijker te meten, zodat je meer inzicht krijgt in hoe je bezoekers interacteren met jouw formulieren.

Wat zijn de gebeurtenissen voor de verbeterde meting?

Out of the box zijn er een aantal gebeurtenissen die Google Analytics 4 zelf voor jou bijhoudt. Hierdoor hoef je zelf in een tool zoals Google Tag Manager minder in te stellen en kun je direct meer informatie verzamelen.

Denk dan aan gebeurtenissen zoals:

  1. Scrolls
    Er wordt automatisch per pagina een gebeurtenis opgeslagen als je de onderkant van een pagina bereikt. Hierdoor kun je de interactie beter meten. Het percentage van de scroll waarop getriggerd moet worden is aanpasbaar.
  2. Uitgaande klikken
    Iedere keer dat een bezoeker op een externe link klikt, wordt deze opgeslagen. Domeinen die als cross-domain zijn ingesteld worden niet meegenomen als uitgaande-klik.
  3. Zoeken op een pagina
    Mocht je website een zoekmachine hebben, dan kun je door middel van de queryparameter instellen dat alle zoekopdrachten opgeslagen moeten worden. De queryparameter staat in je URL altijd achter het vraagteken. In de URL “https://universonline.nl/?s=Student” is de letter “s” de parameter.

    Het meten van formulieren in GA4 is nu makkelijker - 2manydots
  4. Video-interactie
    Als iemand een Youtube video start of voltooit, dan zal er een gebeurtenis worden opgeslagen. Voor nu werkt dit standaard alleen nog maar met Youtube. Via GTM kan dit uitgebreid worden.
  5. Bestanddownloads
    Leg een download van een bestand vast iedere keer dat een bezoeker op een download klikt.
  6. En nu ook… formulierinteracties 🥳

Hoe werkt de automatische formulier meting?

De verbeterde meting introduceert niet alleen het verzenden van een formulier, het introduceert ook de interactie. Hierdoor meet je niet alleen de submit() gebeurtenis die door het formulier wordt verzonden wanneer het wordt ingediend, maar gebeurt dit ook als het formulier voor de eerste keer binnen een sessie wordt gebruikt.

De volgende 2 gebeurtenissen zul je in Google Analytics 4 terug gaan zien:

  • form_start
    Toont je de eerste keer dat een gebruiker interactie heeft met het formulier in een sessie.
  • form_submit
    Laat zien wanneer een gebruiker een formulier indient.

Er zijn een aantal parameters die automatisch worden meegestuurd:

  • form_id
    Dit is het ‘id’ attribuut in het <form> DOM-element.
  • form_name
    Dit is het ‘name’ attribuut in het <form> DOM-element.
  • form_destination
    Dit is de URL waar het formulier naartoe wordt verzonden.
  • form_submit_text
    Dit is de tekst van de ‘submit’ knop, als die bestaat.

Dingen waarop je moet letten

De nieuwe functionaliteit is geen sprookje. Als je vraagt om gegevens in te voeren op een formulier, dan zijn er ongeveer één miljoen verschillende manieren waarop je dat kunt doen. Op dit moment werkt het alleen nog maar met formulieren met de submit() gebeurtenis. Als je werkt met een aangepaste JavaScript-callback die een HTTP-verzoek naar je webserver bouwt, dan gaat het niet werken.

Er zijn JavaScript-bibliotheken die ook dummy-formulierinzendingen gebruiken om GET-gegevens over hun gebruikers te verzamelen (Facebook). In deze gevallen zie je mogelijk een formulier gebeurtenis in GA4 voor elke pagina die wordt geladen, als de Facebook Pixel wordt geactiveerd op de paginaweergavegebeurtenis. Hiervoor hopen we dat er een oplossing komt.

Google Analytics 4 is de toekomst: dit is hét moment

Het meten van je formulieren, en nog veel meer onderdelen, wordt makkelijker dankzij Google Analytics 4. De nieuwe versie van GA maakt het mogelijk om data te verzamelen over interacties van bezoekers, zodat je beter kunt zien wat werkt en wat niet. Als je nog niet bekend bent met Google Analytics 4, is dit hét moment om ermee aan de slag te gaan. Hulp nodig? Onze specialisten helpen je graag!

Blogs
Google Data Studio: een must have voor marketeers
Blogs
Google Universal Analytics stopt in 2023