Bereid je voor op de Google page experience update in 2021

Photo Sanne Jorna

Dit jaar komt Google met een grote update omtrent ‘page experience’, ofwel de pagina ervaring van websitebezoekers. Dit zorgt voor een verbetering in het algoritme van de zoekmachine, waardoor de organische rangschikking van websites anders wordt. In de nieuwe update speelt de verwachte gebruikerservaring op een webpagina een grote rol om te scoren in de zoekresultaten. Deze update kan daardoor invloed hebben op elke website. Gelukkig is het voor iedereen mogelijk om zich voor te bereiden op de update. In deze blog vertellen we je wat de update precies inhoudt en hoe jullie direct aan de slag kunnen gaan met het aanpassen van de website.

Page experience

De Google page experience update focust op de gebruikerservaring op de website. Een slechte ervaring kan dus een negatief effect hebben op de ranking van jullie website in Google. Page experience bestaat uit allerlei verschillende factoren die samen de complete ervaring bepalen. Zo kun je denken aan de mobielvriendelijkheid van een website, de pagina laadtijd, de hoeveelheid pop-ups en advertenties en het hebben van een beveiligingscertificaat. Al deze factoren bepalen of een bezoeker op een prettige manier door een website kan navigeren. 

In de Google update die in 2021 ingaat, gaan alle facetten van page experience zwaarder wegen voor de ranking van zoekresultaten. Dit zijn alle factoren op een rijtje:

Laadtijd: Largest Contentful Paint (LPC)

De laadtijd van een webpagina speelt een steeds belangrijkere rol in page experience. Eerder was al bekend dat laadtijd en user experience invloed hebben op elkaar. De Largest Contentful Paint (LPC) is het punt waarop de meeste content op een pagina is ingeladen. Vanaf dat punt kan een bezoeker gebruik maken van de website. De LPC moet idealiter binnen 2,5 seconden bereikt zijn na het aanklikken van de pagina. 

Interactie: First Input Delay (FID)

Met de First Input Delay (FID) bedoelen we de tijd tussen de klik van de gebruiker op een website en de reactie van de browser. Wanneer een bezoeker interacteert met jullie website, moet er binnen 100 milliseconden een reactie komen. Duurt dit te lang, dan zorgt dit mogelijk voor frustratie bij de bezoeker en rankt deze pagina dus slechter. 

Stabiliteit: Cumulative Layout Shift (CLS)

Een pagina moet stabiel getoond worden om prettig leesbaar en navigeerbaar te zijn. De Cumulative Layout Shift (CLS) gaat om de stabiliteit van de pagina wanneer een gebruiker interacteert met de website. Het is niet de bedoeling dat elementen verspringen op de pagina wanneer een bezoeker bijvoorbeeld op een button klikt. 

Mobielvriendelijkheid

Elke website moet op zowel desktop als mobiel goed te gebruiken zijn. De mobiele website weegt daarbij het zwaarst, omdat veruit de meeste websites via mobiel bekeken worden. Een website kun je responsive maken, wat betekent dat de grootte van het scherm meeschaalt. Het is ook een optie om een complete mobiele variant van de website te ontwikkelen: een mobile first webdesign

Beveiliging: HTTPS

Zorg ervoor dat jullie website gebruik maakt van ‘HTTPS’ in plaats van ‘HTTP’ in de URL. Dit is een beveiligingscertificaat (SSL). Hiermee laten jullie, aan zowel Google als de gebruiker, zien dat de website een beveiligde verbinding heeft.

Fraude: safe browsing

Al jaren is de beveiliging van websites een belangrijk thema. Niet alleen de technische kant van een website moet goed beveiligd zijn, maar ook de content die de website bevat moet ‘safe’ zijn. Privacyschending, phishing, misleiding of andere vormen van malware is funest voor jullie Google ranking. 

Banners, pop-ups en advertenties

Een pop-up, banner of advertentie die een (groot) deel van de content op een website blokkeert, wordt door Google gezien als niet gebruiksvriendelijk. Vooral op de mobiele weergave kan dit een probleem zijn. Ga daarom voor een subtielere aanpak.

Customer journey

Naast bovenstaande factoren is het voor page experience belangrijk om te kijken naar de customer journey van jullie bezoekers. Een customer journey, ofwel klantreis, is een weergave van de interactie van een bezoeker met een organisatie binnen aanvraag-, sollicitatie en serviceprocessen. Het maakt inzichtelijk in welke mate een proces succesvol is ingericht. Een belangrijk onderdeel hiervan is de gebruikservaring. Een website die gemakkelijk in gebruik is, heeft een positieve invloed op de klantreis. 

Nog maar weinig organisaties maken optimaal gebruik van customer journeys. Meestal blijft het bij het verbeteren van het klantcontact via één communicatiekanaal, of ligt de focus te veel op de organisatie zelf. Hierbij is het belangrijk om te vermelden dat de combinatie van relevante, kwalitatieve content en een gebruiksvriendelijke website nog altijd het beste werkt voor zowel de customer journey als de ranking in zoekmachines. Het uitdenken van jullie SEO-strategie is daarom essentieel.

Bereid je voor: Aan de slag met SEO

Het belang van zoekmachine optimalisatie (SEO) komt met deze Google update weer duidelijk naar voren. Willen jullie goed blijven scoren in de zoekresultaten, dan moeten jullie aan de slag met de page experience factoren. Focus op een goede SEO-strategie om de gebruikerservaring van bezoekers te optimaliseren: 

  • Het publiceren van kwalitatieve content staat nog altijd voorop. Alle content moet een toegevoegde waarde hebben voor jullie bezoekers. 
  • De website moet technisch goed in elkaar zitten.
  • Blijf werken aan een natuurlijk profiel van kwalitatieve backlinks. 
  • Check de interne linkstructuur van de website en ga na of de navigatie voor bezoekers logisch is. 
  • Houd de statistieken van de website bij en bekijk de prestaties over tijd door middel van, onder andere, bezoekersaantallen en het aantal conversies. 

Al met al wisten we van veel factoren al dat ze invloed hebben op de Google rankings. Nu is het zaak om de SEO-strategie uit te breiden en aan de slag te gaan. Hulp nodig? Wij zijn een ervaren full-service internetbureau. Ons team van specialisten helpt jullie graag verder. Plan een vrijblijvende call in, of laat je inspireren in ons kenniscentrum:

Gratis handige resources downloaden

Photo
Sanne Jorna Content marketeer
Blog
5 tips voor het maken van een optimale nieuwsbrief
Blog
Zó schrijf je een optimale landingspagina