Het ontwikkelen en uitvoeren van de perfecte marketingstrategie voor jouw bedrijf is lastig. Wij helpen je graag een handje opweg.
Een hechte club mensen die de Tilburgse gezelligheid ademt en de ambitie heeft om altijd een stapje verder te gaan.
Meer bezoekers op je website zorgen voor meer klandizie en een hogere omzet. Althans, in theorie. Want de ene bezoeker is de andere niet. Daarom is het beter om te spreken van meer relevante bezoekers.
Dus hoe krijg je die? Daar zijn veel manieren voor. En in deze blogpost zetten we de meest effectieve op een rij. Ze zijn er voor elk budget: zelfs zonder een euro te besteden kun je meer websitebezoekers aantrekken. Maar voordat je daarmee bezig gaat, wil je weten hoeveel bezoekers je op dit moment krijgt.
De meeste website-eigenaren gebruiken Google Analytics om hun website-statistieken te meten. Deze gratis tool geeft je inzicht in de herkomst van je bezoekers en hoe ze zich over je site bewegen. Je kunt in Google Analytics ook doelen instellen: gewenste acties zoals het klikken op een bepaalde link. Daarmee houd je conversies bij.
Je kunt Google Analytics koppelen met Google Search Console om in te zoomen op wat voor veel webmasters de belangrijkste bron van bezoekers is: organisch verkeer. En zo belanden we meteen bij de eerste van de zeven manieren om meer bezoekers op je site te krijgen.
Organisch verkeer zijn bezoekers die via zoekmachines op jouw website terecht komen. Die bezoekers zijn razend interessant om twee redenen. Ten eerste zijn ze actief op zoek naar informatie en klikken ze bewust op jouw website in de zoekresultaten. Ten tweede kun je deze organische bezoekers zonder enig budget aantrekken. Gratis, dus.
Alle acties die je uitvoert om meer organisch verkeer te ontvangen, noemen we zoekmachine optimalisatie. Vaak korten we dat af tot SEO vanwege de Engelse term daarachter: search engine optimization. SEO is erop gericht om een site hogere rankings voor bepaalde zoektermen te bezorgen. Je hoeft daar dus niet zozeer een budget voor vrij te maken, maar je moet er wel tijd in steken. De onderstaande acties bieden de krachtigste resultaten.
Als je website goed draait op mobiele apparaten, snel laadt en goed gestructureerd is, keert Google je pluspunten toe. En die kunnen zich vertalen in hogere rankings. Dit is een redelijk technisch verhaal die de nodige kennis vereist, zoals je leest in onze blogpost over de rankingfactoren van de Google Page Experience-update. Veel bedrijven nemen hiervoor een gespecialiseerd bureau als 2manydots in de arm.
Bij zoekmachine optimalisatie draait het allemaal om rankings: posities die jouw website inneemt bij bepaalde keywords oftewel zoektermen. Je wilt uiteraard een goede ranking hebben bij zoekwoorden die ertoe doen; keywords die jouw doelgroep gebruikt.
Maar wat zijn de juiste zoekwoorden, die jouw potentiële klanten intypen? Je komt erachter met keyword research. Zelf heb je waarschijnlijk al een goed idee van die zoektermen, maar een zoekwoordonderzoek kan ook enkele verrassingen blootleggen. Zo kan het zijn dat zoektermen waarvan je overtuigd was dat jouw doelgroep die gebruikte, nauwelijks worden gebruikt. Ook kun je keywords ontdekken die voor jouw bezoekers blijkbaar belangrijk zijn, maar waar jij zelf nooit op was gekomen.
Met het keyword research op je scherm kun je jouw huidige content gaan optimaliseren. Aan elke pagina op je website, dus ook elke blogpost, dient een zoekterm gekoppeld te zijn. Die laat je terugkomen in de titel, in één of meerdere tussenkopjes en enkele keren in de paragrafen zelf. Kun jij bijvoorbeeld raden op welke zoekterm deze blogpost die je nu leest geoptimaliseerd is?
Een tool die wij graag gebruiken voor het optimaliseren van content is Yoast. Dit is een plugin voor WordPress-websites. Deze van oorsprong Nederlandse tool laat zien of je een zoekterm te veel of te weinig gebruikt, hoe goed leesbaar jouw tekst is, en of er misschien nog een interne of externe link mist. Voor veel websites volstaat de gratis versie van Yoast.
Google’s missie is het internet in kaart brengen. Als jouw website de zoekmachine daarbij helpt, heeft die een streepje vóór. Zo is Google gek op interne links, waarmee je bezoekers verdiepende informatie biedt en zo laat zien welke onderwerpen aan elkaar gerelateerd zijn. Door bijvoorbeeld tags aan blogposts te hangen en door ze in categorieën op te delen, is het makkelijk om naar meer.
Linkbuilding is één van de off-page SEO-activiteiten die jouw site een flinke boost kan geven. Google kijkt namelijk ook naar de binnenkomende links die een site ontvangt. Als die van gerespecteerde sites zijn, als het even kan in dezelfde niche, ziet de zoekmachine dat als een signaal voor kwaliteit.
Normaal gesproken ontvangt een goede site vanzelf links van andere sites. Bijvoorbeeld omdat de blogposts erop zo informatief zijn of omdat het diensten- of productenaanbod uniek is. Maar het kan geen kwaad om dit proces een handje te helpen door webmasters aan te schrijven. Je kunt ze vriendelijk vragen of ze naar je willen linken, eventueel in ruil voor een link terug, of je kunt gastartikelen schrijven met een linkje terug naar jouw site.
Linkbuilding kan lastig en tijdrovend zijn. De weinige bedrijven die dit serieus nemen, besteden deze klus al gauw uit naar gespecialiseerde linkbuilders. Die bezitten zelf vaak een groot aantal websites in allerlei sectoren, waarvandaan ze makkelijk naar de sites van klanten kunnen linken.
Je las hierboven al dat zoekmachine optimalisatie (SEO), indien je het zelf uitvoert, gratis is. Er is wel een tijdsinvestering voor nodig. Daarnaast moet je enkele weken tot maanden wachten tot je site een stabiele ranking heeft gekregen.
Heb je daar niet de tijd voor, dan kun je vandaag nog meer bezoekers scoren via advertenties in Google. In het advertentienetwerk Google Ads kun je advertenties laten tonen aan mensen die door jou ingestelde zoekwoorden intypt. Dat gebeurt naast of boven de normale zoekresultaten.
Ben je bijvoorbeeld op korte termijn op zoek naar medewerkers buitendienst, dan kun je door middel van een Google Ad boven de jobboards in de zoekresultaten komen te staan. Stel dat iemand ‘vacature buitendienst’ intypt, dan kan jouw advertentie als eerste op het beeld van die gebruiker verschijnen.
Hierbij moeten we wel de kanttekening plaatsen dat er een veilingmodel achter de advertenties zit. De hoogste bieder krijgt de beste advertentieplek. Je betaalt niet voor een vertoning van je advertentie, maar voor een daadwerkelijke klik. Dat noemen we pay per click en korten we af naar PPC. Maar dan nog is het verstandig om je campagne door een ervaren bureau te laten beheren, zodat je niet onnodig teveel voor die extra bezoekers betaalt.
Google Ads is er niet alleen voor advertenties bij de zoekresultaten. Zo is er ook een groot netwerk van websites bij Google Ads aangesloten. Op die websites kunnen jouw advertenties ook verschijnen. Op basis van interesses of zoekgedrag kun je ervoor kiezen om jouw advertentie te laten tonen. Ook is het displaynetwerk erg geschikt voor remarketing of retargeting: een advertentie aan iemand tonen die al eerder op jouw site is geweest.
Display-advertenties kunnen tekstadvertenties zijn, maar ook banners. Sterker nog, via dit netwerk kun je ook video-advertenties op YouTube plaatsen en producten in Google Shopping laten vermelden.
Vrijwel iedere internetgebruiker is op één of meerdere sociale netwerken te vinden. Dat biedt unieke kansen om hen te bereiken. Maar voordat je je op de sociale media stort, wil je duidelijk krijgen wat je brand voice is, wie jouw doelgroep is, en voor wat voor soort posts ze gevoelig zijn. De keuze is groot:
De gemiddelde internetgebruiker zit bij elkaar uren per dag op de social media. Afhankelijk van factoren als leeftijd en interessegebieden kan dat Linkedin zijn, Facebook of TikTok. Als je duidelijk hebt op welke social media kanalen jouw doelgroep tijd doorbrengt, kun je ervoor kiezen om daar advertenties op te richten.
Het mooie van social media-advertenties is dat je heel goed je doelgroep kunt afbakenen. Op basis van regio, leeftijdsgroep, opleidingsniveau, activiteiten en andere profielkenmerken kun je jouw ideale klanten targeten.
Met één druk op de knop honderden of zelfs duizenden bezoekers ontvangen: dat kan als je een grote e-maillijst hebt opgebouwd. En voordat je die hebt, gaat daar heel wat tijd overheen. Maar het is nooit te laat om aan e-mailmarketing te beginnen. Zo kun je met behulp van een leadmagnet bezoekers verleiden tot het achterlaten van hun mailadres. Wanneer je nieuws of een aanbieding hebt, kun je al die contacten in één keer bereiken. Lees hier meer over e-mailmarketing.
Ook op forums en in online communities kun je bezoekers werven. Hier is het zaak om vooral behulpzaam te zijn; dit is een kans om jouw expertise in jouw vakgebied te tonen. Het keiharde promoten van een website werkt niet. Slimmer is het om nieuwsgierigheid op te wekken en simpelweg een link naar je website op je profielpagina (bijvoorbeeld op Reddit) of in je handtekening (op een forum als Quora).
Zoals je ziet, zijn er veel mogelijkheden voor het aantrekken van meer bezoekers naar je website. We raden je aan om bij die eerste optie te beginnen: het aanpakken van je organische verkeer. Voor deze en andere acties kun je een beroep doen op 2manydots. Tijdens een Resultsmatter-traject bepalen we samen met jou op welke manier we meer bezoekers naar je website gaan sturen.