Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Als je in marketing werkt, klinkt Google Trends je vast bekend in de oren. Op blogs en in tweets zie je af en toe een screenshot van deze tool die het zoekgedrag van internetgebruikers blootlegt. En jaarlijks komt Google met Year in Search: een overzicht van de meest ingetikte zoektermen. Leuk om te delen, maar doe je er verder iets mee?
In deze blogpost bekijken we Google Trends aandachtig. Je ziet hoe je deze tool gebruikt om ontwikkelingen te ontdekken binnen jullie nichemarkt. Ook zie je welke seizoensgebonden trends er bij jullie doelgroep spelen. Met deze gegevens stel je in relatief korte tijd een contentkalender samen voor de komende weken of zelfs maanden.
Google Trends is een gratis tool van Google die je inzicht geeft in de populariteit van zoekwoorden. Je krijgt hierbij een grafiek voor een gewenste periode en in een land van jouw keuze, bijvoorbeeld Nederland of België. De trendlijn geeft je een idee hoe belangrijk een zoekterm of onderwerp voor jouw doelgroep is.
Op de homepage van Google Trends kies je hoe je wilt zoeken. Als je al concrete ideeën hebt, kun je die in de zoekbalk bovenaan intikken. Heb je die nog niet, scroll dan eens naar beneden. Je krijgt een aantal voorbeelden van mogelijke zoekopdrachten te zien. Ook is er een overzicht van de zoektermen die op dit moment trending zijn. Google Trends werkt namelijk real-time.
In het zoekveld kun je zelf een zoekterm typen. Als je zelf een lijst met zoektermen hebt waarop je wilt ranken en nog geen content rond één of meerdere zoektermen hebt geschreven, is dat een logische aanpak.
Maar als je simpelweg wilt weten welke zoektermen interessant kunnen zijn voor nieuwe content, kun je ook zoeken op onderwerpen. Dat doe je ook via dat zoekveld. De autocomplete-functie van Google komt dan met gerelateerde onderwerpen.
Zodra je inzoomt op zo’n onderwerp, krijg je de welbekende grafiek. Daaronder staan gerelateerde zoektermen en onderwerpen. Deze kun je rangschikken op stijgend. Zo krijg je een overzicht van de zoektermen die de afgelopen tijd het meest in populariteit stegen. En dát is weer interessant als je content-ideeën zoekt.
Je kunt de tijdsperiode verkorten of verlengen om zo een beter beeld van trends te krijgen. Ook vemeldt Google bij veel landen de regionale interesse.
Wat mooi is aan Google Trends, is dat je de mogelijkheid krijgt om twee zoektermen of onderwerpen met elkaar te vergelijken. Zo zie je welke het meeste in trek is en of er een mogelijke kentering aan zit te komen.
Waar Google Keyword Planner je absolute cijfers geeft, houdt Google het bij relatieve nummers op een schaal van 1 tot en met 100. Je ziet hoe een zoekterm op dit moment scoort in vergelijking tot eerdere momenten, of hoe hij het zich vergelijkt met een andere zoekterm. Concreet zie je:
Google Trends, de naam zegt het al, legt trends en ontwikkelingen bloot. Dit is een handige tool voor content-professionals, maar zeker niet de enige. Sterker nog, je zult hem vaak in combinatie met Google Keyword Planner of een andere SEO-tool gebruiken. Want hoe trendy een zoekterm ook kan zijn, als er weinig zoekvolume is kan het slimmer zijn om een andere zoekterm te prioriteren.
1. Bekijk regelmatig nieuwe trends
Afhankelijk van de sector waarin jullie actief zijn, kun je bijvoorbeeld maandelijks of elk kwartaal de laatste trends checken. Surf hierbij volop naar de gerelateerde zoektermen en onderwerpen die Google Trends aanbiedt.
2. Maak een shortlist
Noteer de zoektermen die interessant lijken in een spreadsheet. Vergelijk ze onderling in Google Trends om te zien welke momenteel de grootste impuls heeft. Upload de zoektermen ook eens naar Google Keyword Planner om te zien of de absolute aantallen potentieel tonen.
3. Maak content-clusters
Vooral wanneer je een beginnende trend identificeert, kun je hier een grote slag mee slaan. Als deze binnen een grotere ontwikkeling past, bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie (AI) of het metaverse, kun je hier een hele content-cluster voor produceren. Zo bouw je de status van autoriteit op lang voordat jullie concurrenten wakker worden.
4. Haak in op seizoensgebonden trends
Bemerk je elk jaar een zoek-piek in dezelfde periode? Haak dan in op deze trends door tijdig, zo’n twee maanden vóór die piek, relevante content te plaatsen. Zo ga je er op tijd voor ranken.