Wat niet mag ontbreken in jouw website-briefing

Met een website-briefing vertel je een internetbureau wat jullie wensen zijn omtrent een nieuwe website. In een eerdere blogpost vertelden we waarom een website-briefing zo belangrijk is. In deze blogpost willen we dieper ingaan op de inhoud van een website-briefing. Welke onderdelen mogen echt niet ontbreken in zo’n projectplan?

Dat het maken van een website-briefing tijd een aandacht kost, is een gegeven. Maar dat is het zeker waard, want het zorgt ervoor dat jullie op één lijn zitten met het internetbureau. En alhoewel er verschillen zullen blijven bestaan tussen de ene briefing en de andere, zijn er zaken die elke opdrachtgever in een briefing zou moeten zetten.

Voor wie is dit website briefing voorbeeld?

Niet iedereen die een nieuwe website wil, zal een website-briefing hoeven schrijven. De spreekwoordelijke bakker op de hoek zal in een gesprek met een internetbureau al snel zijn wensen duidelijk kunnen maken. Ook is de kans groot dat hij een bureau meer vrijheden geeft dan een middelgroot bedrijf of een (overheids)instelling. De website-briefing wordt dan ook vooral door laatstgenoemde partijen gebruikt.

Wat staat er in een website briefing document?

Als internetbureau doen we niets liever dan succesvolle websites bouwen. En dat succes begint bij een site waar de opdrachtgever zich helemaal in vindt: qua design, structuur, communicatiestijl, kleurgebruik, user experience (UX) en ga zo maar door. De website-briefing communiceert de verwachtingen op dat gebied.

Het is daarom beter om een projectplan te schrijven dat té volledig is, dan een briefing die op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden, of die vragen oproept. Naar onze mening zijn de volgende items daarom onmisbaar in een goede website-briefing.

Bedrijfsinformatie

In dit inleidende stuk vertel je over jouw organisatie, jullie product of service en jullie doelgroep. Je geeft het internetbureau op die manier de kans om jullie te leren kennen en mee te denken. Ook vertel je over jullie missie en toekomstvisie, waarbij het duidelijk wordt wat de taak van de nieuwe website is.

Uitgangspunten van het project

Hier vertel je welke algemene aandachtspunten er zijn, bijvoorbeeld laadsnelheid, een goede vindbaarheid in zoekmachines en een eenvoudig beheer. Hier kun je ook jouw ideeën over het webdesign kwijt. Heb je al schetsen van de structuur gemaakt of heb je voorbeelden gezien die jou aanspreken, sluit die dan bij.

Technische vereisten

In dit gedeelte van jouw website-briefing laat je weten welke harde, technische vereisten er zijn. Gaat het bijvoorbeeld om één website of om een netwerk van websites? Moet er worden gedacht aan toegankelijkheid voor mensen met een beperking? En wil je de website koppelen aan bijvoorbeeld jullie CRM-systeem?

Planning

Belangrijk voor een internetbureau is de planning die je in gedachten hebt. Als deze niet realistisch is, loop je de kans dat het internetbureau bij voorbaat afhaakt. Je kunt hier een plan met de mijlpalen en deadlines delen, maar bouw idealiter enige speling in voor het geval je een stap vergeet of één onderdeel uitloopt.

Budget

Hier laat je weten welk budget je gereserveerd hebt voor dit project. In feite is het project onder te verdelen in drie fases: de creatie van de website(s), de doorontwikkeling ervan en de online marketing.

Verwachtingen

Om verschillende internetbureau’s met elkaar te kunnen vergelijken, is het verstandig om je wensen m.b.t. de bedrijfspresentaties kenbaar te maken. Hoelang mag de presentatie duren, waar vindt de presentatie plaats en welke personen zijn er aanwezig?


Download gratis website-briefing template

Als specialisten in converterende websites merken we dat een complete briefing het verschil kan maken tussen online resultaten en keihard online succes. We raden je dan ook aan om tijd en aandacht te besteden aan jouw website-briefing. 

Met de lijst in deze blogpost kom je een eind, maar de precieze structuur met voorbeelden en tips vind je in onze whitepaper over website-briefings. Hier vind je ook een duidelijke uitleg van het waaróm van alle items die in jullie projectplan horen. Aangevuld met handige voorbeelden, die je snel kunt aanpassen naar jullie eigen situatie, is dit het website-briefing template dat je zocht.

Blog
Waarom is een strikt updatebeleid belangrijk?
Blog
Een website maken volgens een doordacht stappenplan: zó werkt dat