Innovatie, trends en ontwikkelingen

Het internet staat nooit stil. Nieuwe technieken, online trends, veranderende behoeften en grillige zoekmachines zorgen ervoor dat het wereldwijde web constant in beweging is. Voor bedrijven die online succes nastreven, betekent dat tegelijkertijd een uitdaging en een kans.

Blijf je concurrenten een stap voor

De dynamiek van het internet is een uitdaging omdat een website nooit af is: er kan altijd iets beter. Daar komt marketingkennis en -budget bij kijken. Maar bedrijven die bereid zijn in online trends en ontwikkelingen te investeren, kunnen op een concurrentievoordeel rekenen. Momenteel spelen er trends op het gebied van mobiele apparaten, de klantbeleving, veiligheid en privacy. 

Rich snippets

Google verrijkt zoekresultaten steeds vaker met extra informatie: review-sterren, een video-screenshot of een productprijs. Deze rich snippets vallen op en kennen een hoge doorklikratio (CTR). Voor jullie als bedrijf of instelling is het dan ook interessant om als rich snippets bovenaan de zoekresultaten te staan. Dat vereist de nodige SEO-inspanning van jullie kant, maar betaalt zich uit in relevante bezoekers en conversies.

Mobiele bezoekers

De laatste jaren is het aandeel van mobiele bezoekers snel gegroeid. Mensen pakken steeds vaker hun smartphone om naar antwoord op een vraag te zoeken. Hoe mobiel-vriendelijk zijn jullie? Een mobiele site is niet meer van deze tijd – zorg liever voor een responsive site die mobiel dezelfde uitstraling heeft als op de desktop. Google beloont je met hogere rankings.

Personalisatie

We worden allemaal overspoeld met informatie. In dit overvolle medialandschap is het lastig voor een bedrijf om op te vallen. Door jullie uitingen te personaliseren, trek je de aandacht van potentiële klanten. Segmenteer de contactlijsten op basis van gedrag, noem bezoekers bij naam en richt advertenties niet langer tot iemand die het product al gekocht heeft. 

Customer journey

De customer journey is de weg die een bezoeker aflegt van uitdaging naar oplossing. Dat geldt net zo goed voor het kopen van een product als het solliciteren op een vacature. Door deze klantreis in kaart te brengen, wordt duidelijk waar de obstakels of knelpunten zijn. Die kun je vervolgens aanpakken om de conversie te verhogen.

Marketing automation

Marketing automation is het geautomatiseerd volgen en beoordelen van leads. Wanneer een bezoeker een bepaalde actie op jouw website onderneemt die overeenkomt met een trigger die jij had ingesteld, wordt er bepaald wat er met de bezoeker moet worden gedaan. Geheel geautomatiseerd. Een voorbeeld hiervan is een whitepaper-download die wordt aangeboden wanneer iemand langer dan één minuut een bepaalde blogpost leest. Of een score toekennen aan een bezoeker die een bepaald niveau in een funnel bereikt.

Remarketing

Remarketing is een online marketing-techniek waarmee je eerdere bezoekers van je site opnieuw benadert met gerichte advertenties. Dat kan via Google Ads, maar ook in de social media. De schok van herkenning die zo’n advertentie teweegbrengt, zorgt voor verrassend hoge click through rates (CTR). Met remarketing kun je eerdere afhakers alsnog tot klanten converteren.

AVG-compliance

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verplicht bedrijven ertoe om de persoonsgegevens van gebruikers met zorg te behandelen. Je moet kunnen verantwoorden waarom je bepaalde informatie vraagt en dient het beveiligd op te slaan. Een cookiemelding, een privacyverklaring en algemene voorwaarden zijn ook verplicht. AVG-compliance voorkomt hoge boetes, die de Autoriteit Persoonsgegevens kan uitdelen, en reputatieschade.

Customer experience

Een van de belangrijkste online trends is de klantervaring. Wist je dat klanten bereid zijn tot 17% méér te betalen voor een bedrijf dat een prettige customer experience biedt? Inderdaad: prijs en kwaliteit zijn lang niet meer de enige factoren die een aankoop bepalen. De klantervaring die jullie bieden, begint bij het allereerste contactmoment, en eindigt bij de laatste interactie, bijvoorbeeld after-sales. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om deze ervaring zo positief mogelijk te maken.

SSL-certificaat

Een SSL-certificaat versleutelt de gegevens die tussen gebruiker en website worden gedeeld. Dit is niet alleen relevant voor websites met formulieren of andere punten waarop persoonsgegevens worden verwerkt. Ook Google stelt dit min of meer verplicht. De Chrome-browser geeft namelijk een waarschuwing en blokkeert een website wanneer deze niet over een SSL-certificaat beschikt.

DDoS-beveiliging

Distributed Denial of Service (DDoS) is erop gericht om websites trager te maken of te laten crashen. Lang niet alleen overheidsinstellingen of multinationals zijn het slachtoffer van  DDoS-aanvallen; ook MKB’ers lopen dit risico. Een degelijke website dient daarom bestand te zijn tegen dit digitale vandalisme. De keuze voor een hostingprovider speelt daar een belangrijke rol in.

Multisite-netwerk

Met WordPress heb je de mogelijkheid om in enkele klikken een duplicaat van je site te maken. Deze schaalbaarheid is ideaal voor bedrijven die voor elke vestiging een vergelijkbare site willen. WordPress Multisite stelt jullie in staat om vanuit één WordPress-dashboard al deze sites te beheren, waarbij je verschillende rollen aan verschillende gebruikers kunt toekennen.

Benieuwd of bezoekers jullie website als prettig ervaren? Download gratis checklist
Blog
Ga voor een dynamische WordPress-website met de ACF plug-in
Blog
Digitale toegankelijkheid voor meertalige websites