WordPress-website uitbesteden aan een internetbureau? 5 inzichten!

Als het tijd is voor een nieuwe WordPress-website, wil je de juiste beslissingen nemen. Je moet bijvoorbeeld een internetbureau kiezen wat past bij jouw eisen en wensen. Het is een behoorlijke investering en je wil er de komende jaren mee vooruit kunnen.

Dat je keuze voor dit beheersysteem (cms) valt, is niet gek: WordPress is marktleider en dankzij het open-source karakter constant verbeterd en uitgebreid. Het maakt het makkelijk om met een team een website te onderhouden omdat het gebruiksvriendelijk is. Ook scoren WordPress-sites standaard al behoorlijk goed in zoekmachines als Google. Geïnteresseerd? Ontdek de voordelen van WordPress voor jullie organisatie.

Maar waar moet je op letten bij het zoeken van een WordPress-bureau? In deze blogpost ontdek je welke factoren belangrijk zijn voor bedrijven en instellingen die de ontwikkeling van een professionele website willen uitbesteden.

Inzicht 1: Een website briefing is onmisbaar

Een website briefing is een document waarin je meer vertelt over jouw bedrijf, jouw visie, de reden voor de nieuwe website en de verwachtingen die je van het project hebt. Voor de grotere projecten (meer dan pakweg € 10.000) zijn briefings onmisbaar. Een briefing helpt het internetbureau om in jouw huid te kruipen en jullie uitdagingen te vertalen naar een website die jullie doelstellingen behaalt. Bekijk hier 6 tips om de perfecte website briefing te schrijven.

Inzicht 2: Maatwerk past beter

Veruit de meeste WordPress-bureaus pakken een standaard theme (de visuele schil) en passen dit zover mogelijk naar jullie wensen aan. Themes zijn door een externe partij gemaakt met als doel deze zo vaak mogelijk door te verkopen.

Ondanks alle goede bedoelingen van de ontwikkelaar, heeft zo’n theme ook een groot aantal beperkingen. Als je een grote website ontwikkelt, een solide future-proof fundament verwacht of bijzondere wensen hebt, zul je meerdere malen te horen krijgen dat iets niet kan en net een beetje anders moet.

Hoe anders is het met een WordPress-website op maat, gemaakt door een internetbureau dat aandachtig naar jouw wensen en eisen luistert. Met maatwerk is vrijwel alles mogelijk – ook koppelingen met jullie systemen of software. Met een maatwerk website ben je klaar voor de toekomst en dankzij een onderhoudspakket blijft jouw website compatibel met nieuwere versies van WordPress.

Inzicht 3: Een snelle website rankt hoger

Het fijne van WordPress is de veelzijdigheid. Dankzij plugins kun je allerlei functionaliteiten aan je site toevoegen die een theme of de WordPress-backend niet standaard biedt. De verleiding is dan ook groot om de ene na de andere plugin te installeren.

Maar let erop dat plugins jouw WordPress-site trager maken. Hetzelfde effect hebben niet-gecomprimeerde afbeeldingen. Als je een snelle internetverbinding hebt, is de kans groot dat je van die laadtijd weinig merkt. Maar mensen met een tragere verbinding of mobiele gebruikers met een minder sterk signaal van de mast of het wifi-punt kunnen hier wel degelijk last van ondervinden.

Eén van de belangrijkere factoren die Google meeneemt bij het ranken van websites, is die laadsnelheid. En met het recente bericht dat Google’s webbrowser Chrome trage websites gaat markeren, wordt het belang van een snelle website nog maar eens onderstreept.

Een goed internetbureau kan niet alleen mooie websites ontwerpen, maar denkt ook aan de laadsnelheid. Daarvoor is technische kennis niet genoeg; het vereist ook een supersnelle server met lage latency.

Inzicht 4: Meten is weten

Of het nu gaat om de website sneller maken, meer leads aantrekken of meer online verkopen scoren, je weet pas echt welk effect jouw acties hebben als je hier cijfers voor kunt produceren. In plaats van te vertrouwen op je intuïtie en nattevingerwerk, helpen concrete cijfers je om bepaalde keuzes te maken.

Het is dan ook essentieel dat je na oplevering van de website over goede statistieken beschikt. We bedoelen hiermee niet dat de Google Analytics-tracker is toegevoegd aan de website. Dat is een basisvoorwaarde. We bedoelen eerder een complete configuratie van het Google Marketing Platform voor jullie website. Maar je zou ook regelmatig A/B-tests moeten uitvoeren om te kijken wat precies jouw bezoekers triggert. Je kunt daar namelijk wel aannames over doen, maar de realiteit kan je verrassen.

Gratis handige resources downloaden

Inzicht 5: Een nieuwe website is nog maar het begin

Bij het uitbesteden van een WordPress-website wil je geen partij vinden die alleen maar een site oplevert en daarna met de noorderzon vertrekt. Nee, een nieuwe website is slechts een beginpunt. Online trends en technieken zijn constant in beweging en om je conversieratio hoog te houden, moet je blijven testen en aanpassen.

Idealiter vind je een partij die je niet alleen je website maakt, maar hem ook optimaliseert. Zo’n bureau kent jullie bedrijf, de doelgroep en jullie ambities en kan bouwen op techniek die het eerder heeft ingezet of ontwikkeld.

Het begint bij een duidelijke briefing

Je leest het: een website is nooit meteen helemaal af. Het is een project waar je continu aan schaaft. Waar je van leert en aan verbetert. Je bespaart wel veel tijd door vanaf het begin goede instructies aan het internetbureau te geven. Dat doe je door middel van een website briefing. In een eerdere blogpost vertelden wij jou welke zaken niet in een briefing mogen ontbreken.

Blog
Customer Experience: belangrijkste onderscheidende factor voor jullie website
Blog
De combinatie van User Experience en Performance worden in 2020 steeds belangrijker