Website laten maken
Overzicht
Geschreven door Anouk van Iersel, 01 april 2024

Website briefing schrijven: zó doe je dat [+ checklist en template]

De bestaande website moet op de schop. Een nieuwe succesvolle website ontstaat niet zomaar; een internetbureau heeft er goede input voor nodig. Over waarom jouw briefing zo volledig mogelijk moet zijn, hebben we eerder geschreven. Ook hebben we een aantal handige documenten ter beschikking gesteld. Download ze hieronder:

De ene website briefing is de andere niet

Als internetbureau hebben we al heel wat briefings voorbij zien komen. De vorm en inhoud verschilt sterk, wat ons doet vermoeden dat er nogal wat onduidelijkheid bestaat over de perfecte website briefing. Daarom willen we je op deze pagina op weg helpen.

Met een website briefing vertel je bureaus wat je nodig hebt en wat je van hen verwacht. Dit helpt om te zien of jullie goed kunnen samenwerken. In de briefing staat wat belangrijk voor je is in een online partner. Het doel is om te kijken of een internetbureau goed bij je past, voordat je verder gaat praten en een keuze maakt. Wij hechten, buiten de gewenste functionaliteiten, enorm veel waarde aan het soort bureau waar je naar op zoek bent. Je gaat voor een lange tijd samenwerken. Je kunt deze informatie het beste naar drie verschillende bureaus sturen.

De ideale website briefing zoals wij die voor ons zien, bestaat uit zes onderdelen of hoofdstukken – van inleiding tot budgetindicatie. In onze whitepaper nemen we ze één voor één met je door, waardoor je van begin tot eind een leidraad hebt voor het opstellen van jouw website briefing. Onderstaand zie je alle onderdelen die we in een duidelijke briefing mee zouden nemen:

  • Inleiding
    • Beschrijving organisatie
    • Markt en doelgroep
    • Huidige situatie
    • Sterke punten
    • Verbeterpunten
    • Doelstellingen en ambities
  • Uitgangspunten
    • Stijlrichting en ontwerp
    • Beheer en beheerdersrollen
    • Vindbaarheid in zoekmachines
    • Laadsnelheid
    • Beveiliging
    • Cross-browser ondersteuning
    • Online marketing
    • Responsive
    • Beheer, onderhoud en support
  • Technische functionele eisen
    • Netwerk van websites
    • Meertaligheid
    • Toegankelijkheid voor gebruikers met beperking
    • Contentmigratie
    • Koppelingen
  • Presentatie-eisen
    • Vorm en inhoud
    • Locatie
    • Tijdsduur
    • Beslissers
  • Planning
    • Beslissingstraject
    • Selectiecriteria
    • Projectplanning
  • Budget-indicatie
    • Budget voor project
    • Budget voor optimalisatie
    • Budget voor online marketing
Website briefing om een goede website te maken

Inleiding

Allereerst wil je kandidaat internetbureaus de mogelijkheid bieden om in jouw huid te kruipen. Op die manier begrijpen ze jouw wensen en eisen stukken beter, wat resulteert in een partner die actief meedenkt en maatwerk oplossingen biedt. Ook sluit het uiteindelijke resultaat –de nieuwe website– dan beter aan bij jouw propositie, wat weer tot betere conversies leidt. Geef aan wat er in de huidige website niet naar wens werkt, of als jullie op het moment de huidige doelstellingen niet behalen.

In het inleidende stuk van je briefing vertel je dan ook bondig over jullie organisatie. Wat voor bedrijf of instelling zijn jullie? Wat is jullie missie en visie en wat zijn de doelstellingen, vooral als het gaat om jullie online aanwezigheid? Hoeveel organisch verkeer hebben jullie op de huidige website? Wie zijn de concurrenten en wat onderscheidt jullie? Het is belangrijk dat bureaus zich verdiepen in jullie organisatie en meer te weten willen komen. Hoe meer informatie, hoe beter!

Uitgangspunten

In dit gedeelte van de website briefing vertel je welke aandachtspunten er zijn. Het gaat dan niet om keiharde, meetbare eisen, maar eerder om algemene randvoorwaarden die voor jullie vanzelfsprekend zijn. Dit is waardevolle informatie voor het maken van je nieuwe website en het behalen van je doelen.

Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat een website zoekmachinevriendelijk moet zijn, makkelijk te beheren moet zijn met verschillende rollen voor de medewerkers, voorbeelden van websites en dat je goede beveiliging wil.

Zorg ervoor dat je duidelijk maakt waar de website voor bedoeld is. Door een goede briefing te geven aan een kandidaat internetbureau, kunnen zij je een goed advies geven. Het is belangrijk om duidelijke afspraken op papier te zetten om teleurstelling in de toekomst te voorkomen.

Technische eisen

De hardere, functionele eisen verdienen een eigen hoofdstuk. Je vertelt hier hoeveel websites je nodig hebt, of je versies in meerdere talen wilt, welke hosting je belangrijk vindt, met welke externe systemen je een koppeling wenst en of je de site toegankelijk wilt maken voor mensen met functiebeperkingen.

Sommige internetbureaus kiezen voor standaard oplossingen, zoals Elementor of Webflow (templates). Hiermee krijg je jouw website in de nieuwe huisstijl sneller en goedkoper online, echter is de kans kleiner dat je complexe koppelingen op een later moment goed in kan bouwen.

Goede beveiliging en onderhoud wordt vaak onderschat. Elke dag worden er veel verschillende soorten aanvallen uitgevoerd. Dat is een goede reden om je nieuwe website goed te beschermen. Een website heeft continu onderhoud nodig om de veiligheid en snelheid te garanderen. Om je te ontzorgen kan de juiste partij dit voor je regelen. Vraag jezelf af of je dit zou willen. Laat je de hosting door een andere partij doen? Welke functionaliteiten hebben meer zorg nodig om dit altijd up-and-running te houden?

Ook kun je hier vertellen wat jouw eisen zijn met betrekking tot contentmigratie: wil je (een deel van) de huidige content naar jouw nieuwe website(s) migreren, of ga je nieuwe content aanleveren? Dit kan een grote rol spelen in de planning en het uiteindelijke budget. Het laten maken en plaatsen van de content door een internetbureau kan je interne marketingteam flink ontlasten. Je hebt hiervoor wel een groter budget nodig en het kan zijn dat zij ‘content technisch’ andere keuzes maken.

Het kan moeilijk zijn om een goede briefing voor je nieuwe website op te schrijven. We hebben alles klaargezet wat je nodig hebt: whitepaper (informatie en uitleg), checklist, template (.docx).

Anouk van Iersel

Behaal je doelen voor een nieuwe website

Presentatie-eisen

Het mooie van een website briefing is dat de klant koning is. Jij hebt de touwtjes in handen en mag de voorwaarden stellen – vergelijk het met een aanbesteding voor een bouwproject. En tot die voorwaarden in jouw briefing behoren ook de eisen die je aan de presentatie of pitch van het internetbureau stelt.

De presentatie kan online gehouden worden, maar je kunt ook mensen uitnodigen op locatie. Hoe lang dient deze te duren? Welke inhoud verwacht je? Wat voor vergoeding biedt je de webbouwer voor de genomen tijd en moeite?

Planning

Het is voor het internetbureau ook belangrijk om te weten welke deadlines je voor de verschillende doelen in gedachten hebt. In verband met andere lopende opdrachten kunnen de webbouwers zien of jouw project haalbaar is. Het is hierbij voor beide partijen prettig als je wat speling creëert, voor het geval een technische uitdaging of het aanleveren van content een vertraging oplevert.

Het gaat hier niet alleen om de planning van het project, maar ook van de beslissing of de selectiecriteria. Het internetbureau gaat tijd en moeite steken in de presentatie. Het is dus geen probleem om transparant te zijn.

Budget-indicatie

Een ander item dat belangrijk is voor internetbureaus, is het beschikbare budget. Niet altijd is er een reëel budget voorhanden en soms wordt een bureau tot de grenzen van zijn creativiteit gepusht om de gewenste oplossingen te implementeren. In andere gevallen is er meer dan voldoende budget voorhanden en hoeft dat niet in zijn geheel worden aangesproken. Het is goed als er een range meegestuurd wordt. Zo weet iedereen meteen waar ze aan toe zijn.

Hoe dan ook, het is verstandig om dit budget uit te splitsen naar het eenmalige bedrag voor het updaten of bouwen van de nieuwe website; het doorontwikkelingstraject; en de (eventuele) online marketing. Mocht het nodig zijn, dan heb je de mogelijkheid om dingen te schrappen.

Tot slot

Als je hard werkt aan een duidelijke uitleg voor je website, kunnen er toch nog vragen zijn. Sommige functionaliteiten hebben wat meer voeten in de aarde. Het is slim om aan het einde te zeggen dat ze vragen mogen stellen. Dan weet iedereen hetzelfde en is het eerlijk voor alle bedrijven die je vraagt om te helpen. Je kunt de vragen en de antwoorden die je geeft aan iedereen geven.

Aan de slag voor een succesvolle nieuwe website!

Als het goed is, heb je al een goed beeld gekregen van alle onderwerpen. Het is belangrijk dat je het bureau kiest dat je het prettigst vindt. Dit helpt je om verschillende internetbedrijven goed met elkaar te vergelijken. Maak het jezelf makkelijker en download nu onze kant-en-klare downloads:

Ben je klaar? We kijken graag met je mee of alles duidelijk of compleet is. Stuur je document naar [email protected]. Je krijgt snel advies van een expert in internetmarketing die al sinds 2006 ervaring heeft. Hopelijk kunnen jullie de nieuwe website snel op sociale media delen!