Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Het laten bouwen van een nieuwe site gaat niet over één nacht ijs. Wanneer je eenmaal de keuze hebt gemaakt om voor een nieuwe website te gaan, beginnen de dilemma’s pas echt. Ik neem je mee in de 5 belangrijkste keuzes die je gegarandeerd moet maken in het proces naar een nieuwe website.
Wil je een nieuwe website laten bouwen, dan heb je zelf waarschijnlijk al een wensenlijstje gemaakt. Je hebt misschien al een idee hoe de huisstijl eruit moet komen te zien of welke functionaliteiten de website moet krijgen. Maar hoe dan verder? Stel jezelf de volgende 5 vragen om uiteindelijk te kiezen tussen verschillende internetbureaus.
Een website of webshop kan op allerlei verschillende platformen gebouwd worden. Wanneer je een nieuwe website wil laten bouwen, is de kans groot dat je meerdere systemen overweegt. Wat de juiste keuze is, hangt volledig af van jouw huidige situatie en wensenlijstje.
De meeste webshops draaien op WooCommerce (onderdeel van WordPress), Shopify, Magento of Contao. Een aantal voorbeelden van contentmanagementsystemen (CMS) voor websites zijn WordPress, Drupal, Joomla, Craft, Sitecore, Umbraco, TYPO3 en Sitefinity.
Een aantal factoren die platformen van elkaar onderscheiden:
Elk platform heeft een programmeertaal als basis. De programmeertaal is de taal waarin de opdrachten voor een computer zijn uitgeschreven. Webdevelopers gebruiken een van die talen om een website te ontwikkelen. Je kiest voor een programmeertaal op basis van het doel van de website.
WordPress draait bijvoorbeeld op PHP. Waarschijnlijk heb je al eerder van WordPress gehoord; dit is het meest gebruikte platform. Wereldwijd draait zo’n 40% van alle websites op WordPress. Dit wil niet zeggen dat WordPress automatisch de juiste keuze is voor elk bedrijf. Laat je adviseren en maak een keuze op basis van jouw eisen en wensen.
Wil je een website integreren met systemen van Microsoft, dan heb je met .NET een voorsprong. Richt je je meer op Android mobiele applicaties, dan kun je kiezen voor Java. Wordt er veel backend werk toegepast, voor data science bijvoorbeeld, dan kan er zelfs voor de nieuwe taal Python gekozen worden. Er is dus veel mogelijk; vraag een expert om hulp.
De licentiekosten per platform kunnen aardig verschillen. Een licentie is een vergunning om een bepaald computerprogramma te mogen gebruiken. Je kunt verschillende soorten licenties kopen: elk platform biedt een eigen servicepakket aan. Zo worden de kosten bepaald aan de hand van de rechten van de gebruiker. Logischerwijs brengt een uitgebreid pakket hogere kosten met zich mee. Of je voor het gebruik van de software licentiekosten moet betalen, ligt eraan of het platform open of closed source is.
Bij een open source platform kun je in de toekomst de broncode kopiëren naar een nieuwe site. Het gebruik van de software is vaak gratis en je betaalt alleen voor de implementatie en voor de onderhoudskosten bij een internetbureau. Het grootste voordeel van een open source platform, is dat een grote groep mensen toegang heeft tot het mee ontwikkelen van het platform. Een open source platform groeit daardoor mee met de ontwikkelingen in de technische online wereld.
Bij een closed source platform betaal je eenmalige licentiekosten om gebruik te mogen maken van de software. Vervolgens betaal je een jaarlijks bedrag voor updates, onderhoud en support.
Een website kun je laten bouwen door op maat gemaakte oplossingen of met standaardthema’s en plug-ins. Ook een combinatie is mogelijk: het ligt er maar net aan waar je naar op zoek bent. WordPress is een van de weinige platforms die op grote schaal gratis plug-ins en thema’s aanbiedt. De meeste platforms werken alleen met goed maatwerk. Hier is een internetbureau voor nodig.
Hulp nodig bij de keuze van het juiste CMS? Download gratis onze CMS keuzehulp!
Afhankelijk van het platform kan een website met een standaardthema gemaakt worden, of door middel van maatwerk. Wanneer je alleen een standaardthema gebruikt, kun je dat eigenlijk zelf installeren en configureren. Daar heb je geen internetbureau voor nodig. Zo’n standaard-thema is goedkoper dan maatwerk: je gaat er zelfstandig mee aan de slag.
Een standaardoplossing is goedkoper, maar wat we vaak zien is dat het niet voldoende is om een professionele website goed te laten werken. Standaardthema’s bieden namelijk geen oplossingen voor snelheid, stabiliteit en beveiliging. Ook is het gebruik van deze templates minder toekomstbestendig – het past mogelijk niet bij jullie lange-termijn visie. Al met al zijn de mogelijkheden dus beperkt.
Een maatwerk website laten bouwen kan in je eigen huisstijl, passend bij de online marketing doelen. Het is volledig uniek. Daarnaast is op het gebied van stabiliteit, beheer, privacy, laadsnelheid, beveiliging en digitale toegankelijkheid maatwerk vaak vereist om een professionele website te kunnen bouwen.
Al met al raden we aan om zowel standaard- als de maatwerkoplossingen mee te nemen in je keuze. Een mix van deze twee is ook mogelijk. Ook hier geldt: vraag een specialist om hulp.
Alvorens je offertes gaat opvragen bij potentiële partners, is het handig om een idee te hebben van wat je budget is. Vaak is het lastig om te bepalen wat een redelijk bedrag is. Bedenk daarom hoeveel waarde je hecht aan online en wat het op kan leveren voor het bedrijf. Vaak is dat meer dan je denkt. Je hebt niet alleen een mooi visitekaartje, maar een goedwerkende website trekt ook relevante bezoekers waaruit je meer omzet kunt genereren.
Ook werkt een nieuwe website kostenbesparend doordat, bijvoorbeeld, de druk op de klantenservice afneemt. Met een professionele website kunnen werknemers bijvoorbeeld efficiënter werken. De website is de tool voor marketeers en staat in dienst van afdelingen als Sales en HR. Zo bespaar je op verkoop- en wervingskosten.
Je kunt een budgetindicatie maken aan de hand van een percentage van de omzet. Het percentage wat jullie besteden aan de website en alle overige marketingactiviteiten samen, moet in verhouding zijn. Zo haal je het maximale uit een investering.
Sinds 2008 worden elk half jaar marketing managers uit de VS ondervraagt over hun marketingbudget in de CMO Survey. Er wordt hen ook gevraagd hoe het marketingbudget zich verhoudt tot het totale budget van het bedrijf. Uit de resultaten blijkt dat het percentage voor het marketingbudget al jaren schommelt rond de 11%, bij zowel B2B- als B2C-bedrijven. Uit de laatste cijfers van februari 2021 blijkt dat het marketingbudget als percentage van de inkomsten 13,2% bedraagt.
Vind je het lastig om een budgetindicatie te maken, zet het marketingbudget dan op ongeveer 8-10% van de omzet. Dan zit je gemiddeld gezien goed. Bedenk: het marketingbudget gaat niet alleen om online marketinginspanningen, maar ook om offline marketing zoals brochures of evenementen.
Meer weten over website kosten? Download gratis de whitepaper ‘wat kost een website?’.
De online wereld is constant in beweging. Dat biedt kansen voor nieuwe internetbureaus. Maar bedenk wel: hoe langer een bureau bestaat, des te meer veranderingen en technieken de specialisten hebben doorlopen. Zo’n bureau bestaat nog steeds dankzij de creativiteit en het aanpassingsvermogen. Dat vergroot dus ook de kans dat zo’n bureau in de toekomst nog bestaat, wanneer je support nodig hebt voor je nieuwe website.
Daarnaast wil je een partner die de tijd heeft om je te helpen bij vragen of problemen. Transparantie en direct contact is daarbij belangrijk. Check bijvoorbeeld voor een eerste kennismaking hoe snel je reactie terugkrijgt. Duurt het dagen om te reageren op jouw eerste toenadering, dan is dat een slecht voorteken.
Wil je overtuigd zijn van de professionaliteit van een partij? Klantbeoordelingen kunnen je veel vertellen. Check de (online) reviews en ga op zoek naar cases van het bedrijf. Zo krijg je een beeld van de eerdere bedrijven waarmee een aanbieder heeft samengewerkt én lees je de eerlijke mening van vorige opdrachtgevers.
Maak gebruik van onze beoordelingsmatrix om het juiste internetbureau voor jullie te selecteren!
Het laten bouwen van een website is vaak een traject wat enkele maanden duurt. Het is in die tijd prettig om te werken op een manier die jou aanspreekt. Elk bedrijf werkt met een andere aanpak. Kies de methodiek die het beste past bij het bedrijf.
Veelvoorkomende methoden zijn Agile, Scrum en Waterfall. Deze lichten we kort toe.
Bij de watervalmethode worden eerst alle eisen en wensen in kaart gebracht voordat een team van specialisten gaat beginnen. De ontwikkeling van een website gaat bij deze methode door een aantal fasen. Het zorgt voor een concrete benadering van het complete project. Zo begin je bij de analyse. Vervolgens komt er een basisontwerp, een technisch ontwerp, de ontwikkeling ervan, de testfase, de migratie en uiteindelijk de livegang. Wanneer de website live is gegaan, kom je in de fase van beheer en onderhoud. Per fase is duidelijk wat er moet gebeuren en projectmanagers houden de voortgang in de gaten.
De agile methode is een overtuiging die ervoor zorgt dat een bedrijf flexibel opereert. Er wordt vanuit kleine, zelfsturende teams zelfstandig gewerkt. De teams interacteren met elkaar waardoor, gedurende het proces, de eisen en wensen voor de nieuwe website duidelijk worden. Hierdoor is de totale duur van het project korter en er is minder administratie nodig. Ook de opdrachtgever is gedurende het gehele proces intensief betrokken.
De scrum methode valt onder de Agile methode. Dit is een flexibele manier van ontwikkeling. Binnen een multidisciplinair team wordt er in korte sprints van 1 tot 4 weken gewerkt aan een project. Dit team bestaat uit een product owner, scrum master en de developers. Samenwerking is erg belangrijk en er is continu overleg. Wijzigingen kunnen in deze methode dus snel doorgevoerd worden, doordat doorlopende feedback mogelijk is. Het project wordt opgedeeld in kleine, overzichtelijke stappen en fouten worden sneller ontdekt.
We leggen de voor- en nadelen van elke werkwijze verder uit in de gratis whitepaper: aanpak en werkwijze van internetbureaus.
Wanneer een website eenmaal live is gegaan, zul je eraan moeten blijven werken. Een website is namelijk nooit af. Bij het kiezen van de juiste aanbieder is het daarom verstandig om na te gaan hoe het natraject eruit ziet. Zo zijn er webbouwers die alleen de website ontwikkelen en geen natraject aanbieden. Maar er zijn ook partners die bijvoorbeeld optimalisaties doorvoeren door middel van een strippenkaart. In dat geval geef je zelf aan wanneer je een vraag of probleem hebt. Een andere methode is actieve doorontwikkeling. Dit is een actieve samenwerking waarbij beide partijen meedenken over het verbeteren van de website. Zo blijf je de website alsmaar optimaliseren en bouw je aan online marketing.
Voor alle keuzes geldt: er is geen goede of foute optie. Ga je een nieuwe website laten bouwen, kijk dan naar jouw eigen wensen. Het is van belang om na te gaan wat past bij het bedrijf, de huidige situatie en de toekomstvisie. Schrijf een website briefing en baseer de keuze op basis van professioneel advies.