Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Een aantal keren per jaar rolt Google een nieuwe update uit om de zoekresultaten voor gebruikers te verbeteren. Op 5 maart 2024 is er een grote update aangekondigd, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de zoekresultaten. Deze update, bekend als de ‘2024 spam update’, heeft tot doel om de hoeveelheid inhoud die lijkt te zijn gemaakt om klikken te genereren te verminderen. Op die manier moet er meer inhoud worden getoond die écht nuttig is voor gebruikers. Tegelijkertijd introduceerde Google nieuwe spambeleidsregels om beter om te gaan met praktijken die de zoekresultaten negatief kunnen beïnvloeden.
We denken dat deze updates de hoeveelheid inhoud van lage kwaliteit op Zoeken zullen verminderen en meer verkeer naar nuttige sites van hoge kwaliteit zullen sturen. Op basis van onze evaluaties verwachten we dat de combinatie van deze update en onze eerdere inspanningen gezamenlijk de niet-originele inhoud van lage kwaliteit in de zoekresultaten met 40% zal verminderen. (Vertaald – Bron)
Elizabeth Tucker, Director, Product Management – Google
Google geeft aan dat deze kernupdate een stuk complexer is dan de gebruikelijke updates en betreft wijzigingen in meerdere systemen die zij gebruiken. Google maakt nu gebruik van ‘een verzameling aan signalen‘ om betere resultaten te laten zien, in plaats van te vertrouwen op één signaal of systeem.
De uitrol van de update kan tot een maand duren en kan meer fluctuaties in de rankings veroorzaken dan bij een reguliere update, omdat verschillende systemen volledig worden bijgewerkt en elkaar versterken. Het lijkt dus een grotere update dan normaal. Het is dus goed om hiermee rekening te houden komende maand. Google zal via het Google Search Status Dashboard laten weten wanneer de update is voltooid.
Heb je een website gemaakt met content die bedoeld is om nuttige informatie te tonen, dan hoef je je nergens zorgen om te maken. Google wil simpelweg niet dat bedrijven content of websites maken die niet relevant zijn voor de zoekresultaten. Twijfel je of er unieke content voor je website hebt? Dan is er een handige checklist (EN) voor je beschikbaar.
Google’s nieuwe spambeleidsregels zijn ontworpen om praktijken aan te pakken die de kwaliteit van zoekresultaten negatief kunnen beïnvloeden. De meestgebruikte zoekmachine heeft drie nieuwe spambeleidsregels voorgesteld tegen manieren die in populariteit zijn gegroeid:
The latest anti-AI spam update on Google has rekked my search traffic. Ugh. pic.twitter.com/zU4ns05OqP
— Aditya⚡ (@adityarao310) March 11, 2024
We zullen deze drie regels hieronder toelichten. De zoekmachine raadt alle websites aan om de regels te controleren en te bekijken of ze hieraan voldoen. Sites die spambeleidsregels overtreden, kunnen lager ranken in de resultaten of helemaal niet verschijnen. Bij een handmatige spamactie ontvangen site-eigenaren een melding via hun Search Console account. Als je het hier niet mee eens bent, kun je een heroverweging aanvragen.
Het kwam veel voor dat verlopen domeinen met een hoge score opnieuw werden opgekocht. Deze werden daarna misbruikt om links naar externe domeinen te maken. Een goede score is op die manier makkelijk te krijgen, maar niet wat je wilt als zoekmachine.
Google geeft het volgende voorbeeld: stel je voor dat iemand een domein koopt dat voorheen toebehoorde aan een medische site en dit vervolgens gebruikt om inhoud te hosten die gerelateerd is aan casino’s van lage kwaliteit, in de hoop succesvol te zijn in de zoekresultaten door te profiteren van de vroegere reputatie van het domein.
Het misbruik van verlopen domeinen gebeurt niet per ongeluk of in kleine hoeveelheden. Sommige partijen kiezen voor deze strategie om eigen domeinen hoger te laten scoren. Er zijn zelfs sites die weergeven welke domeinen vervallen en welke score ze hadden. Om een indicatie te geven, in de afgelopen 24 uur hebben er 204 duizend .com-domeinen in de wachtrij gestaan om verwijderd te worden. Daar zitten vast wat goede domeinen tussen.
Hier gaat het vooral over pagina’s die worden gemaakt met gebruik van AI. Er zijn verschillende voorbeelden van marketeers die complete websites met hulp van AI geautomatiseerd pagina’s opzetten om een goede ranking te krijgen. Meestal is deze content niet uniek of goed genoeg om volgens Google relevant te zijn.
Deze nieuwe regel is een vervolg op het huidige spambeleid over automatisch gegenereerde inhoud, waarbij Google ervoor zorgt dat ze kunnen voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van grootteschaal inhoud. Deze regel is voor inhoud die automatisch is geproduceerd, door mensen is gemaakt, of een combinatie van beide is. Als je er zelf moeite in stopt en de website naar je eigen inzicht maakt, is er geen probleem.
Dit is wat ons betreft de grootste wijziging. Het is een bekende manier om links te verzamelen om jouw website score te verbeteren. Google’s nieuwe regel zegt dat niet alle inhoud van derden verkeerd is, alleen de inhoud die niet goed gecontroleerd wordt en bedoeld is om Google te misleiden. Het gaat dus vooral over websites die pagina’s hebben die over compleet andere onderwerpen gaan dan jouw ingekochte pagina, bijvoorbeeld simpele linkjes. Onze inschatting dat externe links van veel bezochte websites (hoge score) belangrijker worden.
Google heeft een aantal voorbeelden die verboden zijn
Er zijn ook natuurlijk nog voorbeelden die wel toegestaan zijn, zoals:
Waarschijnlijk kun je aan bovenstaande voorbeelden goed aflezen welke externe links voor jou belangrijk zijn. Als je ‘links’ koopt, doe dit dan op websites die echt relevant zijn voor je content. Alle nieuwe spam policies lees je hier.
Het is moeilijk om vooraf in te schatten wat de impact gaat zijn. Voor de ene website zal dit erger zijn dan bij de andere. Laten we eerlijk zijn; bijna iedere SEO-specialist heeft wel eens gebruikgemaakt van het inkopen van advertenties (‘linkbuilding‘) om de resultaten te verbeteren. Ik denk dat websites die al een tijdje online zijn en niet alleen ingekochte links bevatten, niet veel pijn zullen voelen. Het is wel mogelijk dat je rankings de komende tijd kunnen variëren.
Focus niet alleen op zoekwoorden, maar denk ook aan onderwerpen en hoe content met elkaar verbonden gaat zijn. Probeer nieuwe en unieke informatie aan je teksten toe te voegen die Google nog niet veel heeft gezien. Dit zorgt ervoor dat je website een identiteit krijgt.
Het gebruik van gestructureerde data is heel erg belangrijk. Jouw manier om op te vallen is het gebruiken van structured data op je pagina’s. Hierdoor kan content op je website gemakkelijker aan elkaar worden gekoppeld en ben je klaar voor Google’s volgende update.
Het is belangrijk dat je Google Search Console voor je website goed in de gaten blijft houden voor eventuele stijgingen en dalingen. Danny Sullivan (Google) gaf vorig jaar in november al aan: “buckle up“. De tijd zal ons leren wat voor impact het gaat hebben. Het belangrijkste blijft dat je moeite in de website stopt en unieke content blijft maken. Hierdoor zal je website in de zoekresultaten stijgen en willen mensen ook naar de website linken.
Zorg ervoor dat er een website is waarop mensen graag willen browsen!