Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Steeds meer bedrijven zetten in op digitale transformatie. En daar horen allerlei betrekkelijk nieuwe functies bij, zoals SEO-specialist, contentmarketeer, communitymanager en webanalist. Dit zijn stuk voor stuk andere takken van sport, maar ze hebben ook duidelijke overeenkomsten. De skills waar zulke professionals over moeten beschikken, bijvoorbeeld.
Er is een aantal vaardigheden waar iedere marketingmedewerker bij gebaat is. Sommige van deze zijn van een cv af te lezen, maar andere kunnen pas bij een sollicitatiegesprek naar boven komen.
Het digitale landschap is constant in beweging. De ene Google-update volgt de andere op, nieuwe social media schieten als paddestoelen uit de grond, advertentiemogelijkheden veranderen voortdurend, en nieuwe gadgets zorgen ervoor dat we anders met elkaar en met informatie omgaan.
De ideale marketingmedewerker zit bovenop dit soort ontwikkelingen. Hij verslindt tech-nieuws en leest blogs in zijn vakgebied. Dat vereist een actieve interesse in ontwikkelingen op het gebied van digitaal. Met andere woorden: een grote nieuwsgierigheid. Daarmee boort deze medewerker nieuwe kansen aan, waar jullie de concurrentie te slim af mee zijn.
Bij online marketing kun je allerlei zaken nauwkeurig meten. Met zo’n overvloed aan data kun je veel inzichten krijgen in de voorkeuren van je doelgroep. Over een langere periode genomen, kunnen deze gegevens interessante trends blootleggen. Daar is dan wel analytisch vermogen voor nodig: cijfers kunnen interpreteren.
Ook al heeft een marketeer verregaande kennis van zijn specialiteit, het is belangrijk dat hij ook bewust is van de andere disciplines en de impact daarop. Zo kan een communitymanager niet zonder een contentmarketeer, werken webanalisten en conversiespecialisten vaak samen, en is er drukke communicatie tussen SEO- en SEA-specialisten.
In plaats van een pure specialist, is de ideale marketingmedewerker van tegenwoordig bijna een heel team of een generalist met specialistische kennis. Dat kan trouwens op meerdere gebieden zijn!
Over communiceren gesproken: in marketing staat die vaardigheid centraal. Want hoe communiceer je naar de doelgroep jullie waarden en hoe creëer je een aanbod dat deze doelgroep niet kan weerstaan? Maar ook intern komen die communicatie-skills van pas. Bijvoorbeeld als de marketingmedewerker een gelikte presentatie wil houden of advies moet uitbrengen. Overtuigingskracht is onmisbaar. Zeker met alle rollen waar je mee te maken krijgt. Denk maar aan overleg tussen directie, IT- en juridische afdelingen.
Een bedrijf vertaalt zijn ambities naar doelstellingen. En om die doelstellingen te kunnen halen, moet een marketingmedewerker Key Performance Indicators (KPI’s) opstellen. Voorbeelden hiervan zijn de bounce rate, de conversieratio, de gemiddelde orderwaarde en het percentage terugkerende klanten. Bij het analyseren hiervan weet de marketingmedewerker waar hij op moet sturen om bij te dragen aan de bedrijfsdoelstellingen.
Het werk van een online marketeer ligt nooit stil. Tegelijkertijd liggen afleidingen in geen enkel werkveld zo erg op de loer als hier. Prioriteiten kunnen stellen, projecten opdelen in deelprojecten en de tijd goed plannen zijn belangrijk. Projectmanagement, dus. Marketeers die deze vaardigheid onder de knie hebben, krijgen meer gedaan en bereiken dus ook betere resultaten.
Online marketeers hebben enorm veel data tot hun beschikking. Op die manier kunnen ze de gevolgen van bepaalde veranderingen goed meten. En dat maakt het eenvoudiger om naar KPI’s toe te werken. Een marketeer in hart en nieren krijgt er een kick van om doelen te stellen en resultaten te verbeteren.
Als je de waslijst aan vaardigheden hierboven leest, vraag je je ongetwijfeld af waar je zo’n supermens vindt. En inderdaad, er is meer vraag naar deze personen dan er aanbod is. Deze krapte op de arbeidsmarkt bestaat trouwens niet alleen in de marketing, maar in veel sectoren en werkvelden.
Je moet dus met een dik pakket aan arbeidsvoorwaarden komen om zo iemand weg te lukken bij zijn huidige werkgever. Maar dan nog kan het veel moeite kosten om de juiste persoon te vinden. Als marketing belangrijk voor je is, maar niet je core-business, is het de vraag of het überhaupt wel lonend is om een hele marketingafdeling op te zetten.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over het probleem dat ontstaat wanneer deze persoon ooit weg gaat. Is dat het optuigen van zo’n marketingteam wel waard?
De oplossing is de handen ineenslaan met 2manydots. Wij zijn een internetbureau in Tilburg met een A-team aan specialisten. Professionals met een ware passie voor het vak en ruime kennis van aangrenzende marketingdisciplines. Samen met jullie werken wij aan een online marketingstrategie en ontzorgen jullie operationeel.
De kosten hiervan zijn vergelijkbaar met een halve FTE per maand. We overleggen voortdurend met jullie en sturen bij waar nodig, zodat we de gestelde KPI’s halen of zelfs overtreffen. Dat jullie marketing in handen is van een ervaren en kundig team, ontzorgt. Zo kunnen jullie je focussen op de core-business.