Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Hoe ervaart een ouder persoon jullie website? Kan iemand met dyslexie de benodigde informatie vinden? Zijn jullie video’s óók te volgen voor mensen die kleurenblind of slechthorend zijn? Is jullie website digitaal toegankelijk? WCAG 2.1 biedt positieve antwoorden op deze vragen.
De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) helpen organisaties hun website aan te passen voor gebruikers met beperkingen. Zoals je in deze blogpost zult lezen, is dit niet alleen ethisch, maar ook commercieel verantwoord.
Wanneer iedereen thuis zit vanwege een pandemie, wordt het belang van digitale dienstverlening maar weer eens onderstreept. Maar wat blijkt? Lang niet iedereen kan makkelijk met internet overweg. Deze tabel illustreert dat goed.
Als je alle mensen met lichamelijke en geestelijke beperkingen bij elkaar optelt, kom je op 25% van de bevolking uit. Dat betekent dat in Nederland meer dan 4 miljoen mensen (nog) niet optimaal gebruik kunnen maken van websites, apps en documenten.
In Nederland zijn we eraan gewend dat openbare voorzieningen toegankelijk zijn voor iedereen. Daarom vinden we bijvoorbeeld rolstoelhellingen bij ingangen, braille op liftknoppen en geluidssignalen bij stoplichten. Het heeft lang geduurd voordat zaken verplicht werden, maar ze zijn niet meer weg te denken.
Dezelfde toegankelijkheid als van openbare voorzieningen zouden we ook voor digitale voorzieningen moeten bieden. Op die manier kunnen méér mensen online informatie vinden, aankopen doen en entertainment consumeren.
Zoekmachines zien het meteen als je de toegankelijkheid van een website verbetert. Ga maar na: je biedt tekstuele alternatieven voor afbeeldingen, video’s voor laaggeletterden en mark-up voor paragrafen, lijsten en koppen. Dit maakt je site beter indexeerbaar, biedt zoekmachines de gewenste ‘context’ die ze zoeken en kan daardoor zorgen voor hogere rankings.
Een geoptimaliseerde website past zich aan de browser en de verbindingssnelheid van de gebruiker aan. Hij gebruikt geen verouderde of overbodige code en laadt sneller, wat bandbreedte bespaart. Verder is het makkelijker en daardoor voordeliger om zo’n website te updaten, bijvoorbeeld naar een toekomstige set met WCAG-richtlijnen.
Een laatste reden voor organisaties om digitaal toegankelijk te zijn, is het feit dat dit vroeg of laat verplicht wordt. Voor Nederlandse overheidsinstanties bestaat deze verplichting al. Op die manier geeft de overheid het goede voorbeeld in een inclusieve samenleving. Dat bedrijven dit voorbeeld volgen, is een kwestie van tijd.
“In onze samenleving kun je bijna niet meer zonder het internet en computers. En veel mensen willen dat ook helemaal niet missen. Daarom is digitale toegankelijkheid belangrijk en verplicht voor de (semi-)overheid.”
Op de website van Logius, onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, staat te lezen wat er dan precies verplicht is.
In het kader van het tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid moeten (semi-)overheidswebsites vóór een bepaalde datum zijn aangepast. De volgende deadlines zijn van toepassing:
De overheid verplicht bedrijven (nog) niet om de WCAG 2.1-richtlijnen te volgen. Toch is het voor de private sector om meerdere redenen verstandig om óók aan digitale toegankelijkheid te werken. Hoe eerder, hoe beter.
Ten eerste hebben bedrijven er een commercieel belang bij om beter vindbaar en toegankelijk te zijn. Ze vergroten hiermee hun doelgroep, creëren goodwill en merken dit uiteindelijk onder de streep. Digitale toegankelijkheid is een enorme bron van onbenut potentieel. Welk bedrijf zegt ‘nee’ tegen 25% meer websitebezoekers of klanten?
Ten tweede kunnen klanten op juridische gronden digitale toegankelijkheid eisen. De wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (Wgbh/cz) verplicht instanties én bedrijven om rekening te houden met beperkingen wanneer het om arbeid, huisvesting en het aanbod van diensten en goederen gaat. Van tijd tot tijd wordt de reikwijdte van deze wet uitgebreid.