Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Voor bedrijven en organisaties is een goede website noodzakelijk: het is vaak een onderdeel van het verkoopproces. Maar om online succes te hebben, moet je aan de slag met de online vindbaarheid van de website. Je kunt nog zo’n goede website hebben: ben je niet goed vindbaar in Google, dan blijven nieuwe bezoekers weg. Het stimuleren van de doorklikratio, de Click-Through-Rate (CTR), is dan ook essentieel voor het verhogen van de websitebezoeken. Wil je de hoeveelheid organisch verkeer dat naar jullie website komt verhogen, dan moet je het verband tussen Search Engine Optimization (SEO) en CTR leren begrijpen.
SEO noemen we ook wel zoekmachine optimalisatie. Het is het optimaliseren van websites voor zoekmachines zoals Google. Hierdoor is de website beter vindbaar in de organische zoekresultaten van Google. Met de organische zoekresultaten bedoelen we de onbetaalde resultaten die Google laat zien voor een bepaalde zoekopdracht; dit zijn dus geen advertenties.
Zoekmachine optimalisatie is een verzameling van technieken om een website te verbeteren. Je kunt denken aan technische optimalisaties in de code van de website, maar ook factoren als snelheid, zoekwoorden en kwaliteit van content spelen een rol. Google kent een waarde toe aan webpagina’s voor al deze ranking factoren. Gaan jullie aan de slag met het verbeteren van het organisch verkeer, dan zou je op de lange termijn groei moeten zien in het aantal websitebezoeken. Dat komt doordat Google jullie website beter gaat ranken na verschillende optimalisaties.
Met de Click-Through-Rate (CTR) of doorklikratio bedoelen we het doorklikpercentage van een webpagina. Het is de verhouding tussen het aantal vertoningen in zoekresultaten van een webpagina en het aantal keer dat er daadwerkelijk op geklikt wordt. Goed scoren in Google is een ding, maar als niemand vervolgens op jullie website klikt komt je helaas niet verder. Het doel van SEO is uiteindelijk om de gebruiker door te laten klikken naar jullie website. Daarom is het van belang om je te verdiepen in de CTR van organische zoekresultaten. Deze data is nauw verbonden met de organische vindbaarheid en het aantal websitebezoeken.
Maar hoe zorg je er dan voor dat gebruikers op jullie website klikken in de zoekresultaten? Voor Google is het belangrijk om op iedere zoekopdracht het best mogelijke antwoord te leveren. Om bovenaan te staan, moet je aan allerlei voorwaarden voldoen. Denk aan de eerder genoemde SEO optimalisaties, maar ook aan de kwaliteit van de content. Wanneer je kwalitatief goede en relevante content aanbiedt, schat Google jullie website waardevoller in. Zorg er dus voor dat jullie inspelen op de vragen die de doelgroep heeft. Kan de websitebezoeker het antwoord op een vraag vinden op jullie website, dan scoor je beter in Google.
Daarnaast is de gebruiksvriendelijkheid van de website van belang. Een goede user flow zorgt ervoor dat een websitebezoeker het antwoord op zijn vraag sneller kan vinden. En hoe langer een bezoeker op jullie website blijft en hoe meer acties hij uitvoert, hoe relevanter de website blijkbaar is. Nóg een seintje voor Google dat jullie website waardevol is.
De conclusie is dus dat niet alleen jullie eigen inspanningen effect hebben op de ranking, maar ook het gedrag van de bezoeker heeft invloed. Wees er dus van bewust dat er kritisch gekeken wordt naar de content die jij aanbiedt en wat de bezoeker daarmee doet. Klikt een bezoeker verder binnen de website of vertrekt hij gelijk? Er zijn allerlei soorten conversies meetbaar; dit zijn de acties die een websitebezoeker uitvoert. Een lage CTR kan ervoor zorgen dat jullie webpagina lager gaat scoren in de zoekresultaten.
Een handig hulpmiddel om te onderzoeken in hoeverre er wordt doorgeklikt vanuit de Google zoekresultaten, is de zoekanalyse van Google Search Console. Hiermee krijg je bijvoorbeeld inzicht in de gebruikte zoekopdrachten, het aantal vertoningen van webpagina’s, de positie in de zoekresultaten en het totale aantal klikken.
Uit een onderzoek uit 2019 van Backlinko en Clickflow, waarin maar liefst 5 miljoen Google zoekopdrachten werden geanalyseerd, blijkt dat doorklikpercentages meetbaar zijn. De 10 belangrijkste resultaten van dit onderzoek zetten we op een rij:
Veel van deze onderzoeksresultaten zijn te herleiden naar werkzaamheden voor zoekmachine optimalisatie. Ben je nog niet thuis in de wereld van zoekwoorden en SEO, begin dan bij de SEO Yoast handleiding.