Zó schrijf je een SEO-proof tekst

Photo Geschreven door Sanne Jorna

Misschien herken je het wel: je schrijft een goede tekst, maar de website bezoekers blijven weg. Het schrijven van een goede tekst geeft helaas niet meteen garantie op een hoge ranking in zoekmachines. Om organisch verkeer naar de website te trekken, moeten jullie verder kijken dan alleen een kwalitatief goede tekst. In dit artikel gaan we dieper in op het schrijven van een goede SEO-tekst en een complete SEO-strategie. We geven tips om jullie online zichtbaarheid te vergroten door middel van SEO-proof teksten.

Een SEO-proof tekst schrijven

Search Engine Optimization (SEO), ofwel zoekmachine-optimalisatie, gaat over het verbeteren van de organische ranking van jullie website in zoekmachines. Met het schrijven van een SEO-tekst bedoelen we op zo’n manier schrijven dat het bijdraagt aan een hogere ranking in Google. Daarnaast is een goede SEO-tekst afgestemd op de doelgroep. Het verhogen van het aantal bezoekers naar de website is namelijk minder waardevol, als dit geen mensen zijn die uiteindelijk jullie product of dienst af willen nemen. Het gevolg van kwalitatieve bezoekers trekken is een hogere Click-Through-Rate (CTR) en dus meer interacties, conversies en omzet.

Kwalitatieve bezoekers zorgen op lange termijn voor meer interacties, conversies en omzet.

Met een goede SEO-strategie kun je dus een waardevolle bijdrage leveren aan het salesteam. Wel is belangrijk om te vermelden dat dit een lange adem nodig heeft. SEO vergt veel tijd en optimalisaties. Een Google ranking kan niet van de één op de andere dag veranderen. Gaan jullie serieus aan de slag met het schrijven van SEO-teksten, ga dan uit van een langetermijnstrategie.

Begin bij de doelgroep

Om een goede tekst te kunnen schrijven, moeten jullie weten voor wie de tekst geschreven wordt. Leer de doelgroep kennen en kom erachter welke zoekvragen zij hebben. Tegen welke problemen lopen zij aan in jullie vakgebied? Welke informatie missen ze om het product te kunnen kopen? Bekijk de zoekintentie bijvoorbeeld door middel van een zoekwoordonderzoek. Gebruik bijvoorbeeld de handige SEO-tool SEMrush. Kies na het onderzoek niet automatisch voor het zoekwoord met het meeste volume, maar kies keywords die het beste aansluiten bij de vraag van de doelgroep.

Door in te spelen op de twijfels en zoekvragen van de doelgroep, nemen jullie pijnpunten weg. Overtuig hen met relevante informatie.

Besteed aandacht aan leesbaarheid

Wanneer jullie starten met schrijven, is leesbaarheid een relevante factor. Met leesbaarheid bedoelen we het gemak waarmee je een tekst kunt lezen. Denk bijvoorbeeld aan zinslengte, het gebruik van jargon, witruimte, de juiste zinsopbouw en tussenkopjes. Houd zinnen kort en schrijf niet te ingewikkeld. Begeleid lezers door een tekst, zodat ze willen blijven lezen. Om de leesbaarheid van een tekst te controleren, kunnen jullie bijvoorbeeld de Yoast SEO plug-in gebruiken in WordPress.

Bedenk daarnaast een sprekende titel en inleiding. Zet het focus zoekwoord zo veel mogelijk vooraan in zowel de titel, de inleiding, de meta-description en de URL. Gebruik synoniemen van het zoekwoord in de rest van de tekst, om leesbaarheid te behouden.

Yoast SEO

Voor het optimaliseren van een tekst op basis van een zoekwoord, is Yoast de meest gebruikte tool in WordPress. In deze tool vul je een focus keyword in en de bijbehorende SEO-titel en meta-description.

Deze onderdelen moeten aan een aantal eisen voldoen om de tekst te optimaliseren voor de zoekmachines.

Pagina-titels

Zorg dat iedere pagina een unieke paginatitel heeft en houd daarbij rekening met SEO -optimalisaties die hierop toegepast kunnen worden:

  • 66-70 tekens;
  • Zet het zoekwoord zo ver mogelijk naar voren;
  • Gebruik geen dubbele titels. 

De titel wordt weergegeven als klikbare kop op de zoekresultatenpagina en dient een nauwkeurige en beknopte beschrijving te geven van de inhoud van de pagina. Daarnaast wordt de titel ook bovenin de webbrowser weergegeven. Een goede paginatitel kan een positieve bijdrage leveren aan de CTR (Click Through Rate) van een zoekresultaat. 

Meta-descriptions

Het is van belang om voor iedere pagina een unieke meta-description te schrijven en daarbij rekening te houden met SEO-optimalisaties die hierop toegepast kunnen worden:

  • 135-160 tekens;
  • Zet het zoekwoord zo ver mogelijk naar voren;
  • Eindig de meta-description met een CTA (Call-To-Action);
  • Gebruik geen dubbele meta-descriptions;
  • Zorg voor meta-descriptions die de aandacht trekken; 
  • Laat de meta-descriptions opvallen ten opzichte van de concurrentie.

Koppen

De H1-tag is de belangrijkste kop van de pagina die bovenaan staat. Deze tag geeft Google een idee waar de tekst over gaat. Gebruik zoekwoorden in de H1-tag. Houd daarbij rekening met de SEO optimalisaties voor de H1-tag:

  • Gebruik maar één H1-tag per pagina;
  • Probeer ervoor te zorgen dat de H1 zover mogelijk bovenaan de pagina staat;
  • Zet het zoekwoord zover mogelijk naar voren;
  • Zorg voor een unieke H1-tag; gebruik niet dezelfde kop op verschillende pagina’s.
  • Gebruik daarnaast H2’s en H3’s voor een logische structuur in de tekst.

Zorg voor interne én externe links

Google ziet een tekst als meer waardevol wanneer de inhoud zowel interne als externe links bevat. Door een sterke interne linkstructuur op te bouwen, geven jullie bij Google aan welke pagina’s het belangrijkste zijn. Ook helpt het bezoekers door de website te navigeren.

Externe links, ofwel backlinks, zijn links vanuit andere websites naar jullie site. Dit straalt autoriteit uit naar Google: blijkbaar zijn jullie pagina’s relevant genoeg om te benoemen voor anderen. Probeer te bouwen aan een organisch backlinkprofiel. Dit zijn backlinks waar jullie niet voor betalen, maar op een natuurlijke manier verkrijgen. Ook hier staat het schrijven van waardevolle content dus weer voorop. SEMrush kan helpen met het opbouwen van backlinks. De tool geeft aan welke backlinks goedscorende pagina’s hebben. De bijbehorende anchors worden getoond, voor extra informatie over het onderwerp. Wanneer jullie weten waarom mensen backlinks gebruiken, kun je inspelen op die specifieke onderwerpen.

Gebruik een Call-To-Action (CTA)

Een Call-To-Action (CTA) is een knop waardoor bezoekers aangemoedigd worden om een bepaalde conversie uit te voeren. Door op elke pagina een relevante CTA te zetten, neem je bezoekers aan de hand mee naar het einddoel. Roep de bezoeker letterlijk op tot actie. Dit kan bijvoorbeeld een download, offerteaanvraag of een aankoop zijn. Belangrijk is om de juiste CTA op de juiste plek te zetten. Bekijk het doel van de pagina en de bijbehorende customer journey van de doelgroep. Bedenk welke volgende stap een bezoeker zou willen zetten. Schrijf een korte, activerende tekst voor de CTA en geef de button een afwijkende kleur. Zo valt de knop op.

Samengevat moeten jullie bij het schrijven van een goede SEO-tekst rekening houden met een aantal factoren:

  • De doelgroep en de bijbehorende zoekvragen
  • Het schrijven van kwalitatieve en relevante content
  • Leesbaarheid
  • Het strategisch gebruiken van het zoekwoord in de tekst
  • Interne linkstructuur
  • Natuurlijke backlinks
  • Het gebruik van een activerende CTA
Wil je maandelijks op de hoogte worden gehouden? Abonneer op onze nieuwsbrief
Photo
Sanne Jorna Content marketeer
Blogs
Content Marketing: Wat is het en wat levert het op?
Blogs
Genereer betere leads door middel van een marketing- en salesfunnel
WhatsApp